Als studenten richtten ze een bedrijf op om hun eigen naslagwerk over de studie geneeskunde uit te geven. In maart lijfden deze inmiddels ondernemende artsen, Veerle Smit (27) en Romée Snijders (28), het onlineplatform Dokters op hakken in. “Zij ziet altijd kansen en heeft wilde ideeën, ik ben planmatiger van de bedrijfsvoering.”

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Ineens waren ze behalve student, ook ondernemer; hadden ze een bedrijf na inschrijving bij de Kamer van Koophandel in 2015. Dat kwam zo: tijdens hun bachelor geneeskunde misten ze bij die enorme hoeveelheid studieleerstof een duidelijk overzicht. Ze vonden elkaar in het idee: ‘dat moet toch anders kunnen’. In gesprekken met medestudenten en specialisten bleek die behoefte breed gedeeld. Dus besloten ze een visuele supersamenvatting te maken. En ja, als je dan dat Compendium Geneeskunde wilt uitgeven, dan richt je een uitgeverij op.

Eerste uitgave

“De eerste druk van 1250 exemplaren was in een week uitverkocht”, zegt Romée, bijna nog verbaasd over het eerste succes in 2017. De reeks van vijf boeken over 35 geneeskundige disciplines blijkt een waardevol naslagwerk. Niet alleen voor studenten geneeskunde en verpleegkunde, maar ook voor (huis)artsen, verpleegkundigen en medisch specialisten. Ze studeerden verder en het naslagwerk groeide mee. Bij de afronding van hun master, brachten ze in 2019 een geüpdatete versie uit. Compendium Geneeskunde 2.0 is voor 179 euro te koop in hun webshop. Naast inmiddels afgeleide producten, zoals losse pockets of als combinatiepakket over bepaalde disciplines, maar ook een poster en scheurkalender.

“In het begin wisselden we steeds van teams, maar dat werkte heel verwarrend”

In vijf, zes jaar samenwerken hebben ze veel over ondernemen, zichzelf en elkaar geleerd. Die ervaringen en lessen delen ze graag met andere ondernemers als tips en inspiratie. “In het begin deden we alles zelf”, steekt Romée van wal, “van het grafisch ontwerp tot aan de klantenservice.”

Veerle valt haar bij: “Dan nam ik in de metro mijn mobiel op, had ik een klant aan de lijn!” Ze kwamen er al snel achter dat hun idee niet uitvoerbaar was door hen twee alleen. Het moest anders.


Van hulp inhuren naar team opbouwen

Het werd voor en door de zorg. “We hebben toen specialisten en schrijvers gevraagd”, vertelt Veerle. Aan beide versies werkten 55 geneeskundestudenten mee en 38 (eerste uitgave) en 130 (versie 2.0) specialisten. Door deze crowdsourcing lukte het samenstellen en schrijven van meer dan duizend pagina’s, parallel aan hun pittige artsenopleiding. Met Dokters op hakken werken ze nu op dezelfde manier: met veel hulptroepen om dit online platform van content te voorzien.

In het begin van hun onderneming schakelden ze voor alles studenten in, ook voor marketing. “Dat kostte relatief weinig”, blikt Veerle terug met nog een voortschrijdend inzicht, “maar daarmee haalden we niet de expertise in huis om op langere termijn exponentieel te kunnen groeien. Nu neem ik liever iemand vast aan, waarvan ik kan leren, die wat extra’s brengt en waarmee we kunnen groeien. En ja, dat kost dan ook wat meer. En daarmee gaan we wel meer verplichtingen aan.” Overigens, toen ze zichzelf ook een salaris konden betalen, kozen ze overigens niet voor een vast bedrag. “Uitbetalen per uur voelt voor ons eerlijker. In sommige periodes maakt Romée veel meer uren, in andere ik. Nou, dan verdien je die maand dus ook meer of minder.” Het helpt dat ze als startende ondernemers nog studeerden en dus een zuinig leven waren gewend.

Elkaar versterken

Stel een team samen dat bij je managementstijl past, is hun devies. “In het begin wisselden we steeds van teams, maar dat werkte heel verwarrend omdat de verwachtingen en aansturing ook verschillend waren. Ik heb planmatige mensen om me heen nodig, Romée niet.” Romée knikt: “Ik werk planmatiger. Ik coördineer nu meer, houd me bezig met de verschillende producten en heb kijk op hoe we zaken voor elkaar krijgen. Veerle is meer van de wilde ideeën, van het naar de markt brengen en contacten leggen.”

“Ik kan over heel veel heel enthousiast raken”, legt Veerle uit. “Dan zie ik kansen, zoals met Dokters op hakken: laten we dat uitbouwen!” Romée valt in: “En ik ben dan vaak wat realistischer, kijk naar de uitvoering. Die combinatie helpt ons om focus te houden en verder te komen.”

“Ik vind focus dus wat minder belangrijk”, reageert Veerle. “Ik wil vooral kansen pakken. Je moet tien dingen doen voordat er één succesvol is. Je moet groot dromen om groot te worden. Door Romée moet ik mijn idee wel veel beter onderbouwen. Dat maakt ons samen sterker.”


“Pas later hadden we door hoe we elkaars sterktes konden gebruiken”, deelt Veerle openhartig hun eigen ontwikkeling. “We dachten elkaar te kennen. Totdat we een paar persoonlijkheidstesten deden; een aanrader en gratis te vinden op internet. De uitkomsten leiden tot heel andere gesprekken onderling en met je team. Bovendien helpt het ook bij de werkverdeling en het durven toegeven dat de ander ergens beter in is.” Romée adviseert samenwerkende ondernemers: “Maak een taakverdeling. Dat schept duidelijkheid en je zit niet in elkaars vaarwater. Neem het serieus: vergader, spreek kpi’s (key performance indicators, red.) af en meet de voortgang. Leg verantwoording aan elkaar af.”

“Pas later hadden we door hoe we elkaars sterktes konden gebruiken”


Vooral doorgaan

Een volgende stap, een vertaling van Compendium Geneeskunde, dachten ze in 2017 middels een crowdfundingactie te (voor)financieren. “Dat was spannend”, kijkt Veerle terug. “Toen het niet lukte en we onvoldoende geld ophaalden, voelde dat als falen. Ik was bang dat dat aan me zou blijven kleven. Maar na twee dagen was iedereen dat vergeten.” Wees niet bang voor falen, wil ze andere ondernemers dan ook meegeven. “Je leert zoveel door te ondernemen, dat het met die ervaring steeds makkelijker gaat. Mijn tip: vooral doorgaan.”

Twee jaar later besloten ze hun plan door te zetten door een buitenlandse uitgever te zoeken. “Een grote stap, waar we veel tijd instaken. Toen we begin 2020 net voor corona konden tekenen, voelde het toch niet goed.” Romée: “We merkten dat we geen van beiden deze kar echt wilde trekken. Ik ben nog steeds blij dat we het niet gedaan hebben.” –“Terwijl het zoveel kon opleveren!” duidt Veerle de kans. Dan stellig: “Maar zonder tweehonderd procent inzet heeft het nul zin.”

Gaan we door? Dat was vlak na hun afstuderen wel even een gesprek, ja, vertellen beide artsen met een meer dan fulltimebaan en onderneming. “Het gaat toch ten koste van je privétijd en andere ambities”, legt Romée uit. Veerle vult aan: “Al het andere komt daarna.” De ervaring rondom de vertaling die er (nog?) niet kwam, heeft de onderneemsters niet afgeschrikt. Begin dit jaar namen ze het online platform Dokters op hakken over van oprichtster en arts urologie Tahnee de Vringer.

Op missie met Dokters op hakken

En weer niet omdat ze direct een verdienmodel zien, maar vanuit een gemis, dat ze zelf ervaren, en daardoor een kans. Veerle legt uit: “Zoveel vrouwelijke geneeskundestudenten en artsen, maar zo weinig van hen in directies, raden van bestuur of in de media. Door hen te interviewen, geven we de voorbeelden die er zijn een platform, als inspiratie voor al die andere vrouwen in de medische wereld. Zoals het Compendium voor en door de zorg is, is Dokters op hakken voor en door ambitieuze vrouwelijke artsen.”

Want een team van een tiental zorgprofessionals interviewen en schrijven de blogs. Opnieuw met het idee dat je met een groot team meer kunt bereiken. “Wie weet kunnen we de interviews als boek uitgeven”, denkt Veerle hardop verder, ook over de verbinding van dit online platform met hun uitgeverij. “Of organiseren we een evenement of symposium geneeskunde voor en door vrouwelijke medici. Dat is nog niet gedaan.” Maar eerst komt een nieuwe pocketuitgave uit: huisartsgeneeskunde. En die is eind dit jaar online te bestellen.

Romée Snijders (1992)Veerle Smit (1993)
Als afgestuurd geneeskundige aan de Vrije Universiteit van Amsterdam woont Romée Snijders nu in Breda. Ze werkt als arts-onderzoeker bij het Radboud UMC in Nijmegen op de Maag-Lever-Darmafdeling. Haar promotieonderzoek gaat over een ziekte in de lever, namelijk auto-immuun hepatitis. Daarnaast is ze medeoprichter en -aandeelhouder van Synopsis bv., de uitgeverij van onder meer het Compendium Geneeskunde. Die onderneming startte ze samen met Veerle Smit in 2015. In 2020 werd ze samen met Veerle Smit genomineerd voor de You Go Girl Media Award en Sprout riep hen in 2018 uit tot één van de 25 meest veelbelovende ondernemers onder de 25 jaar.Veerle studeerde ook geneeskunde een aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, waar ze ook woont. Ze werkt als arts in de kinder- en jeugdpsychiatrie bij Levvel. Ze doet onderzoek naar patiëntenveiligheid en hoe betere rapportagesystemen daaraan kunnen bijdragen. Met destijds haar medestudent Romée Snijders richtten ze hun gezamenlijke bedrijf op om hun Compendium Geneeskunde uit te geven. De Kamer van Koophandel nam hun bedrijf op als kandidaat voor de Innovatie top 100, het Financieel Dagblad zag het duo als een van de vijftig talenten onder 35 jaar. Op internationale vrouwendag 2021, 8 maart, namen ze het online platform Dokters op hakken over.
Motto: ‘Beter spijt hebben van wat je doet, dan van wat je laat.’Motto: ‘Als je niet vaak genoeg nee hoort, probeer je niet genoeg.’

Tekst: Miriam Vijge
Foto’s: Dokters op hakken

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Miriam Vijge

Miriam Vijge

Mijn naam is Miriam Vijge. Ik werk als zelfstandig journalist en tekstschrijver voor wie verhalen van betekenis deelt. Ik ontmoet graag mensen en ik hou van vragen stellen, iets nieuws bekijken en leren kennen. Het liefst ga ik op pad voor interviews, reportages en achtergronden over ondernemen, werk, de uitvaartsector, ouderenzorg en welzijn. Om met deze publicaties mensen inzicht te geven, te boeien en inspireren.
Lees ook…
Als franchisenemer stap je in een beproefd concept. Je maakt gebruik van de naamsbekendheid, marketing en inkoop van een bestaande formule. Mooi…
Het starten van een eigen handelsonderneming is de laatste jaren erg in trek. De handelssector is namelijk zeer toegankelijk en biedt diverse…
Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel….