29 januari 2021

Samen sterker: Patrick + Liam

Ondernemers Patrick Treichl, horecatijger, en multimediaproducent Liam Joy Niemeijer bundelen hun kracht in een bedrijf om horecapersoneel te trainen in gastvrijheid. Het loopt anders. Een ‘scheiding’ volgt. De chemie blijft, net als hun samenwerking en vriendschap. "Nog nooit meegemaakt dat je elkaar zo versterkt."

Patrick Treichl (33)

Komend uit een horecafamilie, is Patrick Treichl Gastvrijheidscoach gestart om horecaondernemers te adviseren en begeleiden op het gebied van gastvrijheid en meer omzet. Vanuit de Gastvrij Academy biedt hij verschillende online, offline- en terrastrainingen aan medewerkers. Daarnaast biedt hij met vijf medewerkers en een flexibele schil gastvrijheidstrajecten voor (aanstaande) horecabazen en komt ook in cognito als klant of medewerker in de zaak om op basis van die ervaring met een gericht gastvrijheidsplan te verbeteren. Tegenwoordig ook actief in de zorg. 

“Met een goed team maak je betere keuzes.

Liam Joy Niemeijer (30)

Creatief en duizendpoot Liam Joy Niemeijer is een serial ondernemer en met Groovimedia en Stream&Social actief in diverse projecten op het gebied van multimedia en audiovisuele producties, waaronder off- en online evenementen zoals bijvoorbeeld quizshows. Hij was als bestuurslid betrokken bij het opzetten van culturele broedplaats See Lab in Scheveningen, heeft high tech escaperooms gebouwd in Scheveningen en realiseert voor Gastvrijheidscoach fancy e-learnings en digitale producties tijdens bijvoorbeeld beurzen. Niemeijer werkt met zzp’ers en heeft drie medewerkers in dienst.

“Wat je ook doet, zorg dat je lol blijft maken!” 

Direct chemie

Patrick Treichl speelde in een band. Naast de oefenruimte in Den Haag had Liam Joy Niemeijer zijn studio. “Dan kwam hij daaruit”, vertelt Patrick, “om enthousiast allerlei creatieve dingen te laten zien. We noemden hem Inspector Gadget.” Liam moet lachen bij de herinnering, terwijl Patrick vervolgt: “Dus toen ik met Gastvrijheidscoach trainingen voor de horeca wilde verzorgen en video’s nodig had, vroeg ik Liam of hij dat kon doen.” 

“Zakelijk was het liefde op het eerste gezicht.”

Patrick

Met gevoel voor drama typeert hij de start van hun samenwerking: “Zakelijk was het liefde op het eerste gezicht. We vulden elkaar creatief aan, daagden elkaar uit en stimuleerden elkaar”, gebaart hij een opwaartse spiraal. “Vanaf het begin was er chemie tussen ons. Als wij onze krachten bundelen, dan kunnen we de wereld aan. Dat gevoel. Achteraf was dat misschien naïef.” 

Liam heeft een multimediaproductiebedrijf. Hij beschrijft Patrick als ‘een echte horecatijger’. “We zagen het gat van veel horecapersoneel maar de kwaliteit en omzet kunnen beter. Als je leren leuk maakt, dan kun je daarin stappen maken. Van een idee kan ik een plan maken. Patrick is commercieel sterk.” Liam legt uit hoe ze samenwerken: “Patrick gooit alles uit z’n hoofd. Ik werk het uit. Vervolgens kneden en creëren we dat samen tot een geheel.” Patrick knikt en vult aan: “Zo’n samenwerking had ik nog nooit meegemaakt; dat je elkaar zo versterkt. Heel waardevol.”

Grote vissen

Op naar klanten. Vol vertrouwen richtten beide ondernemers samen een bv op. Patrick had vanuit zijn achtergrond contacten met grote horecabedrijven en organisaties. Denk aan Van der Valk, Persoonality en Temper. “Grote bedrijven betekenen ook grote schijven en veel schakels”, blikt hij veelbetekenend de camera in tijdens dit videogesprek. Om meteen een eerste les te delen: “Achteraf hadden we beter eerst kleine vissen kunnen binnenhalen in plaats van op de grote te vissen.” 

Met grote klanten gaat het ook over grote bedragen. “Die calculeerden we in”, legt Patrick hun werkwijze uit. “Ook als er een mondeling akkoord was van degene met wie we werkten. Het moest alleen nog even door ‘hogerop’ goedgekeurd worden. Nou, een deal is pas een deal als er een handtekening onderstaat. Of nog beter: als je betaald bent.” Patrick kwam er proefondervindelijk achter dat de business-to-businessmarkt anders is dan business-to-consumer. “Consumerende klanten rekenen na een etentje meteen bij de kassa af.” 

Rennen en vullen

Lang verhaal kort: geld kwam minder snel binnen, maar vloog er aan investeringen wel uit. Waar 2018 het jaar van opbouwen was, werd 2019 dat van overleven. Mede de coachingstrajecten hielpen het bedrijf overeind. “Je vult het ene financiële gat met het andere”, wrijft Patrick over zijn hoofd. “Je bent helemaal gefocust op nu en alleen maar aan het rennen. Je kijkt niet meer op en werkt niet meer vooruit.”

Liam beaamt: “Ik had zoveel projecten tegelijk lopen om maar geld te verdienen om de gaten te stoppen. Ik vroeg me wel steeds vaker af: waar wil ik nou echt mee door?” Na een jaar was de hamvraag volgens Patrick: “Hoe komen we hier, zonder te veel kleerscheuren, uit? We vroegen een mediator ons te helpen en ook de administraties te ontvlechten.” 

“Het voelde als een scheiding”

Liam

“De zaken leken begin 2020 aan te trekken”, gaat Patrick een jaar terug. Inmiddels waren de administraties gescheiden, maar dat was geen reden om niet samen door te gaan. Daarvoor hadden ze te veel geïnvesteerd en te veel leuke dingen samen gedaan. Maar ja, toen kwam corona en de lockdown(s), die de horeca midscheeps raken. Het was een moeilijk gesprek afgelopen voorjaar, vertelt Patrick, maar voor beide ondernemers was duidelijk dat het anders moest. Ze hakten de knoop door: ze besloten zakelijk uit elkaar te gaan. En dat voelde toch een beetje als een scheiding.

Focus en flow

De focus op ieders ‘core business’ bracht ruimte en groei. “Op die manier zijn we waardevoller voor elkaar”, merkt Patrick. Hij richt zich met de Gastvrijheidscoach op hospitality in brede zin en die in de zorgsector. “Het concept is hetzelfde: leren moet leuk zijn. Wij maken opleiden leuker.”

Serie-ondernemer Liam concentreert zich met Stream&Social in deze tijden van corona op online streamingoplossingen. “Ik zie dat hij weer helemaal in zijn flow zit”, glimlacht Patrick. Liam glundert en knikt achter zijn laptop. “Ik zie ons avontuur niet als verloren”, zegt Patrick optimistisch. “We hebben een naam in de markt opgebouwd. Na zoveel zaaien, plukken we daar nu samen de vruchten van.” 

“Ik had vrede met het ergste scenario”

Liam

Liam noemt het jammer dat alle leuke dingen, die ze samen hadden gedaan ondergesneeuwd raakten door zakelijke zorgen. “Ik zie die periode ook als een soort levenstraining voor twee kameraden. Onze vriendschap moest er niet door kapot gaan.” Hij schetste destijds het slechtste scenario voor hemzelf. “Daar nam ik vrede mee en dat brengt rust. Je bent bang voor het onbekende en de onzekerheid. Door het ergste onder ogen te zien, gaat de spanning en angst weg. Zo haalde ik de mist uit mijn hoofd. Als ondernemer word je wel ijzersterk van zo’n leerproces met harde klappen.” 

Andere vorm

Ze werken nu twee deuren ‘ver’ van elkaar in eenzelfde bedrijfsverzamelpand en nog altijd samen. Contact is zo gelegd. Met elkaar lunchen zo geregeld. “We werken nu heel transparant en met facturen”, legt Patrick uit. “Van onze vijf kernactiviteiten, heb ik Liams expertise bij e-learnings echt nodig. Hij is onze preferred supplier. Daarover hebben we een gentlemen’s agreement (herenakkoord, red.).”

Ook voor Liam voelt deze nieuwe constructie beter, vrijer. “Ik zet graag zaken en bedrijfsconcepten op. Als het dan staat, wordt mijn toegevoegde waarde minder. In die zin werd ik een blok aan het spreekwoordelijke gastvrijheidscoachbeen; een dure partner.” En de episode bracht meer: “We weten wat we aan elkaar hebben”, legt Patrick uit. “We zien van elkaar hoe we professionaliseren, groeien en kennen elkaars tekortkomingen. Het fundament is respect en vertrouwen.” 

Lessen

Patrick werd in deze periode vader van twee kinderen. “Dat maakte de balans werk-privé in nog moeilijker. Nu gaat dat beter.” En hij is door deze ervaring anders gaan kijken naar zijn bedrijf en zijn rol daarin: “Ik laat me niet meer leiden door geld, durf ook nee te zeggen. Ik kijk nu naar wat nodig is en bij ons past. Wat moet ik verdienen om de vaste lasten te betalen? Alles daarboven is ‘leuk’. Dat is een andere benadering dan voor het maximale gaan. Door een goed team om me heen te verzamelen, dat mijn tekortkomingen compenseert, kan ik betere keuzes maken en een betere partner en ondernemer zijn.” 

“Maak duidelijke afspraken en verdeel de taken”

Patrick

“Als je als vrienden een kans ziet en opportunistisch gaat samenwerken, moet je de kaarten meteen goed verdelen”, is nog een les die Patrick trok en andere ondernemers kan meegeven. “Dat zijn niet de leukste gesprekken, maar voorkomt ruis. Maak duidelijke afspraken en verdeel de taken. Wij deden in het begin alles samen.” 

Liams tips: “Ga niet met alles erin. Zorg dat je financieel rust hebt, zodat je je aan je plan kunt houden en het geen jacht naar geld wordt.” En begin klein, vult Patrick aan. “Doe samen een eerste klus, voordat je verder gaat. En als je samenwerkt en het is niet wat je ervan verwachtte, spreek dat dan uit naar elkaar. Blijf niet hopen dat het goed komt. Hoop is uitgestelde teleurstelling. Onze keuze om het samen anders te doen, is goed uitgepakt.” Die conclusie raakt Liam: “Ah, das mooi gezegd.”

Dan moet Patrick het gesprek afronden. “Het is vrijdagmiddag. Ik ga zo met mijn kinderen het bos in. Iets wat ik twee jaar geleden nooit gedaan zou hebben.”


Tekst: Miriam Vijge

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…