11 October 2021

Samen sterker: Jasmijn + Sander + Dave

Vanuit verschillende richtingen vonden deze drie elkaar in Soilmates, hun gezamenlijke onderneming. Dave le Roux, Sander Breedveld en Jasmijn Rijcken brengen bak-olie van afgekeurde avocado’s op de markt. ‘We hebben inmiddels een miljoen lelijke avocado gered.’

‘We zijn totaal verschillend’, valt Sander Breedveld (34) regelrecht en vrolijk lachend met de deur in huis. Hij doelt op hun kennis en ervaring. ‘Dat maakt ons een goed team.’ Jasmijn Rijcken (41) vult stralend aan wat ze gemeen hebben: ‘Geen corporate types, wel eenzelfde set normen en waarden.’ Die geeft richting aan wat ze met hun onderneming willen betekenen en op welke manier ze dat willen doen. ‘Door als een team van Soilmates te werken. Met klanten, met leveranciers, met personeel, met boeren, …’, somt Jasmijn op. ‘Eigenlijk met iedereen, die zich aangetrokken voelt tot waar wij voor staan -duurzaam, gezond en lekker.’ 

‘Dave denkt financieel’, legt Sander uit wat hun verschillende expertises en aandachtsgebieden zijn. ‘Jasmijn denkt vanuit het merk en de consument, en ik (zie kader) vanuit de logistiek en operatie.’ Jasmijn schiet in de lach en knipoogt: ‘Nou ja, Sander doet vooral.’ Plezier hebben in je werk, er energie instoppen én uithalen, is zichtbaar een onderdeel van de bedrijfsfilosofie. 

‘We zijn totaal verschillend, dat maakt ons een goed team.’

De eerste drie Soilmates

‘Het idee voor Healthy Oil komt van Dave’, legt Sander uit, die zo’n vijf jaar bevriend met hem is. ‘Als vierde generatie van een Afrikaanse avocadoboerenfamilie, wist hij hoeveel avocado’s verscheept worden om vervolgens als niet knap genoeg nooit de supermarkt te halen.’ Door deze ‘reststroom’ tot olie te persen, willen ze verspilling tegengaan en bieden consumenten een gezonde bakolie tegen een aantrekkelijke prijs. Iets waarvoor Sander, met een grote passie voor koken (zie kader), meteen warmloopt. 

‘De marketingkoningin van Nederland ontmoetten we via onze investeerder en aandeelhouder, die eerder met haar werkte’, vertelt Sander hoe Jasmijn (zie kader) erbij kwam. De rest is geschiedenis: november 2020 tijdens de lock-down richtten ze hun bedrijf Soilmates op. In april dit jaar lanceerden ze Healthy Oil. ‘En een week geleden hebben we miljoenste lelijke avocado gered’, zegt Jasmijn enthousiast. Inmiddels is de olie op zo’n duizend verkooppunten in Nederland verkrijgbaar, vooral via Albert Heijn. 

In start-up sferen

Drie ondernemende types, die samen een zaak beginnen. Dat betekent elkaar aftasten. ‘Je doet alles samen’, vertelt Sander. ‘Je wilt van elkaar leren en tegelijk elkaar leren kennen in en door het werk.’ Zo bouwden Sander en Jasmijn samen de website. ‘Ik in Amsterdam’, haalt Jasmijn lachend die herinnering op. ‘Sander in Berlijn, hele dagen schermen delen, ik de copy, hij de techniek en gaan!’ 

Voor online aandacht en promotie stuurden ze influencers een krat met aarde met daarin hun fles met olie (zie foto). ‘Dat was een test’, legt Jasmijn grinnikend het idee erachter uit. ‘Als je de fles met blote hand uitgraaft, dan ben je een Soilmate, en als je de bijgeleverde handschoentjes eerst aantrekt niet.’ Ook Sander denkt met plezier terug aan die actie: ‘Zat ik daar met mijn handen in de aarde van die boxen samen te stellen. Zoiets had ik ook nog nooit gedaan.’ De kop is eraf, inmiddels hebben ze vier medewerkers in dienst en een heus eigen kantoortje, in Amsterdam met meubels. Jasmijn: ‘Sinds deze week zitten we niet meer op de grond.’

Opschalen betekent aanpassen

Groter worden vraagt om structureren en anders samenwerken, hebben ze inmiddels ontdekt. Hun eerdere werkervaring met opschalen bij bijvoorbeeld Deliveroo en VanMoof komt in deze fase goed van pas. Zo zijn vergaderingen nu opgesplitst: naast met z’n allen separaat met oprichters en aandeelhouders; voorheen was dat hetzelfde gezelschap. ‘Toen in Jasmijns ‘kamp’ een digital strategist begon, vroegen Dave en ik ons af: moeten wij er nog bij zijn als zij over onlinemarketing overleggen?’ Nee dus.

‘Het gevolg is dat je niet meer alles weet’, constateert Sander, ‘en moet vertrouwen op elkaars communicatie van de highlights. We werken met kpi (key performance indicators om de bedrijfsvoering te meten en te kunnen sturen, red.). Ieder trekt er een aantal en de voortgang delen we in een rapportje.’ Ook hun samenwerkingstool Trello werd aangepast. ‘Niet meer te doen, hoor, al die taken van iedereen op een bord’ verzucht Jasmijn met een lach. ‘Dat hebben we net als onze appgroep opgesplitst: het was de hele dag ‘ping’ ‘ping’ ‘ping’ van alle berichten die uitgewisseld werden.’ 

‘Ik wil meedoen, is precies de spirit die we met Soilmates zoeken.’

Discussiëren en keuzes maken

Fundamentelere onderwerpen waarin ze gedrieën hun weg moesten vinden waren er ook. Over de verkoop was veel discussie. ‘Waar willen we liggen?’, legt Sander de verschillende zienswijzen uit: mikken we op een breed publiek of gaan we voor exclusief, meteen internationaal of eerst Nederland? Dave komt uit de commodity business, waar avocado’s bulkgoederen zijn.’ ‘Maar ons product is een brand, een merk, duidt Jasmijn. Ze typeert Dave als ondernemender en zegt zelf behoudender te zijn. ‘Ik wil een basis bouwen voor de langere termijn.’ 

Waar Sander en Dave een premium olie in een dito fles voor zich zagen, zag Jasmijn juist kans in FGCG, in een alledaags product voor consumenten. Ze legt uit: ‘We willen wat doen aan die berg afgekeurde avocado’s. Dan moet je deze olie juist veel gebruiken.’ Dus niet speciaal zijn, niet duur en niet mee op de avocado-hype.

‘Die mindshift moesten Dave en ik wel even maken’, glimlacht Sander. ‘En soms haalt de werkelijkheid de discussie in’, zegt Jasmijn. ‘Toen Alert Heijn is ons merk en product geloofde, was het logisch om ons te focussen op Nederland.’ En daar gaan ze met z’n drieën vol voor. Zonder hun ambitie uit het oog te verliezen.

Paraplu en spirit

‘We willen een internationaal bedrijf zijn, actief in Noord-Europa’, vat Sander samen en Jasmijn vult aan: ‘Met Soilmates als paraplu voor meer producten, voor meer samenwerken zonder hiërarchie met veel meer mensen die zich aansluiten.’ Daartoe nodigen ze op hun website in het Engels en Nederlands nadrukkelijk uit: geef je feedback, deel je idee met Dave, wees een Soilmate. Jasmijn vertelt over hoe ze de eerste medewerker via een vacature op LinkedIn heeft geworven. ‘Zij reageerde daarop met ‘Ik wil meedoen’, niet met ik wil die baan of pas in dat profiel. Die reactie is precies de spirit, die we zoeken.’

‘Niet meer alles samen doen, betekent dat je niet meer alles weet en moet vertrouwen op elkaars communicatie.’

Naar hun stellige overtuiging komen de beste ideeën voort uit samenwerken, ‘en dan het liefst door bij elkaar te zitten’, vult Sander aan. Daarom verhuisde hij vanuit Berlijn naar Amsterdam. Ook al werken Soilmates overal vandaan, voor hem werkt op afstand niet. 

Jasmijn spreekt van samenwerken 2.0 als van een beweging: ‘We willen de voedselketen, de voedingsindustrie, die heel gesloten is, transparanter maken. Muren en tussenschotten afbreken. Mijn droom is via webcams in bedrijven te laten zien wat er achter de schermen gebeurt.’ Zover is het nog niet bij de Spaanse olijvenperserij, die nu hun Healthy Oil perst. Maar op kantoor in Amsterdam komt die realiteit dichterbij. ‘Overmorgen hebben we onze eerste maandelijks openbare zoommeeting’, verheugt Jasmijn zich. ‘Geen idee of er iemand, niemand of veel mensen meedoen; we gaan het meemaken.’ 

Sander Breedveld (1987)
Jasmijn Rijcken (1980)
Ondernemen zat er al in als student economie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, net als de logistiek. Zijn eerste onderneming voorzag mensen in het Caribisch deel van Nederland van luxegoederen uit Europa. Daarna werkte hij bij onder andere Deliveroo (medewerker nummer 5), Bloomon en Tier in Berlijn (elektrische steps en scooters), en deed veel ervaring op start-ups die opschalen, scale-ups. En altijd gericht op de consumentenmarkt. Met een grote passie voor koken (en lekker eten) runt hij met Laurens van Leeuwen Gastroman, een foodblog dat sinds 2015 bestaat en sinds deze zomer die passie ook via podcasts verspreidt.
Marketing is haar ‘middle name’: Jasmijn startte haar loopbaan in de modewereld, waar ze al merken bouwde. Ook internationaal vanuit de Verenigde Staten (Miskeen Originals), waar ze tevens een MBA cum laude afrondde. In Nederland was ze vijf jaar verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten van VanMoof, die van de hippe elektrische fietsen. Ook dit merk zette ze vanaf de start in 2009 in de markt en creëerde een schare fans. Via Speakers Academy deelt Jasmijn regelmatig haar kijk en aanpak als inspirator, via speeches, workshops en webinars. Ze staat vermeld in meerdere lijsten van top-marketeers en powervrouwen. 
Ondernemersmotto: ‘Verschillen maken een team sterker.’
Ondernemersmotto: ‘Zie iedereen die jouw missie deelt als deel van je team, ongeacht waar ze werken.’

Tekst: Miriam Vijge’  en ‘Foto’s: Soilmates

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…