Samen sterker: Ananda van Doorn + Vincent van Leeuwen

Werken op afstand is sinds corona ‘gewoon’. Over de landsgrenzen heen online met z’n drieën een start-up uitbouwen is nog een graadje spannender. “Onze kracht is doen, waardoor we erachter komen wat werkt en zo stap voor stap verder komen.”

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Tijdens de vrijdagmiddagborrel brainstormend met haar oud-collega Jody Klaassen ontstond het idee voor een online marktplaats voor tweedehands meubels. “We zijn allebei groot fan van hergebruik en tweedehands”, legt Ananda van Doorn (34) uit en verwijst naar United Wardrobe voor kleding (overgenomen door Vinted, red). “We waren -net als veel mensen om ons heen- bezig met ons huis en de inrichting. Waarom zou je alles nieuw kopen, waarom is er geen online platform voor vintage meubels, tweedehands design? Zo ontstond het idee voor Reliving.”

Maar ja, wie kan en wil zoiets from scratch ook technisch samen met hen ontwikkelen en opbouwen? Ze wilden de technologie in huis hebben en Van Doorn plaatste een oproep op LinkedIn. Gezocht: een ondernemende softwareontwikkelaar. Vanuit Berlijn reageerde Vincent van Leeuwen (36), getagd door een vriend. “Ik had al veel gefreelancet, en was een paar keer een startup begonnen met eigen ideeën. Maar dat pakte minder goed uit. Ergens op aanhaken leek me wel wat. Bovendien sprak het duurzaamheidsaspect me aan en is een marktplaats technologisch interessant vanwege het netwerkeffect.” Meer gebruikers betekent meer meubels en daardoor groeit de waarde en relevantie voor diezelfde gebruikers. 

Live gaan

Ondertussen laat Van Leeuwen al videobellend en met zijn Kersttrui aan zien dat het momenteel sneeuwt in Berlijn. Drie winters geleden rond deze tijd ontmoetten ze elkaar voor het eerst in persoon in Amsterdam. Hoe ze tot het besluit kwamen met elkaar in zee te gaan, vat hij met een knipoog naar het imago van Amsterdamse marketingmeisjes met droge humor samen: “Nou, na wat chique drankjes in hippe koffiebarretjes werkte ik het plan verder uit.” En hij begon met bouwen, maart 2019 ging Reliving live. 

Met een bus haalden de vrouwen zelf overal meubels op voor de verkoop. “Het uploaden van een item op het platform duurde zo’n 25 minuten”, lacht Van Doorn terugkijkend op die beginperiode. “We zijn bewust heel laagdrempelig gestart. Eerst kijken wat de reacties zijn en of we tractie krijgen. Zo werken we nog steeds: stap voor stap verder ontwikkelen en uitbouwen.” Vorig jaar rond deze tijd stonden zo’n tweeduizend items online, zoekt Van Leeuwen ter plekke op. Inmiddels zijn dat er zo’n tien-, elfduizend.“

Groei en ontwikkelingen

“De uitdaging is dat je elke maand weer opnieuw begint”, legt Van Doorn de dynamiek van hun marktplaatsbusiness uit: “We hebben van alle items maar één exemplaar, dat betekent steeds weer een nieuwe collectie onder de aandacht brengen.” Ook het team is gegroeid met zeven mensen. En daar komen er nog meer bij. Want vanaf januari gaat Reliving de grens over: dan gaat de Belgische site live. Inmiddels is er een investeerder aan boord, Stichting ifund, die innovatieve, sociale ondernemingen verder helpt om op die manier de transitie naar een duurzame wereld te stimuleren. 

De drie oprichters-eigenaren werkten samen op basis van vertrouwen en onderling gemaakte afspraken. “Sinds juni 2021 hebben we een bv, waarin we ieder voor een derde eigenaar zijn”, legt Van Leeuwen de ontwikkeling op dit punt uit. “Investeerders willen niet in een maatschap of vof investeren.” Van Doorn: “Nu hebben we meer financiële ondersteuning, wat fijn is, want het is een kapitaalintensieve business. En we keren onszelf ‘salaris’ uit.” Daarmee kan al hun tijd en energie naar het uitbouwen van Reliving, ernaast nog freelancen voor brood op de plank hoeft niet meer.

Afspraken en samenwerken

Vanaf de start hebben ze uitvoerig gesproken over hoeveel tijd ze aan Reliving besteden. “Dat is een leerpunt en tip voor andere ondernemers”, deelt Van Doorn. “En dat geldt ook voor taken: bespreek vooraf wat je gaat doen en hoeveel tijd je daaraan ongeveer besteedt.” Van Leeuwen valt haar bij: “Achteraf is dat lastig, je kunt dan ook niet meer bijsturen of overleggen. Ik twijfelde vooraf of op afstand samen online ondernemen wel zou werken. Maar het werkt. Het helpt dat mijn takenpakket duidelijk is en losstaat van wat Jody en Ananda doen.” 

Van Leeuwen is dus van de technologie. Klaassen richt zich op de klantenkant en financiën, Van Doorn doet de verkoperskant en het investeringstraject, marketing verdelen beide vrouwen. Op maandag hebben ze een weekoverleg, eerst via Skype, sinds een paar maanden werken ze samen via Google Calender en voor ad hoc afstemming gebruiken ze Slack en WhatsApp. “Het is wel goed om met elkaar in gesprek te blijven om ook betrokken te blijven”, merkt Van Doorn op. “Vincent moet niet het gevoel hebben dat ‘het allemaal in Amsterdam gebeurt’. We stemmen af of hij ergens bij betrokken wil worden of niet.” Van Leeuwen: “Je moet dus wel open zijn, eerlijk aangeven wanneer het je niet interesseert.”

Met vereende krachten

“Of als je even je hart wilt luchten”, grinnikt Van Doorn met een knipoog. “Je weet met zo’n nieuwe business namelijk niet wat je voor je kiezen krijgt”, legt Van Leeuwen uit.

Samen sterker: Ananda en Jody

“Het gaat vaak anders dan vooraf gedacht. Achteraf hadden sommige zaken wellicht sneller gekund. Maar dat zie ik ook als de kracht van ons drieën, ons team: dat we door te doen erachter komen wat werkt en daarmee verder gaan.” Hij vertelt over eerdere startups met z’n broer en vriend: “We zijn te veel hetzelfde, lijken op elkaar, dat werkte dus niet.”

“Nu word ik vrijgespeeld om boven op de techniek te zitten en pakken zij ‘het gezeur’ erom heen op.” Gezeur? Van Doorn schiet in de lach: “We begonnen heel idealistisch als tegenbeweging richting de wegwerpmaatschappij en fast furniture. We dachten: dat snapt iedereen, maar dan heb je ineens met zoveel mensen en zoveel ervaringen te maken…”

Anders dan bijvoorbeeld marktplaats heeft Reliving een actieve rol tussen koper en verkoper voor een zo gebruiksvriendelijk mogelijk ervaring, met bijvoorbeeld een eigen koeriersservice, een stevige webservice en zonder advertenties op de site. Dat vergt een commissie van gemiddeld twaalf procent per verkocht item. 

Onderlinge dynamiek

“Ananda kent geen nee”, vertelt Van Leeuwen over hoe ze elkaar versterken. “Ze gaat altijd door en dat heb ik juist nodig. Als ik een slechte dag heb, heb ik er geen zin meer in. Dan motiveert zij me om door te gaan. Andersom zou ik nooit die verkopers bellen. Maar je hebt ze alle drie nodig: kopers, verkopers en de techniek om het te vermarkten.” Ananda glimlacht en vult aan: “Vincent kan weer goed bedenken wat nú moet gebeuren, anders dan wanneer ik met m’n hoofd in de wolken over de toekomst nadenk. En hij is nauwkeurig en legt verbanden. Jody kiest vaak partij; de meeste stemmen gelden. We zijn koppig, maar luisteren wel als de ander sterkere argumenten heeft. En Jody is goed in mensen managen, mijn geduld raakt sneller op.” 

Hun karakters verschillen en ze wonen 650 kilometer uit elkaar, toch hebben ze ook een gezamenlijk sociaal leven. Samen eten, drinken en kletsen in Amsterdam of Berlijn of elders in de wereld. Van Leeuwen overwintert graag een paar maanden, het eerste jaar van Reliving op Bali, vorig jaar Madeira en komende maanden wordt dat Gran Canaria. Geen probleem met een volledige online business, zelfs niet als baas, en ook al betreft het fysieke producten. Van Doorn lachend: “In Bali zat hij precies zo te videobellen, dat we het zwembad goed konden zien.” 

Weten wat je aan elkaar hebt

En ze zoeken elkaar ook dan op. “Op Madeira hadden we elkaar acht maanden niet live gezien”, vertelt Van Doorn. “Dan is het heel fijn om een paar dagen samen te zijn.” In het begin zijn ze ook samen naar Marrakesh geweest. “Toen hebben we oefening gedaan om elkaar beter te leren kennen”, vertelt Van Doorn. “Hoe zie je je toekomst, wil je kinderen of niet? Wat zijn je wensen, hoelang blijf je in het bedrijf? Het ging ook over eigenschappen. Het is heel moeilijk om zo eerlijk te zijn, maar dan weet je wel wat je aan elkaar hebt en waaraan je moet werken. Die tip om dat als team te doen, kregen we van een bevriende topfunctionaris.”

Nog meer tips uit ervaring voor ondernemers? “Blijf nieuwsgierig”, reageert Van Leeuwen meteen. “Ik had nooit gedacht dat ik de dingen zou doen die ik nu doe. En onderzoek zelf hoe iets in elkaar steekt, gaat niet mee met anderen. Hou de technologie simpel”, adviseert de chief technology officer. “Kies voor goeie tools om te weten wat er online gebeurt.” Hij kon niet lekker uit de voeten met Google Analytics en werkt nu ook met Amplitude. “De data en inzichten die dat oplevert, zijn echt van waarde en maken ons bedrijf sterker.” Van Doorn had Reliving nooit alleen kunnen en willen doen.

“Je wordt gedragen door de ander als je het samen doet. Werk met mensen die complementair aan jou zijn en vooral: geef nooit op.” 

 

Samen sterker: Ananda, Vincent, Jody


Ananda van Doorn (1987)  Vincent van Leeuwen (1985) 
Ananda van Doorn studeerde aan de Vrije Universiteit een mix van bedrijfskunde en antropologie. Haar master in de richting strategie en organisatie rondde ze af met een scriptie over duurzame ontwikkeling. Ze ontmoette Jody Klaassen, de derde medeoprichter en eigenaar van Reliving tijdens hun periode bij marketingbureau IMA. Daarna heeft ze verschillende bedrijven (mede)opgericht, zoals An Other Agency, ervaring in merken op- en uitbouwen, en positioneert zichzelf als online marketing strateeg voor bewuste ondernemers en duurzame merken. Vincent van Leeuwen heeft een master in Portfolio Finance en een master in strategie en organisatie gestudeerd in Groningen. Hij werkte jaren als freelance softwareontwikkelaar en technisch productmanager voor verschillende klanten, zoals de BankGiro Loterij, KPN, ADAC en WineClub. Sinds 2017 woont hij in Berlijn. Van Leeuwen is full-stack developer met een focus op Javascript/React (Native) en Python/Django.
Ondernemersmotto: ‘Zoek een complementair iemand om mee samen te werken.’ Ondernemersmotto: ‘Blijf nieuwsgierig, onderzoek zelf hoe iets in elkaar steekt.’

 

Tekst: Miriam Vijge‘  en ‘Foto’s: Reliving

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Miriam Vijge

Miriam Vijge

Mijn naam is Miriam Vijge. Ik werk als zelfstandig journalist en tekstschrijver voor wie verhalen van betekenis deelt. Ik ontmoet graag mensen en ik hou van vragen stellen, iets nieuws bekijken en leren kennen. Het liefst ga ik op pad voor interviews, reportages en achtergronden over ondernemen, werk, de uitvaartsector, ouderenzorg en welzijn. Om met deze publicaties mensen inzicht te geven, te boeien en inspireren.
Lees ook…
Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel….
Het starten van een eigen handelsonderneming is de laatste jaren erg in trek. De handelssector is namelijk zeer toegankelijk en biedt diverse…
Als franchisenemer stap je in een beproefd concept. Je maakt gebruik van de naamsbekendheid, marketing en inkoop van een bestaande formule. Mooi…