De wereld verandert steeds sneller, vooral door stormachtige technologische ontwikkelingen. En omdat mensen wereldwijd steeds meer en makkelijker contact hebben, gaat ook de kruisbestuiving van ideeën almaar sneller. Hoe blijf je bij? Ondernemer Chantal Verweij heeft van die kruisbestuiving haar vak gemaakt. Als trendtoepasser helpt ze bedrijven voor te blijven, door bij te blijven.

Conceptueel denken deed ze altijd al: Chantal werkte als marketingstrateeg bij diverse bedrijven en leidde eigen communicatiebureaus. Tot ze zich ging verdiepen in de kracht van trends. Chantal: ‘Ik wilde meer onderbouwing en weten hoe je trends kunt volgen. Na meerdere cursussen op het gebied van trendwatching realiseerde ik me dat er een ‘gat’ bleef, tussen enerzijds de trends die trendwatchers zien en anderzijds dat wat ondernemers nodig hebben. Zij zoeken een concrete vertaling van trends naar hun eigen bedrijf, product of dienst. Ze willen antwoord op vragen als Wat betekent die trend voor mij? en Wat kan ik er nou mee?’

Toepasbaar maken

Trends echt toepasbaar maken, dat was dus het plan. Chantal werkte vervolgens aan een praktische methode die ondernemers in staat stelt trends stapsgewijs te begrijpen en te beoordelen en vervolgens concreet toe te passen. Inmiddels is de methode uitgebreid getoetst en bestaat het bedrijf TrendToepassers met een team getrainde mensen.

Chantal: ‘Veel ondernemers zijn van nature trendgevoelig. Ze spelen bewust of onbewust al in op trends, maar vaak op basis van buikgevoel. TrendToepassers biedt hun op drie manieren concrete houvast: een structurele blik op trends, uitleg van waardoor trends ontstaan en hoe ze zich zullen ontwikkelen en ten derde de ontwikkeling van op trends gebaseerde concepten voor marketing, aspecten van je bedrijfsvoering of je hele businessmodel. Onze focus  ligt daarbij op simpele innovaties, waardoor je meerdere vernieuwingen in het klein kunt testen en optimaliseren. Dat werkt veel beter dan alles investeren in een grote innovatie die zomaar kan mislukken. Het gaat ons erom dat je ‘trendlenig’ wordt.’

Trends en vooral trendvoorbeelden kun je op veel plekken volgen. Op de site van TrendToepassers is een gratis trendbronnenlijst te downloaden waarmee je zelf trends kunt bijhouden. Dat is ook het doel van TrendToepassers. Chantal: ‘Het klinkt misschien zweverig, maar in onze visie wordt de economie sterker als bedrijven leren trends beter toe te passen. Bedrijven worden daardoor namelijk flexibeler, opener en innovatiever. Dat is goed voor het ondernemerschap en het werkgeverschap. En het levert naast zakelijk succes ook veel plezier op.’

Noodzakelijk

Gericht trends toepassen is een noodzakelijk plezier. Namelijk: leuk om te doen, maar niet ‘om de leuk’. Het is namelijk bittere noodzaak. De wereld verandert steeds sneller. Businessmodellen gaan gemiddeld nog maar vijftien jaar mee, in plaats van vroeger wel 45 jaar. Je kent wellicht je concurrent van nu, maar over twee jaar kan de concurrentie uit een totaal andere hoek komen. De noodzaak om bij te blijven en continu te vernieuwen geldt zowel voor grote als kleine bedrijven.

TrendToepassers wil dat vernieuwen makkelijk maken. Chantal: ‘Wij bieden bedrijven meerdere tools. Ten eerste kunnen we je de trends op een presenteerblaadje aanbieden, via een inspirerende trendlezing over een specifiek onderwerp. Ten tweede geven we trendworkshops, waarin je leert via onze TrendToepas-methode te werken. Als je zo’n workshop doet, heb je ten eerste direct een aantal goede conceptideeën, maar ook meteen de tools om zelf vaker trends toe te passen. Voorbedrijven die daar zelf nog verder in willen gaan, hebben we trendtoepascursussen. Zowel via de academy van DNG als incompany.’

Geen bedreiging

Waarom deelt TrendToepassers haar kennis en werkwijze zo graag en gul? Daarover is Chantal duidelijk: ‘Onze methode is feitelijk niets meer dan een slimme manier om heel gericht ideeënseks te hebben. En door de combinatie met trends richten wij de blik op de toekomst. Ik zie het niet als bedreiging wanneer meer mensen innovatiever worden. Het maakt de wereld alleen maar leuker.’

Download het trendcanvas en ga zelf met de trends aan de slag!

Download het canvas

Tijdschrift 8, 2015:
– Topsport is ondernemen – Zeilsters gaan voor goud in Rio
– Trends in het MKB in 2016: ‘Het wiel bestaat al’
– Meer ondernemerschap op de werkvloer
– Brood zonder toegevoegde onzin bij de Echoput
– De grens over met rolgordijnen naar Noord-Ierland

Naar het digitale magazine in MijnZaak »

Auteur: Redactie

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…