Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Delen is vermenigvuldigen

Delen is vermenigvuldigen

3 juni 2016
Online rolgordijnen verkopen in Nederland. Dat gebeurde in 2009 nog weinig en zeker niet op een goede manier, een nichemarkt dus. Daar stortte ras-verkoper Maurice Winkel zich op met succes. Maar hij wilde verder, internationaal verkopen. Dit lukt hem dankzij een innige internationale samenwerking met de Noord-Ierse ondernemer Cormac Diamond en zijn bedrijf BlocBlinds. Cormac kijkt op een andere manier naar de bestaande markt, waardoor zij samen de wereld bestormen met innovatieve producten.

Gordijnen.nl

Ondernemer: Maurice Winkel

Sinds: 2009

Personeel: 1

Omzet: 2,2 miljoen (2014)

 

Maurice Winkel (L)
Simon Bleeker

Status: vriendin en twee kinderen

Leeftijd: 46

Woont: IJburg, Amsterdam

Studie: rechten

Gerecht: Fruits de mer

Vakantie: Canada, rondtrekken met camper

Motto: als je kunt delen, kun je ook vermenigvuldigen

Grootste fout: samenwerken met een tegenpool

Grootste succes: dit bedrijf

Woont: Alkmaar

Status: vriendin

Leeftijd: 29

Studie: Bedrijfswetenschappen

Gerecht: Italiaans

Vakantie: Azië, rondreizen

Lezen: Storytel app (managementboeken)

Inspiratie: overal

Grootste fout: eigen bedrijfje, maar niet 200% voor gegaan

Grootste succes: meedoen in dit bedrijf

 

 

Fotografie: Meral Sydas

Maurice en Cormac ontmoetten elkaar tijdens een Nederlandse handelsmissie in Ierland in 2009. ‘Cormac was op zoek naar een distributeur van zijn gordijnen en iemand stelde ons aan elkaar voor. Het klikte meteen. Dat is voor ons allebei belangrijk, want anders doen we geen zaken met iemand,’ vertelt Maurice. En het was meer dan een klik; in de afgelopen jaren hebben de twee een ijzersterke vriendschap opgebouwd waarbij humor – veel en hard lachen – misschien wel het belangrijkst is. In het afgelopen jaar kwam daar rechterhand Simon Bleeker bij die gaandeweg een aandeel verwerft.

 

‘Cormac verzint nieuwe ideeën en wij zorgen ervoor dat ze goed in de markt worden gezet. We maken daarbij gebruik van elkaars talenten,’ vertelt Maurice. ‘Cormac heeft bijvoorbeeld een nieuw systeem bedacht: het Bloc FabricChanger-systeem. Dat houdt in dat je als consument één cassette met rolgordijn koopt en vervolgens steeds de stof van het gordijn kunt wisselen. Je kunt er zelfs een afbeelding naar keuze op laten printen. Uniek in de wereld.’ Cormac bedenkt en produceert, Maurice en Simon doen de marketing en verkoop en werken aan verbreding van hun netwerk van internationale partners.

 

Focus en groei

Onder de naam Blocrolgordijnen en Dakraamgordijnen zijn de  twee nu al tien keer de grens overgegaan binnen Europa. Per land is er een aparte website en een klantenservice waar consumenten terecht kunnen. ‘Op kantoor zijn we maar met zijn tweeën,’ zegt Simon. ‘Maurice en ik zijn heel sterk in strategie, online marketing en sales. Overige zaken besteden we uit zodat wij ons kunnen focussen. Daarbij zoeken we altijd naar de besten in de markt, zodat we per land een compleet professioneel proces kunnen neerzetten. Een native-speaking klantenservice in het land waar we onze producten verkopen is belangrijk, want mensen willen in hun eigen taal geholpen worden. Vooral als er iets misgaat.’

Die sterke focus lijkt goed uit te pakken, want het bedrijf haalt elk jaar een groei van ongeveer 30 procent waarvan inmiddels 70 procent van de omzet (2,2 miljoen totaal in 2014) uit het buitenland komt.

 

New business

Voor ze een nieuwe online verkoopstraatje in een ander land opstarten, zorgen ze ervoor dat alle juridische aspecten tot in detail zijn uitgezocht. ‘Daar huren we lokale juristen voor in,’ zegt Simon. ‘Elk land heeft naast de eigen cultuur specifieke regels en wetten. Denk aan retourzendingen en de algemene voorwaarden. Dit moet je van tevoren weten.’ En Maurice: ‘We doen het inmiddels ‘daar’ beter dan ‘hier’. Maar dat doen we dus niet alleen, dat is het resultaat van iedereen in zijn kracht zetten en kunnen delen. Zonder te delen kun je niet vermenigvuldigen.’

 

Toekomst

In het eerste kwartaal van 2016 richten Maurice, Cormac en Simon zich vooral op het in de markt zetten van hun nieuwe producten. ‘Het is de bedoeling dat je vanaf volgend jaar bij al onze producten de stof kunt verwisselen,’ zegt Maurice. Ook onderzoeken Maurice en Simon de mogelijkheden van verkoop in Italië. Bovendien is het plan dat zij het webbeheer en de marketing in de VS en UK van blocblinds.com voor hun rekening nemen. ‘Doel is om de bedrijfsomzet te verdubbelen en het nieuwe blocblindsysteem bekend te maken in de hele wereld – en ver daarbuiten.’

 

Tips voor internationaal zakendoen:

1.     Doe niet alles zelf. Werk samen met lokale professionals met een track-record

2.     Zoek uit wat de verschillen zijn in cultuur, wetgeving en zakendoen

3.     Kies voor het land dat goed bij je past, bv: Duitsers gaan eerder voor kwaliteit en Fransen zijn meer van het prijsvechten

4.     Ga mee op een handelsmissie voor een vliegende start

5.    Lees eens een boekje over Internationaal Zakendoen (link)

 

‘Duurzame relatie’

Cormac Diamond: ‘Ik heb een uitstekende en zeer vriendschappelijke relatie met Maurice en Simon. We hebben hard gewerkt aan een product waar we allemaal enthousiast over zijn en dat proces gaat soms ook met tegenslagen. Maar we blijven lachen. Vooral het internationale aspect van onze relatie vind ik erg interessant. We ontmoeten steeds nieuwe mensen en komen met elkaar op nieuwe ideeën, die weer voor kansen zorgen. Zo bouwen we aan een duurzame relatie voor een mooie toekomst samen.’

 

 

Tijdschrift 8, 2015:
– Topsport is ondernemen – Zeilsters gaan voor goud in Rio
– Trends in het MKB in 2016: ‘Het wiel bestaat al’
– Meer ondernemerschap op de werkvloer
– Brood zonder toegevoegde onzin bij de Echoput
– De grens over met rolgordijnen naar Noord-Ierland

Naar het digitale magazine in MijnZaak »

 

 

Auteur: Romy Donk

Lees ook…