Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Als Menno de Haan met zijn Porsche Panamera Diesel een elektrische Tesla passeert, gruwt hij even: ‘Daar rijdt weer zo'n elitair subsidiefeestje.' Hij steekt het subsidiegeld liever in woningisolatie. Per huis 1000 euro, dát levert iets op!

Wie: Menno de Haan
Woont: in Koekange
Bedrijf: investeerder
Sinds: mijn pensionering
Omzet: niet openbaar
Boeken: Excellente ondernemingen (Thomas Peters en Robert Waterman)
Doel: leven van mijn vermogen
Gezin: gehuwd, twee kinderen
Dromen: zijn allemaal al uitgekomen


Ooit werkte Menno de Haan (61) uit Koekange als werktuigbouwkundige in de energiewereld. Nu is hij investeerder en in die hoedanigheid is hij geïnteresseerd in de financiële resultaten van de overheidsbemoeienis met elektrisch rijden. ‘Moeten we daarover wel zo tevreden zijn?’ vraagt hij zich af.

Alle beetjes helpen toch bij CO2-reductie?
‘Natuurlijk, maar ik lees dat de regering met elektrisch rijden de uitstoot met 3 procent wil verminderen. Dat vind ik al hoog ingeschat, maar dan nog: het is bitter weinig in het kader van alle internationale afspraken.’

Wat doet staatssecretaris Wiebes verkeerd?
‘Hij en zijn voorgangers hebben tot nu toe 5 miljard euro subsidiegeld aan elektrisch rijden verbrast. Dat is veel. Steek dat liever in woningisolatie. Minder sexy maar wel blijvend effectief en het levert werkgelegenheid op.’

Beetje mopperig?
‘Ik erger me aan het gemak waarmee men aanneemt dat elektrisch rijden dé oplossing is. De carbon footprint (de CO2-uitstoot die een product of dienst veroorzaakt van wieg tot graf, red.) van zo’n Tesla is hoogst onzeker: die auto’s slepen een ton accugewicht met zich mee en accu’s zijn heel milieu-onvriendelijk. Ze verbruiken schaarse grondstoffen, zitten vol giftige chemicaliën en hebben een zeer beperkte levensduur. Verder gebruiken elektrische auto’s stroom die hoofdzakelijk met fossiele brandstoffen, kernenergie of zelfs kolen wordt opgewekt. Noem dat maar schoon.’

Wat kan beter?
‘Ik geloof wel in hybride auto’s met een kleine verbrandingsmotor en een elektromotor. Die moeten dan zo ontworpen zijn dat ze hoofdzakelijk op stroom zullen rijden om misbruik tegen te gaan. Nu ontvangen zakelijke rijders subsidie voor elektrisch rijden, maar de meesten rijden alleen op benzine. En neem mijn diesel: ik rijd gemiddeld 1 op 17 en doe er  300 à 400 duizend kilometer mee. Als ik de carbon footprints van mijn auto en een Tesla met 35 mille subsidie vergelijk, weet ik zeker dat ik win.’


Bekijk het artikel ook in tijdschrift 6, waar je meer leest over elektrisch rijden. 

Lees ook…