Vuurwerk, confetti en een denderend applaus. Op het hoofdpodium in de RAI komt een einde aan de spanning: Klok Onderhoud- en Afbouwgroep uit Assen is een jaar lang ‘het meest vitale bedrijf van Nederland'.

Vitaliteit, een breed begrip. Het zijn ongeveer de eerste woorden van presentator Humberto Tan als hij een aantal uren eerder het podium van de RAI in Amsterdam betreedt. Het is de openingsdag van de Week van de Ondernemer en hij verwelkomt een paar honderd geïnteresseerden voor de ElkDagBeterAwards. ‘Ga eens allemaal staan,’ roept hij. ‘Weten jullie wat bouncen is?’ Dat blijkt het startschot van een kleine vitaliteitssessie. De RTL Late Night-host krijgt een zaal vol keurige pakken in beweging.

Iedereen is dan ook op deze novemberdag gekomen voor het thema vitaliteit. De ceremonie is – met passie – opgezet door verzekeraar ONVZ, in samenwerking met MKB-Nederland. Samen trokken zij veelvoudig Olympisch kampioen Pieter van den Hoogenband aan, organiseerden door heel het land voorrondes en brachten de vijf beste bedrijven uit de regio’s naar de RAI.

Verzuim gedaald

Klok uit Assen presenteert zich als eerste en directeur Leon den Hertog spreekt profetische woorden: ‘Door de nominatie voel ik me al een winnaar…’ Naast hem staan de andere ‘regionale kampioenen’, zoals Van den Hoogenband ze noemt: Visscher Traffic uit Nieuwleusen, Van Heugten Transport uit Scherpenzeel, culinair dienstverlener Hutten uit Veghel en marktonderzoeksbureau SKIM uit Rotterdam. Elk vertelt een mooi verhaal. Van vrachtwagenchauffeurs die, met dank aan een magnetron, gezonde thuismaaltijden kunnen nuttigen in hun cabine tot ziekteverzuim dat bij een van hen is gedaald tot 0,7 procent.

Winnaar van de award van vorig jaar, Kees Pater van koekjesbakkerij Veldt, heeft de perfecte oneliner om het belang van vitaliteit samen te vatten: ‘Gelukkige medewerkers bakken lekkerdere koekjes.’ De winnaar van 2015, Leon den Hertog, heeft iets meer moeite om woorden te vinden. Als zijn naam uit de enveloppe is gekomen en de gouden confetti in de RAI is neergedaald, stamelt hij een even trots als bescheiden ‘bedankt’.

Bouncen

Later, na de ceremonie, spreekt hij, uit het hart: ‘Fysieke vitaliteit begint met bewustzijn. Wij zijn ons bewust van het belang ervan en dat gun ik iedereen. Ik ben zo trots.’ Het is zijn slottekst in de RAI, hierna gaat hij naar BNR Radio en De Telegraaf. Humberto Tan lacht de zaal nog even toe. ‘Weet u nog wat bouncen is?’ En ja, een paar honderd ondernemers nemen klappend en dansend afscheid. Tuurlijk, verdienste van Tan, maar het bewijst ook dat vitaliteit leeft.   

5 Tips van de winnaar

Leon den Hertog, Klok Onderhoud- en Afbouwgroep:

1.         Nadenken over vitaliteit is de eerste stap

2.         Begin met makkelijke resultaten, dat motiveert

3.         Uitgaan van wat er al is kost minder energie

4.         Wees zelf het voorbeeld

5.         Zoek goede partners, zoals wij met ONVZ

____________

Jean-Paul van Haarlem, bestuursvoorzitter ONVZ Zorgverzekeraar: ‘Geen product maar een filosofie’

Hoe verdien je geld aan een prijs voor het meest vitale bedrijf van Nederland?

‘Dat is simpelweg niet het doel. We willen bewustzijn creëren. Het besef van het belang van BRAVO.’

Bravo?

‘Bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning. Een werkgever die zijn mensen helpt zich van die vijf pijlers bewust te zijn, onderscheidt zich. Daar willen mensen werken. Daarvoor willen zij zich net dat stapje extra zetten. Het zijn het personeel en de ondernemer die het meest profiteren.’

En wat is de link naar ONVZ?

‘Wij helpen ondernemers graag om waar te maken wat ze hopen voor hun mensen. Dat kan een vitaliteitscursus zijn, een specifieke training of voedingsadvies. Uiteraard brengt dat binding; met de klant en hun medewerkers.

En dan is de hoop dat men klant wordt?

‘Natuurlijk. Maar het is geen must en ook geen doel. Ik dat onze verzekerden écht goed af zijn bij ons. De ElkeDagBeterAward is niet neergezet als een product. We hopen op bewustzijn bij de ondernemer, dat hij goed voor zijn grootste kapitaal, zijn personeel, zorgt. Dat is de filosofie.’

 

 

Tijdschrift 8, 2015:
– Topsport is ondernemen – Zeilsters gaan voor goud in Rio
– Trends in het MKB in 2016: ‘Het wiel bestaat al’
– Meer ondernemerschap op de werkvloer
– Brood zonder toegevoegde onzin bij de Echoput
– De grens over met rolgordijnen naar Noord-Ierland

Naar het digitale magazine in MijnZaak »

 

 

Auteur: Jasper Rombout

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Download Whitepaper Rechtsvormen

Download gratis de whitepaper “Rechtsvormen” met alle voor- en nadelen per rechtsvorm, handige tips voor ondernemers en rechtsvormkeuze test.
Lees hier ons Privacy statement

Lees ook…