Cor Heek is eigenaar van Fabrieksuitje

Cor Heek werkte 25 jaar in de autoverkoop. Hij had dingen op de rit, zoals dat heet. Maar toen alles ineens misging, moest hij zichzelf opnieuw uitvinden. Zijn bedrijf Fabrieksuitje.nl is het resultaat van heel hard onderuit gaan en er dan beter uit komen. "In de 15 jaar dat ik nu als ondernemer bezig ben is er zoveel gebeurd. En elke dag is een feest."

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Excursies naar autofabrikanten, vliegtuigbouwers, brouwerijen en scheepswerven. Een leuke manier om te zien hoe dingen gemaakt worden, maar ook om te netwerken of een iets te ondernemen met familie of vrienden. Het idee ontstond al toen Cor nog Audi’s verkocht.
“Ik vind het belangrijk mensen iets te geven wat ze niet verwachten. Meerwaarde toe te voegen. Bij een auto verwachten mensen bepaalde dingen, zoals de accessoires, maar ook het bosje bloemen voor mevrouw. Wat ze niet verwachten is dat je hebt onthouden dat hun jongste diezelfde week 4 wordt en er naast hun aankoop een trapauto op ze staat te wachten.”

In de bus kun je niet weg

Cor Heek bedacht een manier om nóg iets toe te voegen. “Voor sommige verkopers eindigt de relatie met de klant bij de handtekening, maar eigenlijk is dat pas het begin. Ik belde nieuwe klanten na een paar weken om te vragen of alles naar wens was. Ik vroeg ze dan of ze het leuk vonden een kijkje te nemen in de fabriek. Voorwaarde was wel dat ze iemand meenamen die nog geen Audi reed. Zo ging ik dan met een bus vol, de helft Audirijders, de helft potentiële klanten.”
Mooie bijkomstigheid bleek dat mensen met elkaar in gesprek raakten. “Bij netwerkborrels zie je dat mensen bekenden opzoeken, maar in een bus zit je nou eenmaal naast iemand en je kunt niet weg.”
5 vragen aan Cor Heek
  • Wat is je ondernemersdroom?

“Mijn vrouw doet een opleiding sociaal werk en zij zou daarna graag naar het buitenland gaan om mensen te helpen. Het zou heel mooi zijn als Fabrieksuitje tegen die tijd goed genoeg loopt dat andere mensen het draaiende kunnen houden en ik met haar mee kan.”
  • Wie is je voorbeeld?

“Ik geloof. Jezus is mijn voorbeeld.”
  • Wat is je grootste blunder?

“Gelukkig valt dat mee. Iedereen maakt wel eens een fout, maar ik heb gelukkig nooit een bus vol mensen laten staan of iets dergelijks.”
  • Wat is je grootste succes?

“Dit. Het hele verhaal. Dat ik faciliteer in het maken van mooie herinneringen. Als ik in de bus sta en ik spreek de groep toe door de microfoon, dan weet ik dat ik doe wat ik altijd wilde.”
  • Heb je een ondernemerstip?

“Kan niet missen. Doe wat mensen niet verwachten.”

Hoogmoed en de val

Na een loopbaan van 25 jaar in de autobranche was het plotseling afgelopen. Hij verloor zijn baan. Maar omdat het noodlot het liefst zo hard mogelijk toeslaat, verloor hij ook zijn relatie.
“Ik had een mooi huis, een mooie auto, ging golfen terwijl mijn vrouw haar hobby’s had en ontleende mijn identiteit aan materiële zaken. Er was een zekere hoogmoed. Binnen drie maanden was ik alles kwijt. Op een gegeven moment woonde ik in een caravan en heb ik mezelf in de spiegel aangekeken. Ik realiseerde me dat het ook aan mezelf had gelegen. Ik had meer in spullen dan in relaties geïnvesteerd.”

Ondernemers samenbrengen

In 2003 besloot Cor voor zichzelf te beginnen. Hij begon met een regionaal ondernemersmagazine waarin hij de mens achter de ondernemer portretteerde. “Een interview met een foto, bijvoorbeeld van iemand die naast zijn bedrijf ook een enorme liefde voor koeien had. Dan zette ik hem op de foto tussen de koeien. Dit soort verhalen leverde veel meer reacties op dan gewone advertenties.”
Maar Cor bleef toch zoeken naar de meerwaarde. Hij wilde dat ondernemers elkaar leerden kennen. Contacten leggen die ze anders niet zouden leggen. Hij begon daarom een ‘datingsite’ voor ondernemers. De dates waren bedoeld om zakelijke contacten te leggen door op basis van hobby’s en interesse iets leuks te gaan doen. Een kookworkshop bijvoorbeeld.
“Het leuke was, er kwamen soms mensen bij elkaar die in dezelfde kringen verkeerden, maar op netwerkbijeenkomsten toch hun eigen kliekjes opzochten. Tijdens zo’n workshop kwamen ze dan voor het eerst met elkaar in contact. Het was het begin van Fabrieksuitje.”

Wat wil ik nu echt?

Met name Ondernemersdate.nl liep zo goed dat het Cor flink in beslag nam. Hij had ondertussen een nieuwe relatie en een samengesteld gezin van vijf kinderen. “Ik wilde niet dezelfde fouten maken, dus ik heb heel goed gekeken naar wat ik echt wil. Tijd voor mijn vrouw en kinderen, tijd voor mezelf en vriendschappen, wat vrijwilligerswerk… Dat zijn de dingen die ertoe doen. Ik besloot alleen met Fabrieksuitje door te gaan en de rest van de hand te doen. Het was heel spannend, maar ik merkte al snel hoeveel energie ik juist hiervan kreeg.”

De meerwaarde van een snackpakket

Heek gaat voor Fabrieksuitje een dag of meer op pad met een bus vol gasten. Het is een combinatie van de trip naar de Audifabriek en Ondernemersdate. Hij is reisleider, aanspreekpunt en drijvende kracht.
“In de bus laat ik mensen om de zoveel tijd ergens anders zitten om ze met elkaar in gesprek te brengen. Aan het einde van de trip zie je dat mensen elkaar hebben leren kennen, écht contact hebben gemaakt. Of dat nou met een andere ondernemer is of iets tussen vader en zoon. Daar doe ik het voor.”
Is dat de toegevoegde waarde? “Ik maak het graag persoonlijk. Dat vind ik belangrijk. Maar weet je wat nou zo grappig is? Die mensen hebben een prachtig uitje gehad en gelogeerd in een mooi hotel. Op de terugweg heb ik een klein snackpakketje. Dat staat nergens aangegeven. Als je mensen écht blij wil maken moet je iets doen wat ze niet verwachten.”

Cor Heek is lid van De Zaak

  • Bekijk zijn profiel in MijnZaak en neem contact op
  • Word ook lid van De Zaak en profiteer van de vele voordelen

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Je bent op zoek naar manieren om je omzet te verhogen. Waarin moet je investeren en wat moet je vooral laten? Wij zetten een paar slimme…
Meedoen aan Black Friday als ondernemer? Een Black Friday actie? Black Friday is een fenomeen dat is overgewaaid uit de Verenigde Staten en steeds meer…
Die mooie opdracht wil je natuurlijk binnenhalen. Een vlijmscherpe offerte mag dan niet ontbreken. Dat wordt nog belangrijker wanneer er meerdere…