Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Maurits Teunissen was met zijn bedrijf StyleShoots twee jaar geleden een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds. Zijn missie was om met zijn Nederlandse uitvinding, een fotoapparaat voor webshops, China te veroveren. Is dat gelukt?

StyleShoots ontwerpt, ontwikkelt, produceert en distribueert fotoapparaten waarmee je binnen zestig seconden de perfecte webshopfoto maakt van producten. Er is een staand en liggend model van het apparaat waarmee zowel kleding als accessoires in no time op de foto staan. “Iedereen kan hiermee de perfecte foto maken, zelfs ik. We hebben een heel lastig proces toegankelijk gemaakt. Waar normaal een gespecialiseerde fotograaf, een studio en een logistiek proces nodig zijn om bijvoorbeeld een kledingcollectie te fotografen kan dit met het apparaat in huis. Dat scheelt veel geld, de aanschaf van het apparaat is niet goedkoop. Maar in de mode en webshops heb je steeds nieuwe collecties en artikelen en dus ook elk seizoen nieuwe foto’s nodig, dus dan haal je het er wel uit. Bijvoorbeeld Garcia Jeans had de aanschaf binnen zeven maanden terugverdiend” vertelt Maurits.

Is StyleShoots meteen internationaal gegaan?

“We zijn gestart in 2011 met de introductie en 2012 hebben we het product echt op de markt gezet. Er was meteen heel veel vraag naar, de aandacht was ‘overwhelming’ en we zijn snel gegroeid. Ook over de grens, want een spijkerbroek op de foto zetten is in Duitsland hetzelfde als in Nederland. Door de juiste contacten te zoeken verkochten we al snel ook in Frankrijk, Zweden, Engeland, Turkije en zelfs Amerika.
Vervolgens kwam China op onze radar, want er komen veel producten uit China en wij wilden het andersom doen. Dus niet daar produceren en hier verkopen, maar een in Nederland geproduceerd product in China verkopen. Verder is China een groei-economie.

De groei is minder dan een paar jaar geleden, maar nog steeds tussen de 5 en 8 procent. Daar kunnen we in Nederland alleen maar van dromen. Er is een groeiende middenklasse, met een behoefte aan ‘shoppen’. De markt is voor ons immens. De kledingindustrie is daar zo groot, het is de textielschuur van de wereld qua productie. En webshops zijn er enorm in opkomst. Perfect om ons product daar te verkopen.”

Hoe kom je als Nederlander op de Chinese markt?

We hadden niet de kennis, hoe werkt het om in China je product te kunnen verkopen? Welke contacten heb je nodig? Daarom hebben we ons in 2013 ingeschreven bij het Oranje Handelsmissie Fonds (OHMF), dat zei ondernemers een duwtje in de rug te kunnen geven. We hebben onze aanvraag heel concreet gemaakt: hoe leggen we het contact in China? En we hadden alles waar ze om vroegen: we zijn Nederlandse bedrijf met een uitvinding, technologie, innovatie, productie en we willen exporteren naar China. StyleShoots werd verkozen tot een van de 10 gelukkige winnaars van het OHMF. Ik was heel en blij en vereerd om winnaar te zijn, ook namens onze medewerkers. Toen ik op het podium stond zei ik tegen Ralph Hamers (CEO ING Group) en tegen Camiel Eurlings (voormalig CEO KLM) die in de zaal zaten: heel mooi! Maar ik wil jullie Rolodex met contacten.

Wat heeft het opgeleverd?

“Je zult er versteld van staan hoeveel kennis en informatie er gedeeld wordt door het OHMF en de partners. Vraag het gewoon en voor je het weet heb je wat je wilt weten. Eind 2013 wonnen we, je krijgt een jaar lang ondersteuning van de partners en onderdeel daarvan is deelname aan een handelsmissie verzorgd door het OHMF. 2014 was het jaar van de invulling met gesprekken, contacten leggen en de voorbereiding. In oktober 2014 mocht ik mee op de handelsmissie naar China.. Het was een Chinese ‘pressurecooker’, met een vol programma van ‘s ochtends vroeg tot een uur of één ‘s nachts, zeven dagen lang. Ik was daarna helemaal op,” lacht Teunissen.

“Inmiddels hebben we een Chinese businessdeveloper in dienst, hier op ons kantoor in Haarlem. En de eerste bestellingen uit China zijn binnen, de eerste stap is gezet. We hebben nu voet aan de grond en de strijd gaat losbarsten. Het heeft er alle schijn van dat het gelukt is, we zijn nu hard bezig in China en staan bijvoorbeeld in oktober op de beurs CHIC in Shanghai. Die is gigantisch en daar zal veel uit komen. En ja, ik heb de rolodex kunnen aanvullen met heel veel contacten. Niet alleen voor China, maar waar ik nog veel verder mee voort kan.”

Hoe is het  zakendoen met China?

“Zakendoen in China is zo anders dan in andere landen, ook al heb je veel ervaring in het buitenland, daar heb je eigenlijk niets aan. Ten eerste voel je je analfabeet, de taal staat zover van ons af. Zeker als je buiten de stad komt valt er niet te communiceren, je hebt echt een Chinese tolk nodig.

De overheid speelt een grotere rol in het bedrijfsleven, dan de markt. Als je zaken doet met een groot bedrijf is er een grote kans dat iemand van de overheid of branchevereniging erbij zit en beslist, niet de ondernemer of de hoofdinkoper zelf. Net als in andere landen moet je met de juiste persoon praten, maar dat is in China vaak heel iemand anders. Om dat te weten te komen heb je contacten nodig. Ook het vertrouwen speelt een andere rol, je moet eerst iemand heel goed leren kennen voor je een stap verder doet. Er gaan een heleboel etentjes aan vooraf!”

Tips voor ondernemers die mee willen doen aan het OHMF?

“Winnen opent misschien iets meer deuren, maar alleen al het meedoen en de contacten leggen helpt. Ik heb er echt heel veel aan gehad.
Maak je vraag zo helder en concreet mogelijk. Leg je case voor en maak inzichtelijk waarom je meedoet. En houd er rekening mee dat ze je gaan helpen, maar natuurlijk niet alles voor je gaan doen als je zelf achterover leunt. Ondernemers herkennen dat, als je niets doet gebeurt er niets. Doe je huiswerk en maak het tastbaar, wees op de hoogte van waar je naartoe wilt, waar je tegenaan loopt en waar je hulp bij nodig hebt. Maak gebruik van je contacten en laat ze hun kennis delen, het OHMF is daar een prachtig voorbeeld van. En stel je open om zelf ook te delen.”

 


Ook plannen over de grens? Aarzel dan niet en schrijf je voor 3 oktober in!
Het Oranje Handelsmissiefonds is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het OHMF helpt jaarlijks tien mkb’ers met het realiseren van hun buitenlandse ambities. Wordt een van hen en ga naar www.ohmf.nl


 

Lees ook…