Serieondernemer Paul Harms werkte in België, Tsjechië, Slowakije, Spanje en Frankrijk. Ook was hij CEO van het grootste autoleasebedrijf van Europa. Toch fietst de Amsterdammer tegenwoordig met plezier naar het station en pakt daar de trein naar Groningen. Waarom? Hij heeft een nieuwe missie.

Paul Harms
Bedrijf: Mobility Service Nederland
Opgericht: 2008
Gevestigd in: Eelde
Medewerkers: 16
Ondernemersdroom: met een aantrekkelijk en innovatief bedrijf een grote rol spelen in mobiliteit.

Het bedrijf
‘Ik heb veel kleine bedrijven opgezet. Dat vind ik het mooiste om te doen. De Nederlandse economie drijft op kleine bedrijven. Kolossen zijn moeilijk te sturen. Een mkb-bedrijf is veel flexibeler en innovatiever,’ zegt Harms. Vandaar dat hij een jaar geleden aan de slag ging als grootaandeelhouder van Mobility Service Nederland, in 2008 opgericht door Gerben de Groot en Patrick Doornbos. Na een snelle groei zijn er nu zestien medewerkers en ruim 700 klanten. Paul Harms: ‘Dat vind ik heel knap. De oprichters zijn gestart aan het begin van de crisis en desondanks flink gegroeid.’ Tegenover Groningen Airport Eelde beheert Mobility Service inmiddels een park van ruim 2100 auto’s. ‘We zijn nog steeds sterk in de drie noordelijke provincies, maar het overgrote deel van onze klanten zit nu in de rest van Nederland. Voor een autoleasebedrijf maakt het trouwens niet uit waar de telefoon overgaat. We doen immers geen dagverhuur, maar bieden lease- en mobiliteitsoplossingen voor langere termijn. Daarbij denken we verder dan autolease.’

De mentaliteit
‘In de landen waar ik voorheen zat, blinken ze niet echt uit in servicegerichtheid. Als ik in Spanje grote aanbieders in onze markt belde met 500 man personeel, spraken er maar 3 Engels. Bovendien namen ze de telefoon op met si. Niet echt klantvriendelijk. Nederland is een land gericht op dienstverlening. Al viel me dat wel tegen toen ik na 15 jaar weer terug was in Amsterdam. In het buitenland vertelde ik altijd dat de kassajuffrouw in Nederland een vriendelijk praatje met je maakte over het weer. In de randstad is dat inmiddels anders. In het noorden zijn ze nog gemeend vriendelijk’, merkt Harms. ‘Er wordt hier echt goede service verleend. Men is aardig tegen elkaar en tegen de klant.’

Reisgedrag
Dat Harms drie dagen in de week vanuit zijn woonplaats Amsterdam naar Groningen moet, lijkt hem ook niet te deren. ‘Ik stap op mijn fietsje en van Amsterdam Centraal pak ik de trein. In de stilte coupe reis ik naar Groningen. In de trein kan ik twee uur lang prima werken’, aldus de autolease-expert. ‘Ik kan het zeker aanraden aan andere ondernemers. Als je OV-verbinding goed is, is het een heel efficiënte manier van reizen,’ weet Harms.

De financiering
‘In welke plaats ik in de wereld ook kwam, overal kom je ondernemende Nederlanders tegen. We zijn echt een ondernemend land’, benadrukt Harms. ‘We hebben hier alleen één issue: financiering. Kredietverlening is ongelooflijk moeilijk geworden voor alle partijen. Bankiers kunnen daar ook niet veel aan doen. Zij zijn door alle regels en interne processen beperkt in hun mogelijkheden. Als een bank een krediet van 100.000 euro wil verstrekken is het zelf 5 tot 8 duizend euro kwijt aan interne kosten. Dat maakt het voor een mkb’er heel duur of onmogelijk om een krediet te krijgen.’ Harms ziet daarin wel kansen voor zijn bedrijf. ‘Leasen is voor mkb’ers een fiscaal aantrekkelijke manier om te financieren. Wij kunnen een grote kredietaanvraag bij de bank doen. Met dat geld kunnen wij weer kleine bedrijven financieren via leasing. Auto’s zijn makkelijker te financieren voor mkb’ers, omdat de auto zelf het onderpand is.’

Lees meer in tijdschrift De Zaak
In het volledige artikel deelt Paul Harms zijn ondernemersdroom en uitdagingen. Ook heeft hij nog een paar tips voor jou als collega-ondernemer. Wil je het volledige artikel lezen in tijdschrift De Zaak? Maak een account aan via MijnZaak en vraag een proefexemplaar aan.

 

Vraag een gratis proefexemplaar aan!

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…