Binnen zestig seconden de perfecte foto van een product voor in je webshop zonder tussenkomst van een gespecialiseerde fotograaf. Ondernemer Maurits Teunissen bedacht met zijn bedrijf StyleShoots een apparaat waarmee dit werkelijkheid werd. Deze Nederlandse uitvinding verovert al snel de wereld. 

Naam: Maurits Teunissen
Bedrijf: StyleShoots en Visual Retailing
Klanten: Zalando, Macy’s, Marks en Spencer, Tommy Hilfiger, Garcia Jeans
Inspirerende ondernemers: Rob Baan van Koppert Cress, Marco du Pre van Garcia Jeans en Peter Berg van Jeans Centre.

In 2004 startte Maurits Teunissen samen met Bartel Huibregtsen het bedrijf Visual Retailing. Ze ontwikkelen software om retailers te helpen bij het optimaliseren van hun processen. Een van de onderdelen is technologie voor product placement – waar staat wat in een winkel. Maurits: “Om dat te bedenken, ook voor mediabedrijven en merchandise, is het handig om dat met plaatjes voor je te zien. Hoe staat het op de muur als de rode shirts rechtsboven de zwarte hangen? Hiervoor maakten we foto’s voor intern gebruik in het merchandiseplan. Op een gegeven moment kregen we steeds vaker te horen van klanten dat ze die foto’s ook in de webshop zouden willen gebruiken.Omdat het maken van die foto’s zo’n intensief proces is. Als je die vraag meerdere malen per week hoort dan denk je als ondernemer, mis ik hier geen kans als ik er niets mee doe?”

Maurits en zijn team gingen aan de slag, omdat ze veel kansen zagen vooral ook in de modebranche. Elk seizoen zijn er nieuwe collecties en producten en dus nieuwe foto’s nodig. Doorgaans zijn er een gespecialiseerde fotograaf, een studio en een logistiek proces nodig om bijvoorbeeld een kledingcollectie te fotografen. “We zijn een product gaan ontwikkelen om dit lastige proces toegankelijk te maken. In 2011 hadden we het prototype van het fotoapparaat klaar. Iedereen kan hiermee de perfecte webshopfoto maken binnen zestig seconden,” vertelt Maurits. 

Ontmoetingsplaatsen
In 2012 kwam StyleShoots met het product op de markt en er was direct veel vraag naar vanuit de modebranche, ook in het buitenland. Duitsland, Frankrijk, Zweden, Engeland, Turkije, Amerika en China. Dat kwam niet uit de lucht vallen: “Ik ben al 25 jaar actief in de branche. Mijn eerste bedrijf verkocht ik in 2000 en ben in 2004 opnieuw gestart met Visual Retailing. Daardoor had ik al een goedgevulde lijst met contacten, netwerk en ervaring opgebouwd. Bij het aanboren van nieuwe markten zoals de VS of UK moet je altijd denken hoe kom ik in contact met klanten? Zoek uit wat de ontmoetingsplek van je klanten is. Stel, je maakt designbanken en je wilt verkopen aan de interieurbranche in Brazilië. Dan kun je direct al die zaken langsgaan, maar dat is heel inefficiënt. Breng de ontmoetingsplaatsen in kaart waar je in één keer honderd potentiële klanten tegelijk kan spreken, zoals beurzen, conferenties en branchebijeenkomsten.”

Maurits wordt nu zelf gevraagd als spreker op dit soort bijeenkomsten om te praten over zijn uitvinding, de techniek erachter en zijn ervaringen. Bijvoorbeeld op de Retail Summit in het Midden-Oosten. “Altijd doen! Want daar doe je weer contacten op en ontstaan openingen om een markt in te komen. En als je niets doet, gebeurt er ook niets. 

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ook in business-to-business mensen nog steeds van mensen kopen. Dus zorg als ondernemer dat je aanwezig bent en je gezicht laat zien. Het kost veel tijd, maar is veel waard. Ik ben heel veel onderweg en mijn vliegschema is behoorlijk brutaal”, lacht Maurits.

Toekomstplannen
StyleShoots verkoopt binnen drie jaar een Nederlandse uitvinding over de hele wereld. Ook de productie en distributie gebeuren hier. Alleen de ledlampen in het apparaat komen uit Engeland, maar die worden speciaal voor StyleShoots gemaakt. Er is inmiddels een staand en liggend model van het apparaat waarmee zowel kleding als accessoires in no time op de foto staan. En daar stopt het niet. Maurits: “We zitten vol met ambitie. Er komt een vloedgolf aan nieuwe producten in 2016. In de technologie moet je zo snel mogelijk zo groot mogelijk worden en met nieuwe en nog betere producten komen om de concurrentie voor te blijven en klanten bij ons te houden. Je moet wel wakker blijven!”
 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…