In ondernemersland moet je soms wat geluk hebben en dat was het geval bij Belmont Events in Amsterdam. Net op het moment dat hun dieselbus op overlijden stond, startten Amsterdam en Nissan een pilot om elektrisch rijden te bevorderen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Ondernemers Martin Blokpoel (35) en Roderick de Raaf (37) haakten in op de actie en nu staat er een tweede elektrische Nissan e-NV200 op de agenda. “In hartje Amsterdam moet je gewoon elektrisch rijden: het straalt positief af op jezelf en je onderneming,” vinden de mannen. Belmont Events doet celebrations: de organisatie en catering van privé feesten, bruiloften of jubilea, maar ook van zakelijke bijeenkomsten. “We zitten in het hoge marktsegment en werken voornamelijk in het centrum van Amsterdam,” zegt De Raaf. Blokpoel vult hem aan: “Je kunt niet met ronkende dieseltrucks bij klanten op de stoep staan. Dat vindt niemand prettig.”

Zichtbaar duurzaam

Eerlijk is eerlijk: Belmont werkte sinds de oprichting in 2012 ook met een dieselbus, maar toen Nissan in 2014 de pilot met hun vol-elektrische bestelauto begon, aarzelde het tweetal geen moment. Nissan stelde de bedrijfsauto een jaar beschikbaar voor een zeer voordelig leasetarief. Inmiddels is deze auto door Belmont overgenomen en wordt serieus over een tweede bus gepraat.

“Uiteraard weer een elektrische. Wij ondernemen duurzaam. Ons bedrijfspand is duurzaam en we beperken ons afval tot het minimum. Elektrisch rijden past helemaal in die strategie. We melden het in onze offertes en we merken dat klanten in de binnenstad het erg waarderen. Eén klant heeft een laadpaal voor de deur en dat is voor alle partijen aantrekkelijk,” zegt Blokpoel lachend.

Vergeten op te laden, bleek een hardnekkige beginnersfout. Maar de maandelijkse brandstofkosten van nog geen vier tientjes, maken veel goed. Volgens De Raaf een besparing van liefst 75 procent. Blokpoel: “Een onverwacht voordeel is het parkeren. We hadden in no time een parkeervergunning en er is altijd wel plaats bij een laadpaal. Hoewel; het aantal Tesla’s in de binnenstad groeit angstwekkend snel. Soms moeten we wat verder lopen, maar we kunnen op alle grachten een plaatsje vinden en dat is met een gewone bus nauwelijks nog mogelijk. We worden regelmatig aangesproken door andere ondernemers over onze bedrijfsauto. Ik geloof dat iedereen er wel van doordrongen is dat strenge milieunormen in de stad onontkoombaar zijn.”

Auteur: Hans Smit

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
Naar je werk reizen kan op verschillende manieren. Sommige werkgevers bieden een zakelijke leaseauto aan, maar je kunt ook kiezen voor een…