Trendwatchers hebben de onhebbelijke eigenschap om de toekomst te duiden waarbij je denkt: wil ik dit wel? en: klopt dit wel met wat ik zelf zie? Adjiedj Bakas is een van Nederlands bekendste trendwatchers. In zijn laatste boek Trends 2016 beschrijft hij op toegankelijke wijze welke veranderingen ons te wachten staan.

Eigenlijk zijn het geen veranderingen, maar doorontwikkelingen van trends die al zijn ingezet. Alleen manifesteren ze zich nu duidelijker. Bij het lezen zul je soms instemmend knikken: je herkent ze in jouw omgeving.

Het jaar van de aap
Op de cover staat de aapgod Hanoeman uit de Hindoestaanse traditie; 2016 is immers het jaar van de aap. Dat belooft 365 dagen vrolijkheid en creativiteit. Een jaar dat overloopt van energie. Apen dom? Welnee, ze gaan geen uitdaging uit de weg en komen tot kennis en kunde door hun speelse manier van onderzoeken. Bakas schrijft dat apen daarnaast diplomatiek zijn en de waarheid aanpassen aan de omstandigheden. Kortom: het wordt een leuk en verrassend jaar.

Ins & outs
Bakas heeft de trends onderverdeeld in hoofdstukken: samenleving, business & finance, technologie, toerisme, spiritualiteit, fashion & mode en voedsel en gezondheid. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een lijstje ‘ins & outs’ die de trends voor dat specifieke hoofdstuk tekenen.

Even er dwars doorheen:

SAMENLEVING

Waar je vroeger nog een baan voor het leven had, spreekt Bakas van de trend ‘multi-leven’ – de luxe om probleemloos meerdere wijzen van bestaan in een en hetzelfde leven te stoppen.

IN
UIT
meerdere loopbanen en meerdere huwelijken
zekerheden

ECONOMIE, BUSINESS & FINANCE

Grote grazers hebben het kapitalistische systeem gekaapt ten koste van de middenklasse en milieu; graaikapitalisme wordt karmakapitalisme. Lees ook: de financiële trends van 2016 »

IN
UIT
rijken die welvaart eerlijk willen delen en vergroening van de economie
de Almachtige Aandeelhouder en bedrijven die generaties lang meegaan

VOEDSEL & HEALTH

Opvallend is de trend naar de ambachtelijk en lokaal – zoals ook gesignaleerd is in de MKB-Trends 2016. Het toverwoord is ‘versmarkt’ waarbij horeca de strijd aangaat met de supermarkt.

IN
UIT
gezond, authentiek en ambachtelijk, verzet tegen genetisch gemodificeerd voedsel
fabrieksvoedsel, snacks & snoepen

MODE, ARCHITECTUUR & DESIGN

Haartrends gaan terug naar de seventies (bobstijl, gedurfde kleuren) en het doorzetten van internet-of-things, ofwel ‘simplexity’. Verdergaande technologie in en om huis met groot bedieningsgemak en intelligentie.

IN
UIT
joggingbroek in de boardroom, koelkast als boodschappenmanager
jasje-dasje op het werk, koffie zetten met de hand

 

Wil je zelf aan de slag met de trends van 2016?

Download het canvas

 

 

Tijdschrift 8, 2015:
– Topsport is ondernemen – Zeilsters gaan voor goud in Rio
– Trends in het MKB in 2016: ‘Het wiel bestaat al’
– Meer ondernemerschap op de werkvloer
– Brood zonder toegevoegde onzin bij de Echoput
– De grens over met rolgordijnen naar Noord-Ierland

Naar het digitale magazine in MijnZaak »

 

 

 

Auteur: Gerbrand Pot

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter