Een Smaakprofessor en een gezondheidscoach aan één tafel. Zorgt dat voor vuurwerk of eensgezindheid? De Zaak nam de proef op de som. Gezondheidscoach Ralph Moorman en Smaakprofessor Peter Klosse gingen met elkaar in gesprek in Hotel Gastronomique De Echoput in Hoog Soeren.

Ralph Moorman (rechts)
Leeftijd: 39
Eten: boekweitpannenkoeken
Drinken: mineraalwater of witte wijn
Lezen: Lord of the Rings
Vakantie: Costa Rica
Online: ralphmoorman.com

 

Peter Klosse (links)
Leeftijd: 59
Eten: Alles wat puur en in het seizoen is
Drinken: Riesling of Pinot Noir
Lezen: John Grisham, Dan Brown
Vakantie: Frankrijk
Online: echoput.nl

 

De locatie was niet toevallig gekozen. De Echoput is ooit als wildrestaurant opgericht door de ouders van Peter en hij heeft het stokje overgenomen. Een wildrestaurant is het nog altijd, maar inmiddels is er een hotel bij gekomen. Naast eigenaar van De Echoput is Peter in 2004 gepromoveerd op een proefschrift over smaak, doceert hij aan de Hogeschool Zuyd in Maastricht en is hij auteur van diverse boeken over smaak en wild.

Tegenover hem zat Ralph Moorman, ingenieur levensmiddelentechnologie en gezondheidscoach. Hij is auteur van het boek De Hormoonfactor, waarin hij uitlegt hoe je kwalen en ziektes kunt bestrijden door de juiste voedingsmiddelen te kiezen. Ook schreef hij De Boodschappencoach, waarin hij de weg wijst naar gezonde voedingsmiddelen in de supermarkt. Daarnaast adviseert hij bedrijven op het gebied van voeding.

Benieuwd hoe het gesprek tussen Ralph en Peter is verlopen? Lees het artikel in de nieuwste editie van De Zaak.

Beide heren weten veel over voeding en de effecten die dit op de gezondheid kan hebben. Zij delen hun vijf belangrijkste tips.

5 tips van Ralph Moorman

  1. Eet onbewerkt, gevarieerd en ontdek welke voeding goed bij jou past. 
    “Een overgevoeligheid voor bepaalde voedingsstoffen kan lichamelijke klachten veroorzaken. Heb je last van kwalen, kijk of ze verdwijnen als je bepaalde allergenen als gluten en zuivel uit je dieet schrapt.”
  2. Beperk stress: Maak je niet dik! 
    “Stress is een dikmaker. Probeer dit zo veel mogelijk af te wenden.”
  3. Zorg voor een goede nachtrust
  4. Train kort en intensief
    “Dat is de beste manier om je hormonen in balans te brengen. Denk aan een workout van 60 minuten, twee tot drie keer in de week.”
  5. Vind je passie, en doe vaker dingen waar je energie van krijgt.

5 tips van Peter Klosse

  1. Kook zelf
    “Het is gemakkelijker dan je denkt.”
  2. Gebruik verse ingrediënten uit het seizoen
    “Het liefst goed rijp en biologisch.”
  3. Gebruik verse kruiden
    “Je zult zien dat je daardoor minder zout gaat gebruiken.”
  4. Kook met aandacht
    “Niet alles past bij elkaar. Hier kun je over lezen in Het Nieuwe Proefboek dat ik samen met Angelique Schmeink schreef.”
  5. Eet het liefst met elkaar in goed gezelschap
    “Geniet en koester de mooie herinneringen.”

 

Wilde houtduif met aardpeer en koffiejus

Peter: “Dit past bij de trend van biologische voeding. Wild is het ultieme scharrelvlees. Deze houtduif heeft geleefd van de flora en fauna die hij om zich heen vond.”
Ralph: “Dat laatste is voor het gezondheidsaspect heel belangrijk. Dit gerecht is pure klasse.”

 

 

 

YAM brood

Ralph: “Dit is het brood dat ik ontwikkeld heb. Het past bij de trend van puur en glutenvrij. Het is desembrood gemaakt van haver en bevat enkel pure ingrediënten.”

Peter: “Het smaakt beter dan ‘normaal’ glutenvrij brood. Fijn dat het biologisch is en dat het van haver gemaakt is. Dat is immers een gewas dat past in ons land, maar veel minder wordt aangeplant dan vroeger…”

 

 

 

 

Tijdschrift 8, 2015:
– Topsport is ondernemen – Zeilsters gaan voor goud in Rio
– Trends in het MKB in 2016: ‘Het wiel bestaat al’
– Meer ondernemerschap op de werkvloer
– Brood zonder toegevoegde onzin bij de Echoput
– De grens over met rolgordijnen naar Noord-Ierland

Naar het digitale magazine in MijnZaak »

 

 

Auteur: Nerina Vilchez

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…