Het zal je maar gebeuren. Je hebt net een nieuwe app de wereld in geslingerd. Je houdt je hart vast. Hoe gaan mensen reageren? De app is nog lang niet uitontwikkeld. Toch heb je de gok genomen. Je moet iets, als kleine, ambitieuze starter met beperkte middelen. Eerst is het even stil, dan gaat de telefoon. In korte tijd staat hij roodgloeiend. De wereldpers duikt erop. Een hit! Het overkwam Julie Wolsak en Yosef Safi Harb.

Namen: Yosef Safi Harb & Julie Wolsak
Bedrijf: Happitech
Opgericht: 2014
Gevestigd: Amsterdam
Medewerkers: 3 + flexwerkers
Ondernemersdroom: wereldwijd mensen helpen hun gezondheid te monitoren

De lancering
Met de lancering van hun revolutionaire gezondheidsapp Skip a beat bereikten ze in no time een groot deel van de wereld. “136 Internationale publicaties,” zegt Yosef lachend. “En dat zonder marketingbudget.”

“Dit hadden we niet zien aankomen. Dit is echt heel bijzonder,” weet Julie. “Ik lag thuis op de bank met een gebroken been en kon op Twitter van minuut tot minuut zien hoe de berichten over onze app nieuwe landen bereikten. Amerika, Duitsland, Indonesië, Brazilië, China… Het ging razendsnel.”

Inmiddels is de iPhone-app, waarmee je je spelenderwijs bewust wordt van je hartslag, een hit in met name Nederland, Amerika en Duitsland. “Ook bij een kleine groep in China,” zegt Yosef. “Ja, relatief klein,” vult Julie aan. “Dat zijn nog steeds heel veel mensen.” De exacte cijfers willen de twee nog niet bekend maken. Dát moet namelijk binnenkort de tweede golf aan publiciteit opleveren.

De droom
De droom van Julie en Yosef zit hem niet zozeer in omzet- of bereikcijfers. “We willen hartpatiënten helpen,” zegt Yosef. “En het liefst wereldwijd. We willen met onze oplossingen mensen inzicht geven in hun gezondheid en emoties door middel van apparaten die ze dagelijks gebruiken.” Julie: “We willen ook voor de smartwatch en andere apparaten oplossingen gaan ontwikkelen.” Yosef: “Nederland telt meer dan een miljoen hartpatiënten. Het hart is de grootste uitdaging op het gebied van gezondheid in de wereld. Daarin willen wij iets betekenen. We willen gezondheid leuk maken.”

De uitdagingen
“Onze focus ligt nu op de doorontwikkeling van Skip a beat,” vertelt Julie. “We krijgen van gebruikers veel feedback om de app te verbeteren. Dit is pas de eerste versie en we willen nu naar the next level.” Yosef: “We werken veel met flexibel personeel. Dat werkt goed, het maakt je bedrijf schaalbaar, waardoor je snel kunt groeien. We zijn nu op zoek naar twee goede developers die ons echt een stap verder kunnen brengen. De zorg is een uitdagende sector. We willen dat partijen rondom patiënten onze app gaan aanraden. We zouden bijvoorbeeld graag samenwerken met de Nederlandse Hartstichting.”

Tip voor andere ondernemers
“Vertel je idee aan zoveel mogelijk mensen,” adviseert Julie. “Je moet niet bang zijn om nieuwe ideeën te verkondigen. Ook al is je idee briljant, het is nog niets waard als je er geen werk van hebt gemaakt en het nog niet concreet is. Door het te vertellen maak je mensen enthousiast en kun je ze aan je binden. Je krijgt ook direct veel nuttige feedback en vragen. Daar leer je van. Zo kun je het idee sterker maken.”

Mix van vaste en flexkrachten
Marieke Blom, Hoofdeconoom bij ING Nederland: “Voor innovatie is een mix van flexibele contracten en vaste contracten nodig. Flexibele krachten brengen nieuwe kennis binnen, maar vaste krachten zorgen ervoor dat de kennis binnen blijft en zich verder ontwikkelt. Loyaliteit en verbintenissen blijken ook belangrijk voor groei. Vorm een vaste basis waar je op kunt vertrouwen en combineer die met een flexibele schil of een netwerk van partners. In Nederland zit nu gemiddeld 15 tot 20 procent van de medewerkers in de flexibele schil en we verwachten dat dit in tien jaar verdubbelt.”

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…