"Het fenomeen ‘baas' werkt niet voor mij." Daarom startte Marike van der Velden (31) tien jaar geleden haar eigen bedrijf: Society Service. Een escortbureau dat de grenzen van Nederland overschrijdt. 

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Ondernemer: Marike van der Velden (31)
Bedrijf: Society Service
Werknemers: 1, werkt verder met 8 zzp’ers
Omzet: 1 miljoen
Favoriete boek: De Supermarktleugen
Eigen boek: De Escort Bijbel
Maaltijd: Tajine
Vakantie: avontuurlijk, nieuwe dingen zien
Gezin: vriend, geen kinderen
Ambitie: dat het over 10 jaar nog net zo goed gaat

Marike studeerde bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Ze ontmoette daar medestudent Linde, die al het plan had om een escortbureau te startten. Marike was enthousiast over het idee en wilde meedoen. In 2008 kocht ze haar partner uit en ging alleen verder. Ondertussen werkt ze met veertig ‘dames’, heeft ze haar diensten uitgebreid naar het buitenland en schreef een boek over de business: De Escort Bijbel.

Het is een niet-alledaagse branche, de escortbusiness. Marike heeft er haar eigen ondernemersvisie op. “Ik doe dingen steeds op een andere manier en dan kijk ik wat het beste resultaat oplevert. Dat hoeft niet altijd geld te zijn, dat kan ook werkplezier zijn. Soms ging iets goed en soms niet, ik probeer er altijd van te leren.”

Beveiliging

Omdat het werken in deze branche risico’s met zich meebrengt, heeft Marike strenge regels ingesteld voor de beveiliging van haar ‘dames’. Die zijn overigens niet bij haar in dienst, maar werken via opting-in. “Ze kunnen dus altijd ‘nee’ zeggen, ze zijn niks verplicht”, legt Marike uit. “Het zijn over het algemeen jonge meiden die nog studeren, dus ik wil ze goed beschermen en probeer alle risico’s te vermijden.”

Internationale boekingen
Dat doet Marike op verschillende manieren. “In mijn algemene voorwaarden staat bijvoorbeeld dat een escortdame weg moet gaan als ze ergens drugs ziet liggen. Daar worden cliënten onvoorspelbaar van en ze vergeten de tijd, daar letten we scherp op. Internationale boekingen kunnen alleen gedaan worden als het een vaste klant betreft: iemand die al minimaal één keer eerder bij ons heeft geboekt. Daarbij moet ik positieve feedback heb gehad van de dame waarmee die cliënt de vorige keer geweest is. Zo weet ik zeker dat ze goed behandeld worden. Bovendien wordt seks niet gegarandeerd bij een boeking, maar is het vaak wel de verwachting. Maar dat gebeurt alleen als de cliënt netjes is naar de dame toe en zijn best doet om haar op haar gemak laat voelen.”

Intimiteit
Seks is volgens Marike ook niet de belangrijkste factor van boekingen. “Dat is intimiteit. En dat is voor iedereen anders. Voor de een betekent intimiteit genieten van een romantisch etentje en een goed gesprek, voor de ander is het knuffelen op de bank en een filmpje kijken en voor weer een ander is het seks.” Daarbij is het volgens Marike belangrijk dat de escortdame intelligent is, ze werkt niet met ‘domme blondjes’. “Mijn gemiddelde cliënt is een zakenman van veertig jaar, die gezelschap wil en een inhoudelijk gesprek wil voeren met een dame. Iemand met de kwaliteiten om hem te boeien.” 

Sterke groei buitenlandse boekingen
Society Service ontvangt gemiddeld tweeduizend boekingen per jaar en draaide in 2014 één miljoen winst. “Daar wil ik in 2015 graag twee miljoen van maken.” Ongeveer tien procent van haar inkomsten komen uit buitenlandse boekingen: een boeking waarbij de escortdame een tripje maakt naar het buitenland met een cliënt. “Het aantal buitenlandse boekingen groeide van vijf boekingen per jaar naar ongeveer drie boekingen per week. Maar een vestiging in het buitenland openen wil Marike niet. “Deze branche is niet gemaakt voor massaproductie.”

Balans
Als ondernemer vindt Marike dat ze een mooie balans heeft gevonden tussen werk en privé, ook al wordt ze regelmatig gebeld tijdens etentjes met vrienden of tijdens een feestje. “Dat hoort erbij, dat weten al mijn vrienden ook”, lacht ze. “Dat voelt ook niet als werken voor mij. Ik werk ongeveer vijftig uur per week, de dagen verschillen altijd. Het is heel handig dat ik eigenlijk alleen mijn telefoon en laptop nodig heb om te kunnen werken, want daarmee beantwoord ik alle vragen van cliënten en stuur ik de dames aan. Dat zou ik in theorie ook vanaf de Antillen kunnen doen. Niet voor drie maanden, maar een weekje! De eerste zeven jaar ben ik niet op vakantie geweest, maar ik werd op een dag wakker en realiseerde mij dat het zo niet verder kon. Nu ga ik regelmatig op vakantie! Het bedrijf loopt gewoon door, want mijn office manager neemt het dan van me over.”

Tips van Marike:

1. Check de wet- en regelgeving van het land waarin je gaat ondernemen. Huur hiervoor een advocaat in als dat kan.
2. Lever nooit je product of dienst voordat er betaald is.
3. Verbeteren wil niet altijd zeggen ‘uitbreiden’. Je kunt ook op andere manieren verbeteren met je bedrijf.

Lees meer over Marikes internationale business in het nieuwe tijdschrift. Bestel een proefexemplaar via MijnZaak


Bekijk hier Marikes profiel. 

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…