- Wat doet een BHV’er?
- Hoeveel BHV’ers?
- Bedrijfshulpverlening organiseren
- Wie kan BHV’er worden?
- Bedrijfsnood- en ontruimingsplan
- Opleiden bedrijfshulpverleners
- Kennis op peil houden
- Kosten
- Communicatie
- Sancties
- Besparen door samenwerken
Iedere werkgever met personeel is volgens de Arbowet verplicht een (aantal) werknemer(s) aan te wijzen als bedrijfshulpverlener (BHV’er). Alleen zelfstandigen zonder personeel zijn vrijgesteld van die BHV-verplichting.
Wat doet een BHV’er?
De taken van een BHV’er zijn:
- het verlenen van eerste hulp bij ongelukken;
- het beperken en bestrijden van brand;
- het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf;
- het alarmeren van en samenwerken met hulpverleningsorganisaties (brandweer, politie, ambulance) bij een calamiteit.
Bedrijfshulpverleners moeten binnen enkele minuten ter plekke zijn als zich een incident voordoet (brand, ongeval, vrijkomen van chemische stoffen etc.) en ervoor zorgen dat de directe gevolgen voor medewerkers en andere aanwezigen beperkt blijven. Die verantwoordelijkheid eindigt op het moment waarop professionals, zoals brandweer en ambulancediensten, de hulpverlening overnemen.
Hoeveel BHV’ers?
De wettelijke norm is één BHV’er op vijftig aanwezigen. Onder aanwezigen wordt niet alleen het personeel verstaan, maar ook bezoekers, klanten, winkelend publiek, et cetera. Omdat de BHV’er ook wel eens ziek of vrij is of ergens anders kan gaan werken, is het raadzaam om meer dan één BHV’er op te leiden.
Bedrijfshulpverlening organiseren
Bij het organiseren van bedrijfshulpverlening is er een aantal eisen waaraan u moet voldoen. Deze staan omschreven in het Arbobesluit en bijbehorende Beleidsregel 2.21. U moet de volgende stappen ondernemen:
- Bedrijfshulpverlening op poten zetten, begint met de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E): het in kaart brengen van de potentiële gevaren binnen uw bedrijf voor werknemers, klanten, bezoekers, omwonenden en voorbijgangers. In de RI&E moet tevens worden bepaald hoeveel bhv’ers er nodig zijn;
- In overleg met het personeel (ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging) wijst u een of meerdere medewerkers aan als BHV’er en zorgt u ervoor dat deze mensen geschoold worden in het bieden van eerste hulp;
- Er moet een bedrijfsnood- en ontruimingsplan worden opgesteld en bekendgemaakt aan alle medewerkers;
- Tijdens een (brand)oefening moet dit plan daadwerkelijk worden uitgeprobeerd en daarna up-to-date worden gehouden.
Wie kan BHV’er worden?
Bedrijfsnood- en ontruimingsplan
Een bedrijfsnoodplan is een draaiboek voor alles dat moet gebeuren als zich een ongeval of calamiteit voordoet. Er staat in wie waarvoor verantwoordelijk is, waar belangrijke middelen (blusmateriaal, verbandtrommel) te vinden zijn en een lijst van alle belangrijke alarmnummers.
Het ontruimingsplan is een verplicht onderdeel van een bedrijfsnoodplan. Hierin staat de procedure van ontruiming bij een calamiteit uitvoerig beschreven: wie heeft de leiding, hoe kunnen mensen het gebouw ontvluchten, waar bevinden zich de nooduitgangen, waar moet men zich verzamelen, enzovoorts.
Opleiden bedrijfshulpverleners
In de Arbo-wet en het Arbo-besluit staan slechts globale aanduidingen van het vereiste opleidingsniveau van de bedrijfshulpverlener. De overheid en belanghebbenden hebben de opleidingseisen voor bedrijfshulpverleners uitgewerkt en vastgelegd in het Brandbeveiligingsconcept Bedrijfshulpverlening. Dit geeft duidelijkheid over de minimaal vereiste kennis en vaardigheden die BHV’ers moeten beheersen.
De basisopleiding BHV is gesplitst in twee onderdelen: het eerstehulp-deel (incl. reanimatie) en het brandtechnische deel (incl. ontruiming e.d.). Bovenop dat basisniveau kunt u aanvullende opleidingen aanbieden die gericht zijn op de specifieke situatie binnen uw bedrijf. Als er bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt, is alleen een basisopleiding doorgaans niet voldoende. Met behulp van uw (verplichte) RI&E kunt u de benodigde opleidingen voor uw bedrijfshulpverleners inventariseren.
Diverse instellingen verzorgen cursussen voor BHV, maar let op: de opleidingsmarkt voor bedrijfshulpverlening is een vrije markt. Iedereen kan zich opleider noemen en Nederland telt dan ook honderden opleiders. Enkele tips voor het kiezen van een opleidingsinstituut:
|
Kennis op peil houden
Voor een adequate uitvoering van de BHV ten tijde van calamiteiten, is het van het grootste belang dat het draaiboek, vooral het ontruimingsplan, wordt getest tijdens een praktijkoefening. U bent hiertoe wettelijk verplicht. Minimaal een keer per jaar een ontruimingsoefening is een goede richtlijn. Probeer u hier aan te houden! Desgewenst kunt u de arbodienst of een andere deskundige (bijvoorbeeld een branche-organisatie, de brandweer of een landelijk instituut voor bedrijfshulpverlening) om advies vragen bij het invullen van de oefeningen.
Evelueer iedere oefening met alle betrokkenen. Spreek daarna af wat de volgende keer beter moet en leg dit schriftelijk vast.
Kosten
De verantwoordelijkheid voor het optreden van de BHV’ers ligt bij u. Ook komen opleiding en opfriscursussen voor uw rekening. Het is afhankelijk van het opleidingsinstituut hoe de totale cursustijd (16 uur) van de (basis)cursus BHV wordt verdeeld (twee dagen, of vier halve dagen bijvoorbeeld). De kosten bedragen gemiddeld tussen de € 250,- à € 300,- (inclusief lesmateriaal) per persoon. De kosten voor de herhalingscursus liggen rond de € 150,-.
Naast kosten voor de opleiding, is er nog een aantal bijkomende kosten. Denk aan de aanschaf van EHBO-middelen. De kosten van een EHBO-koffer zijn uiteraard afhankelijk van de inhoud. Gemiddeld heeft u een goede koffer voor € 25,- tot € 125,- Verder kunt u denken aan rookmelders, blusmiddelen, BHV-jasjes, vluchtwegbewijzeringen en indien noodzakelijk communicatie-apparatuur voor de BHV’ers (vooral handig in grotere bedrijven).
Vaak ontvangen BHV’ers een vergoeding voor hun tijd en moeite. Meestal ligt deze vergoeding tussen de € 100,- en € 300.- op jaarbasis. Het is echter niet verplicht de BHV’ers extra te betalen.
Vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers zijn in bepaalde gevallen fiscaal onbelast. De onkostenvergoeding voor het behalen van een EHBO-diploma bijvoorbeeld, wanneer:
Dit geldt ook voor de vergoeding van kosten van bijscholing in verband met het EHBO-diploma of herhalingscursussen. Als werknemers met een EHBO-diploma van hun werkgever een maandelijkse toeslag ontvangen, omdat ze bijvoorbeeld vrijwillig lid zijn van de bedrijfshulpverleningsdienst, behoort deze toeslag wel tot het loon. |
Communicatie
De uitvoering van bedrijfshulpverlening staat of valt met een goede communicatie.
- Zorg ervoor dat bedrijfshulpverleners elkaar kunnen bereiken om bijstand te verlenen;
- Zorg dat alle werknemers weten wie van hun collega’s BHV’er is en waar hij bereikbaar is;
- Zorg dat alle werknemers op de hoogte zijn van de ontruimingsprocedures en vluchtwegen;
- Zorg dat alle werknemers meewerken aan de ontruimingsoefeningen die u organiseert.
Sancties
De Arbeidsinspectie controleert of de bedrijfshulpverlening goed georganiseerd is. Een bedrijf dat niets of te weinig doet aan BHV krijgt direct een boete. Deze kan oplopen tot ruim € 9000,-. Wie zijn zaken daarna niet op orde brengt en daarom meerdere boetes van de Arbeidsinspectie ontvangt, loopt het risico dat verzekeringsmaatschappijen weigeren schade of letsel te vergoeden.