7 tips om personeel te vinden
Wanneer je op zoek bent naar een nieuw personeelslid, moet je eerst bedenken wat voor werknemer je wilt. Wanneer je een duidelijk beeld hebt van wat voor persoon de openstaande vacature moet vervullen, kun je beter selecteren. Maar hoe kies je de juiste werknemer uit al die sollicitanten?

Functie en werknemersprofiel
Voor je gaat zoeken naar sollicitanten, is het verstandig een functie- en werknemersprofiel op te stellen. In het functieprofiel worden de taken binnen de functie beschreven. Vermeld hierin ook de werkomgeving, het type dienstverband en de arbeidsvoorwaarden. Na het functieprofiel begin je aan het werknemersprofiel. Hierin wordt beschreven waaraan een werknemer moet voldoen om de functie goed uit te kunnen voeren. Denk aan het opleidingsniveau, vaardigheden en motivatie.

Zoeken
Er zijn veel verschillende manieren om aan sollicitanten te komen. Misschien kennen jouw werknemers wel iemand die geschikt is. Zij kennen het bedrijf en weten heel goed wat voor persoon geschikt is voor de functie. Ook kan het zijn dat je in het verleden wel eens een open sollicitatie hebt ontvangen. Vooral bij grotere of populaire ondernemingen gebeurt dit regelmatig.

Advertenties
De meest gebruikte manier om aan sollicitanten te komen is een personeelsadvertentie. Denk hierbij aan de landelijke of regionale dagbladen, vakbladen en weekbladen. Om een duidelijke advertentie te maken is het verstandig om de belangrijkste punten uit het functie- en werknemersprofiel te vermelden.

Social media
Via social media kun je in weinig tijd veel mensen bereiken. Dit maakt het een efficiënte manier om sollicitanten te zoeken. Zet een bericht op de facebookpagina van jouw bedrijf, stuur een tweet met link naar de vacaturepagina op jouw site via het twitteraccount van je bedrijf of plaats een advertentie op LinkedIn.

Kiezen
Wanneer je een selectie hebt gemaakt van geschikte kandidaten voor de functie wordt het tijd om knopen door te hakken. Misschien springt de meest geschikte persoon er met kop en schouders bovenuit, maar iemand kan op papier heel anders zijn dan in het echt. Nodig daarom altijd meerdere mensen uit voor een sollicitatie. Lees meer over sollicitaties in ons uitgebreide artikel.

Sollicitatiegesprek
Tijdens het sollicitatiegesprek is het handig om het functie- en werknemersprofiel in je achterhoofd te houden. Stel vragen over de werkervaring en het opleidingsniveau. Maar vergeet bij het maken van de keuze het karakter en de motivatie van de kandidaten niet. Iemand kan nog zo goed zijn opgeleid of jaren ervaring hebben, zonder motivatie heb je hier veel minder aan dan iemand met een lagere opleiding, minder ervaring maar met een gezonde dosis motivatie. Vraag ook wat de sollicitant zelf van de functie verwacht. Wanneer jullie hierbij hier op een lijn zitten is dit al een stap in de goede richting.

Uitzendbureau
Lukt het zelf niet of heb je geen tijd om zelf kandidaten te selecteren? Dan kan een uitzendbureau op korte termijn werknemers leveren. Ook voor de wat hogere functies kunnen zij een lijst met kandidaten opstellen, waaruit jij vervolgens mag kiezen. Als deze persoon jou bevalt kun je er uiteindelijk voor kiezen om hem of haar in dienst te nemen

Wil je meer weten over personeel aannemen en wat erbij komt kijken? Lees dan ons uitgebreide artikel

Indeed
Nieuw personeel werven?
Wat zijn veelgemaakte fouten bij het werven van nieuw personeel? Welke vragen wil je zeker stellen tijdens een gesprek? En hoe voorkom je ghostinggedrag van kandidaten? Ontdek Indeed Inspiration, het nieuwe kennisplatform met praktische tips om je te helpen bij jouw zoektocht naar toptalent.
Verbeter Je Cashflow
Een populaire oplossing is factoring van je facturen. Probeer het uit met 1 factuur.
Lees ook…
MijnZaak biedt ondernemers een platform voor al hun juridische documenten, exclusieve ondernemers kortingen en… onbeperkt eerstelijns advies. Wij…
Helemaal thuiswerken zijn de meeste mensen inmiddels spuugzat, maar af en toe een dagje thuiswerken willen we er wel inhouden. Reden genoeg dus om een…
Faillissement is het schrikbeeld van iedere ondernemer. Je zakelijke droom gaat in rook op, inclusief je geïnvesteerde geld, tijd, denkkracht en…