Een bedrijfsborrel kent eigenlijk alleen maar voordelen. Goede pr voor uw bedrijf, het versterkt de teamgeest en doorbreekt de sleur van alledag. Hoe maakt u van élke bedrijfsborrel of receptie een geslaagde happening?

Natje en droogje

Zorg voor voldoende hapjes en drankjes. Hierbij geldt de regel: beter te veel dan te weinig. Als mensen misgrijpen, maakt u geen al te beste indruk. Drank die overblijft kunt u bewaren voor een volgende gelegenheid of u maakt met de leverancier de afspraak dat u het overschot weer kunt terugbrengen. Denk ook aan wensen van vegetariërs en mensen met allergieën!

Alcohol…

Zorg dat het gezellig blijft. Te veel drinken wordt beschouwd als een van de grootste zondes tijdens een bedrijfsborrel. Niets gênanter dan een dronken collega. En hoe gaat u om met mensen die iets te diep in het glaasje hebben gekeken en toch achter het stuur stappen? U moet er toch niet aan denken dat een van uw medewerkers of klanten brokken maakt als ze naar huis rijden?

Wel of niet zoenen?

Niet iedereen stelt het op prijs om bij wijze van welkom (of felicitatie) gezoend te worden. Als uw klanten en medewerkers hun partner meenemen naar een receptie, staat het misschien een beetje vreemd als u hen gelijk om de hals vliegt als u ze voor het eerst ontmoet. Probeer ongemakkelijke situaties te vermijden: geef eerst gewoon een hand.

Speeches

Als u uw medewerkers wilt toespreken, doe het dan aan het begin van de borrel (of voor de aftrap), want dan is iedereen nog ‘bij de les’ en zijn er nog geen uitgebreide gesprekken gaande. Houd toespraken kort en zo informeel mogelijk: dat draagt bij aan een ontspannen sfeer.

Let op uw woorden

Onvermijdelijk natuurlijk, dat er over anderen wordt gesproken. Op een bedrijfsborrel voelt men zich vaker wat ‘losser’ en komen de tongen los. Maar probeer wel op uw woorden te letten: spreek geen kwaad over collega’s, zeker niet als deze ook aanwezig zijn.
Organiseert u een receptie voor relaties of bezoekt u een borrel van een collega-ondernemer? Let dan ook op met wat u zegt, want degene met wie u staat te praten kan het misschien wel heel goed vinden met de persoon die u door het slijk haalt.

Wéér in de bedrijfskantine?

Veel bedrijven kennen de traditie van de vrijdagmiddagborrel: een terugkerend ritueel waar de meningen over verdeeld zijn: sommigen kijken er naar uit, anderen gruwen ervan (‘ik zie mijn collega’s al vaak genoeg’) Als er in uw bedrijf meer weerstand dan enthousiasme is, kunt u overwegen om de borrel niet wekelijks te houden en ook eens op een andere locatie. Steeds in de bedrijfskantine gaat op den duur ook vervelen.

Maak iets bijzonders van uw receptie

Een receptie krijgt meer aantrekkingskracht als u klanten prikkelt: zet in de uitnodiging dat er belangrijk nieuws te melden is of koppel de receptie aan een thema met entertainment voor extra sfeer.
Er zijn zelfs bedrijven die het voor elkaar hebben gekregen dat mensen in de rij staan voor hun (nieuwsjaars)borrel: je telt pas echt mee als je er bent geweest. Op die manier wordt een dergelijke gelegenheid dus een uitstekend promotiemiddel.

Tip!

 Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Lees ook…
Met een piek van 17,1% noteert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de hoogste inflatie sinds de Tweede Wereldoorlog. De hoge inflatie heeft…
In vacatures wordt altijd – áls het genoemd wordt – het brutoloon vermeld. Hoewel dat zeker een goede indicatie is van hoe hoog iemand op de…
Een werknemer kost meer dan het maandelijks brutosalaris. Je krijgt als werkgever te maken met sociale toeslagen, vakantiegeld, premie…
Op 1 januari 2023 is het wettelijk minimumloon met maar liefst 10,15 procent gestegen. In 2024 gaat het minimumloon zelfs nog verder omhoog. In dit…
i.s.m.
We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt, waardoor de jacht op het vinden van goed personeel of het juiste talent, een grote uitdaging is. Een…
The war for talent is volop aan de gang en nog nooit wisselden zoveel werknemers – 1 op de 5 in 2022 – van werkgever. Bedrijven trekken alles uit…