Op zoek naar personeel? In deze krappe arbeidsmarkt moet je jezelf goed voorbereiden en verschillende methodes gebruiken. Denk aan het werven van nieuwe medewerkers via je eigen netwerk, online én offline zoeken en een vlekkeloze sollicitatieprocedure opzetten. De belangrijkste tips voor het werven van goede werknemers op een rij.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Nieuw personeel werven – dit zijn de populairste (online) kanalen

Voordat je start met personeel werven, is het slim om na te denken waar je geschikte kandidaten kunt vinden.

  • Zet een vacature eerst uit bij je huidige werknemers – als je die hebt natuurlijk. Bijvoorbeeld via intranet, e-mail of gewoon mondeling. Interne selectie werkt vaak erg goed, in dit artikel vind je handige tips.
  • Laat je medewerkers je openstaande vacatures met hun netwerk delen (dit noem je ook wel referrals). Het kan helpen om hier een beloning aan te koppelen, zoals vindersloon.
  • Plaats vacatures op de vacaturepagina van je eigen website. Zo kunnen ze makkelijk gevonden worden via zoekmachines en door mensen die bewust op zoek zijn naar een baan bij jouw bedrijf.
  • Gebruik je social media? Dat zijn goede plekken om vacatures onder de aandacht te brengen bij mensen die interesse hebben in je bedrijf of merk (of via via met je gelinkt zijn). LinkedIn is een populair medium om nieuwe werknemers aan te trekken.
  • Via vacaturebanken kun je een groot aantal potentiële werknemers bereiken. Wie weet haal je een goede kandidaat binnen die zelf nog niet aan jouw bedrijf heeft gedacht.
  • Naast algemene vacaturebanken bestaan er ook niche vacaturesites. Die zijn gespecialiseerd in bepaalde segmenten, zoals ICT, de horeca of de bouw Afhankelijk van je branche en het soort personeel dat je zoekt, is dit het overwegen waard.

Zet een of meerdere van de bovengenoemde wervingskanalen in om je vacature te verspreiden.

Tip: wees niet bang om (extra) te betalen om je vacature onder de aandacht te brengen.

Offline personeel werven: creatieve manier om goede kandidaten te vinden

Omdat tegenwoordig veel online gebeurt, val je offline extra op met leuke acties. En dat is extra belangrijk in een krappe arbeidsmarkt. Er zijn talloze originele manieren waarop je goed personeel kunt werven. The sky is the limit!

  • Worden er netwerkbijeenkomsten in je branche georganiseerd? Wees erbij. Misschien loopt de juiste kandidaat daar rond.
  • Als je bedrijf redelijk groot is, kan het aantrekkelijk zijn om aanwezig te zijn op banenmarkten.
  • Zoek je studenten? Dan kun je werven op feesten of festivals.

Belangrijk: zet jezelf als werkgever op de kaart

Een belangrijke vraag in de zoektocht naar geschikte kandidaten is: hoe zien potentiële werknemers jouw bedrijf. Je wilt eigenlijk dat nieuwe mensen jou vindt, zodat je niet zelf naar de kandidaat op zoek hoeft te gaan. Dat doe je door je merk goed in de markt te zetten.

Draag positieve waarden uit met sterke storytelling en zorg voor een goede werksfeer en blije werknemers. Denk bij dat laatste ook zeker aan de secundaire arbeidsvoorwaarden en leuke extra’s die je je personeel biedt.

Andersom werkt dat ook weer: goed personeel wil je behouden, dus moet je ervoor zorgen dat het zelf wil blijven. Houd je werknemers blij, want blije werknemers dragen een positief imago uit. En dat zorgt er weer voor dat mensen bij je willen werken.

Realiseer je dat starters nu een luxepositie hebben en daar ook naar durven te (onder)handelen. De grote krapte op de arbeidsmarkt maakt de starter een stuk zelfverzekerder. Als werkgever moet je daarom wat extra je best doen om een geschikte kandidaat aan je te binden. Je kunt bijvoorbeeld werkervaring als harde eis laten vallen.

5 tips voor de perfecte sollicitatieprocedure

Personeel vinden lukt beter met een vlekkeloze sollicitatieprocedure. Onderstaande tips helpen je daarbij:

1. Stel een goed functieprofiel op

Waarvoor ga je personeel werven? Met een duidelijk functieprofiel weet je precies waar iemand aan moet voldoen. Dit is je basis voor de vacaturetekst.

2. Zorg voor een duidelijke vacaturetekst

Dan komt de vacaturetekst zelf. Hierin zet je wat je zoekt, maar ook wat je te bieden hebt. Zorg ervoor dat er bij de sollicitant geen onduidelijkheid is over wat de baan inhoudt.

3. Laat je huidige medewerkers aan het woord

Laat je eigen medewerkers eens vertellen waarom ze bij je werken, maar ook wat ze precies doen. Op deze manier geef je je bedrijf persoonlijkheid en communiceer je je waarden naar mogelijk nieuwe medewerkers.

4. Nodig potentieel personeel snel uit voor een sollicitatiegesprek

Bij personeel zoeken komen sollicitatiegesprekken kijken. Om goede werknemers aan te trekken, moet je in een krappe arbeidsmarkt niet te lang wachten. Voor je het weet zijn ze weg. Vertel wat de baan inhoudt en wat de waarden van je bedrijf precies zijn en vraag sollicitanten wat zij belangrijk vinden en van je verwachten.

5. Wees creatief

Al wat geschikte kandidaten geselecteerd? Organiseer dan eens een escaperoom-event om sollicitanten te testen op hun probleemoplossende of technische vaardigheden. Je kunt meteen kijken hoe ze functioneren in een team.

Hulp nodig? Schakel een recruitment-expert in

Schroom niet om een expert op het gebied van recruitment in te schakelen om voor jou personeel te werven. Maak gebruik van de vaardigheden en ervaring die deze persoon heeft opgedaan. Dit kost je misschien iets meer geld, maar scheelt je ook een hoop tijd en zorgen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Bij De Zaak geloven we dat ondernemers de vrijheid moeten hebben om hun ondernemersdromen waar te maken. Ondernemers geven smaak aan de wereld en…
Na het succesvol doorlopen van de sollicitatiegesprekken is dit het moment waarop je afspraken maakt over de voorwaarden waaronder iemand gaat werken….
Bij De Zaak geloven we dat ondernemers de vrijheid moeten hebben om hun ondernemersdromen waar te maken. Ondernemers geven smaak aan de wereld en…
Vrouwen krijgen in Nederland voor hetzelfde soort werk 13 procent minder betaald dan mannen. Om die loonkloof te dichten, tekende de Europese Unie in…
Goed personeel ligt niet voor het oprapen. Toch laten veel bedrijven AOW’ers bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd direct afvloeien. Dat…