In samenwerking met
Hoe je het ook wendt of keert, het coronavirus heeft een flinke impact (gehad) op mkb-ondernemers in Nederland. Ook als het aankomt op het werven en selecteren van personeel. Werkt dat a4’tje in de etalage nog wel, nu we zo gewend zijn online te shoppen? En waar vind je schaarse werknemers als netwerkbeurzen en -evenementen niet door gaan? Wij geven je 5 tips om (weer) succesvol personeel te vinden na corona.

Wil je niet voor verrassingen komen te staan door verborgen personeelskosten? Bereken met deze handige personeelskosten rekentool wat je personeel écht kost.

Inhoudsopgave

Tip 1 – Bepaal welke rollen je mist in je bedrijf

Om de ideale kandidaat te vinden is het ongelofelijk belangrijk om eerst helder in kaart te brengen waar je nú staat met je bedrijf en waar je (weer) naartoe wilt. Vervolgens kijk je welke ‘rollen’ je daarvoor nodig hebt, wat er nog ontbreekt in je huidige personeelsbestand en wat je kunt doen om dit te overbruggen. Denk aan het opleiden, ontwikkelen, afscheid nemen of aannemen van personeel. Want wie weet heb je geen nieuwe krachten nodig, maar staat de ideale kandidaat al wel gewoon bij jou op de werkvloer. Of kom je er juist achter dat sommige werknemers “energievreters” zijn waarvan je beter afscheid neemt.

 

Tip 2 – Stel functieprofielen op

Als je zeker weet dat je een nieuwe werknemer/werknemers zoekt om de ontbrekende ‘rollen’ in te vullen, stel je een functieprofiel op. Een functieprofiel is een document voor intern gebruik waarin je alle taken en verantwoordelijkheden van de functie opneemt, evenals alle competenties, kennis en ervaring die de ideale kandidaat in huis moet hebben. Het functieprofiel vormt ook het uitgangspunt voor je vacature.

Tip 3 – Bepaal je doelgroep

Het succesvol werven van personeel valt of staat met het wegzetten van je vacature bij de juiste doelgroep op de juiste plek. Maar om te weten waar deze doelgroep zicht bevindt (om zo je vacature gericht onder de aandacht te kunnen brengen) kun je een simpel doelgroeponderzoek uitvoeren. Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Waarschijnlijk heb je al een goed idee van je doelgroep en moet je dit alleen nog bevestigen en op papier zetten.

  • Stap 1: Doe online research
    Zoek andere vergelijkbare vacatures op social media of internet. Op welke doelgroep richt jouw concurrentie zich en hoe stellen zij hun vacatures op? 
  • Stap 2: Bevraag je huidige medewerkers (die passen bij de doelgroep)
    Vraag je huidige medewerkers wat hun beweegt. Wat doen ze in hun vrije tijd? Waar gaan ze graag naartoe? Welke social media kanalen of andere kanalen gebruiken ze?
  • Stap 3: Verzamel alle relevante gegevens van je doelgroep en creëer een persona (ijkpersoon)

Zodra je een goed beeld hebt van de functie en de bijbehorende doelgroep, breng je dit overzichtelijk samen in een tabel: voilà nu heb je een persona gecreëerd. 

Tip 4 – Verspreid je vacature slim

Heb je geen grote budgetten om op te vallen met gesponsorde advertenties op vacaturebanken, Google of social media? Zorg dan dat je je vacature slim verspreidt, daar waar je doelgroep zich bevindt. En dankzij het doelgroeponderzoek weet jij precies of je hen het best bereikt via Fortnite, TikTok, Snapchat, YouTube, Instagram, LinkedIn of toch gewoon met dat a4’tje in de winkel.

Ook genereer je meer bereik door out of the box te denken. Zorg dat je opvalt in de overvloed aan vacature alerts en wervingscampagnes. Maak het persoonlijk en zorg dat jouw oproep zo goed mogelijk aansluit bij jouw bedrijf én bij wat je doelgroep wil zien en horen. Hoe je dat doet, lees je in de volgende tip.

Tip 5 – Werk aan je employer branding

Je bedrijf profileren is tegenwoordig een must. Juist in tijden als deze is het belangrijk jezelf te onderscheiden. ‘Slecht’ werkgeverschap valt extra op. Daarentegen levert het tonen van goed werkgeverschap en creatief ondernemerschap je de beste marketing op die je kunt wensen. Als je als werkgever (employer) een sterk imago (brand) neerzet, val je op. Je steekt je kop boven het maaiveld uit en zet je bedrijf op de kaart. Zo trek je personeel aan dat echt past bij je bedrijfscultuur; het DNA van je bedrijf.

Hoe je dat doet? Om te beginnen bepaal je wat het ‘imago’ van je bedrijf is. Dat doe je door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wie ben jij als organisatie?
  • Wie wil je zijn als werkgever?
  • Hoe wil je je extern profileren?
  • Wat is je focus?
  • Wat zijn je groeiambities?
  • Welke doelgroep past bij je cultuur/organisatie?

Vervolgens draag je je employer brand actief uit, via een duidelijke en toegankelijke website of een goed social media-kanaal. Vertel je verhaal: wie ben je, waar staat je bedrijf voor, wat maakt werken bij jou zo leuk, hoe ziet een werkdag eruit, et cetera. Of denk eens aan gratis webinars waarin je kennis ‘weggeeft’, dagelijkse updates op Instagram of een wekelijkse vlog op YouTube waarin je een kijkje biedt in je bedrijf en de (normale) werkzaamheden. 

Ideale kandidaat gevonden? En dan…..

Hebben deze tips hun vruchten afgeworpen en heb je met succes nieuw personeel geworven? Dan is het tijd voor de volgende stap: het aanbieden van een arbeidscontract. Maar welke contractvorm past het best bij jou, je bedrijf en je medewerker? 

Download het superhandige whitepaper ‘Personeel aannemen, kies het juiste contract’ en kom alles te weten over de voor- en nadelen van de meest voorkomende contractvormen.

Vind de ideale kandidaat nóg sneller, samen met Please.

Please heeft een online sollicitatie experience ontwikkeld die het werven en selecteren van nieuwe werknemers een stuk sneller, leuker en efficiënter maakt. Sollicitanten hoeven geen saaie cv of motivatiebrief op te stellen maar solliciteren eenvoudig via hun smartphone. En jij weet direct of een kandidaat de juiste skills heeft. Daarnaast bieden we alle vacatures kosteloos aan in Google en op alle grote vacaturebanken. 

Zo weet je zeker dat jouw vacature onder de aandacht komt bij de juiste kandidaat en maken we moderne wervingstechnieken voor iedereen beschikbaar.

Gerelateerd lezen:

• Regels voor het buitengewoon verlof volgens de wet arbeid en zorg
• Personeel inlenen? Pas op de valkuilen
• Ouderschapsverlof of minder werken 
• Loondoorbetaling bij ziekte kún je verzekeren

Wil jij jouw personeelskosten nauwkeurig berekenen? 
Download hier de handige rekentool – inclusief instructie en tips – om alle personeelskosten op een rijtje te zetten. Na het invullen van het overzicht zie jij direct wat jouw personeel daadwerkelijk kost.
     

Please

Please, partner van De Zaak

Ondernemer worden is een keuze. Maar voel je je ook thuis in de rol van werkgever? De bijkomende taken en verantwoordelijkheden staan misschien ver van je vak af. Alle personeelszaken zelf doen is dan ook nergens voor nodig. Please is dé werkgeverspartner voor het MKB die jou door de uitdagende wereld van werkgeven navigeert. Met uitzenden, payroll, salarisadministratie, interim HR professionals, digitale tools of een combinatie daarvan. Groei als werkgever én als ondernemer met een partner als Please. Samen vergroten we je werkgeverskracht, op de manier die past bij jou en je bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Please>

Lees ook…
Na een sterke stijging in 2023 is het minimumloon per 1 januari 2024 met 3,75 procent verhoogd. Tegelijk is de nieuwe wet voor het minimumuurloon…
Een werknemer kost meer dan het maandelijks brutosalaris. Je krijgt als werkgever te maken met sociale toeslagen, vakantiegeld, premie…
i.s.m.
Zodra je personeel aanneemt, ben je verplicht om een personeels- en salarisadministratie bij te houden. Veel ondernemers kiezen ervoor om het eigen…
i.s.m.
Belastingvrije vergoedingen en verstrekkingen zijn waardevolle regelingen voor zowel werkgevers als werknemers. Werknemers kunnen hiermee bepaalde…
Het minimumloon is meer een getal op papier. Het is een belangrijke basis onder je personeelsbeleid en het beïnvloedt de tevredenheid je team. En dat…
Door inflatie en de krappe arbeidsmarkt zijn loonsverhogingen aan de orde van de dag. De stijging van de cao-lonen bereikte in het eerste kwartaal van…