
Begin niet aan prestatiebeloning als u vindt dat het gros van uw medewerkers niet gemotiveerd is. Als u veel ongemotiveerde medewerkers in huis hebt, is dat een signaal dat er iets mis is. Dan kunt u beter op zoek gaan naar de oorzaak daarvan.
Past het in uw bedrijfscultuur?

Prestatiebeloning werkt in het algemeen het beste in commercieel ingestelde organisaties.
Past het bij uw medewerkers?

Prestatiebeloning maakt het werk een beetje spannend: er ontstaat competitie, en misschien een cultuurtje van winners en losers. Dat werkt niet erg motiverend voor medewerkers die andere dingen in het leven belangrijker vinden dan competitie en geld.
Prestatiebeloning is verder vooral zinvol voor medewerkers die met hun – goede of slechte – prestatie het bedrijfsresultaat beïnvloeden. Als het voor de bedrijfswinst niet uitmaakt of iemand een tandje harder loopt – waarom zou u dat dan wel financieel belonen?
Verdient u de kosten terug?
Prestatiebeloning is verder vooral zinvol voor medewerkers die met hun – goede of slechte – prestatie het bedrijfsresultaat beïnvloeden. Als het voor de bedrijfswinst niet uitmaakt of iemand een tandje harder loopt – waarom zou u dat dan wel financieel belonen?

Prestatiebeloning kost u doorgaans extra geld, doordat de totale loonkosten iets stijgen. Wordt die kostenstijging terugverdiend door de hogere motivatie van uw medewerkers?
Waarop wilt u medewerkers gaan beoordelen?

Beoordelen op harde targets is relatief makkelijk. Mensen beoordelen op gedrag is een stuk lastiger. Dat moet u willen, én kunnen. U zult ook veel meer tijd moeten gaan steken in regelmatige beoordelingsgesprekken met uw medewerkers. Want een beoordeling – en zeker een negatieve – mag nooit uit de lucht komen vallen.
Vergeet het schouderklopje niet

U kunt als werkgever natuurlijk ook gewoon wat vaker een schouderklopje uitdelen aan medewerkers. Kost niets en werkt doorgaans heel motiverend.