Liggen er in 2015 kansen voor ondernemers in de taxibranche? 2014 is een roerig jaar geweest. De tarieven in het contractvervoer staan onder druk, de introductie van de verplichte boordcomputer (BCT) verloopt niet vlotjes en Uber probeert consumenten te verleiden om zelf als taxi te gaan rijden. 

Thieu Sevriens, taxi-ondernemer uit het Limburgse Koningsbosch, verwacht na het moeilijke 2014 opnieuw een zwaar jaar. “Ik zie het heel duister in, dit wordt opnieuw een jaar met weinig perspectief. De prijzen voor het contractvervoer, met alle aanbestedingsprocedures die erbij horen, zijn bezig met een race naar de bodem. De contracten worden gesloten voor bedragen waarvan ik de chauffeurs niet kan betalen.”

In 2008 moest hij zijn bedrijf afslanken. Van elf voertuigen ging Sevriens Taxi & Busreizen terug naar vier auto’s en een touringcar. “Nu werk ik alleen nog met afroepchauffeurs, ik heb geen vaste meer.”

Illegaal

Ondertussen gonst het van de geruchten over de dreiging van het Amerikaanse miljardenbedrijf Uber, dat volgens sommige chauffeurs ‘snorders van criminelen naar hipsters transformeert’. Volgens Andela zal de populariteit van Uber niet snel stijgen. “Mensen die voor Uber gaan rijden, begrijpen niet wat ze doen. Ze verdienen minder dan het minimumloon, moeten veel geld aan Uber afdragen en lopen het risico dat ze een boete krijgen omdat ze zonder taxivergunning rijden. De rechter heeft Uber illegaal verklaard. Uber is en wordt geen bedreiging voor de taxichauffeurs.”

Volgens koepelorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) komen de tijden van vroeger niet meer terug. Volgens Hubert Andela van de KNV zullen de prijzen niet verder dalen. “Dat betekent niet dat we geen verdere omzetdaling verwachten. Het blijft een erg moeilijke markt. Ook de bezuinigingen van gemeenten voor wat betreft hun extra zorgtaken zullen ze proberen te verhalen op de vervoerskosten.”

Opkrabbelen

Waar liggen de kansen? “De budgetten voor het zorgvervoer zullen blijven dalen, maar de versobering van het OV biedt kansen”, verzuchtte KNV Taxi-voorzitter Bertho Eckhardt eind vorig jaar. Toch liggen er volgens Hubert Andela kansen, maar pas op middellange termijn. “Bedrijven die de huidige bezuinigingen overleven, straattaxi’s en rijders die buiten de huidige zorgverleenservices vallen, die kunnen straks opkrabbelen. Bovendien zal de algemene vraag naar vervoer langzaam weer toenemen: mensen leven langer, we vergrijzen en blijven langer thuis wonen. Daar ligt voor ondernemers de uitdaging: zorg dat je deze moeilijke tijd kan doorkomen zodat je klaar bent als de markt in 2016 weer aantrekt.”

Lees ook…
Je werknemer heeft fantastisch nieuws: ze is zwanger. Als werkgever wil je natuurlijk dat zij op een fijne manier van deze bijzondere tijd kan…
Iedereen die een arbeidsovereenkomst heeft en in Nederland woont, heeft recht op vakantiegeld. Het uitbetalen ervan is voor jou als werkgever dus…
Goede Vrijdag is een officiële feestdag. Maar dat betekent niet automatisch dat het ook een wettelijk bepaalde vrije dag is. Of dat zo is, verschilt…
Heb je door de krappe arbeidsmarkt moeite om nieuw personeel te vinden? Dan kun je overwegen personeel te zoeken in het buitenland. Dan kan een prima…
Wat is een cao? Moet jouw bedrijf voldoen aan een cao? En hoe pas je de cao toe binnen je bedrijf? Lees hier de basisregels over de collectieve…
De Wet Arbeid en Zorg (WAZO) regelt en bundelt alle soorten verlof voor werknemers en zorgt ervoor dat zij werk en privé beter kunnen combineren….