Een goede balans tussen werk en privé is van essentieel belang om uzelf, en uw bedrijf gezond te houden. Hoe pakt u dat aan?

Druk, druk, druk
Een eigen zaak, een gezin, sociale contacten en dus een overvolle zakelijke én privé-agenda? Dan weet u alles over de stress die de combinatie van werk en privé kan opleveren. Ook uw werknemers kunnen ermee kampen. De volgende elementen blijken de kans op een werk-thuisconflict aanzienlijk te verminderen: 

  • Het af en toe een dag vrij kunnen nemen;
  • Het vroegtijdig op de hoogte zijn van het werkrooster;
  • De mogelijkheid overwerk te compenseren.

Orde brengen in de chaos
Veel mensen zoeken een balans tussen werk en privé-leven. Hieronder enkele tips om structuur aan te brengen.

Enkele concrete tips om structuur aan te brengen in de chaos:

  • Vooral startende ondernemers maken veel uren. Accepteer dat, anders levert dat zowel zakelijk als privé stress op. Zorg wel dat het tijdelijk is en probeer ondanks de drukte toch tijd voor jezelf en je gezin te vinden. Maar niet te geforceerd: wie te veel dingen wíl – dus ook naar de sauna, de film, sporten – wordt gek.
  • Goede communicatie: maak thuis afspraken en zet die op papier. Wie doet wat en wanneer? Het schept voor iedereen duidelijkheid en vermindert de chaos in uw hoofd. Om stress thuis te voorkomen, moet ook uw partner kunnen accepteren dat u veel tijd stopt in het bedrijf. Als uw partner wil meehelpen in het bedrijf, kunt u daar dubbel van profiteren: u kweekt meer begrip én heeft een paar extra handen!
  • Investeer in zaken die het u gemakkelijk kunnen maken. Zoals een goede, snelle computer voor op kantoor en voor thuis een huishoudelijke hulp.
  • Maak draaiboeken en checklists. Bijvoorbeeld voor routineklussen zoals het openen van de winkel (wat moet er gebeuren, hoe, in welke volgorde, door wie?). Of houd op een whiteboard naast de koelkast de inhoud van de koeling en vriezer bij: in een oogopslag is te zien hoe groot de voorraad is. 
  • Zorg dat u dingen kunt vinden: niet alleen in de winkel, uw kantoor of thuis, maar ook bijvoorbeeld ín uw computer. Door mappen overzichtelijk in te delen, zodat u alle documenten direct kunt vinden, bespaart u veel tijd. Leer uzelf bijvoorbeeld aan om adresgegevens van visitekaartjes direct in de computer te noteren. Zo kunt u nooit misgrijpen.
  • Een handige tip: maak een ‘machinekaart‘ voor elk apparaat, waarop u het merk, type, nummer, datum aankoop en garantiegegevens noteert. Moet u voor een bepaald apparaat een monteur bellen, hoeft u niet uw accountant te bellen voor de aankoopbon, maar heeft u alle nodige gegevens bij de hand. En u heeft een overzicht van wat en wanneer u iets laat repareren.
  • Hou vol: de resultaten merk je pas na een tijdje. Maar als je dingen onder controle krijgt, is dat een belangrijke basis voor onstpanning!

Experimenten voor dagindeling
Ook de overheid experimenteert met projecten op het gebied van de werk-privé-balans, arbeidstijdenmanagement, persoonlijke dienstverlening, enzovoort. Tot het jaar 2009 besteedt het kabinet 218 miljoen euro aan maatregelen en initiatieven die het makkelijker maken betaald werk en zorgtaken te combineren. Een van de doelen is een toename van het aantal vrouwen dat minstens 12 uur per week werkt tot 65% in 2010. Meer informatie vindt u op de site van het Projectbureau Dagindeling van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Werk en privé: ze zijn te combineren!
Om de combinatie van werk en privé te vergemakkelijken, kunt u kiezen uit een overvloed aan gemaksdiensten: kinderopvang, boodschappendienst, een kapper op de zaak. Een totaaloverzicht van alle diensten en cursussen die het u of uw werknemers gemakkelijker kunnen maken, is niet haalbaar en derhalve niet het streven van De Zaak. Hierbij wel een kleine greep uit het aanbod, om u een idee te geven van wat er te halen valt.

  • Even een (half) dagje vrij, maar toch bereikbaar zijn? Laat een telefonist van QuaTel uw telefoontjes beantwoorden (met uw eigen bedrijfsnaam!), boodschappen doorgeven of gegevens en bestellingen opnemen.
  • Jonge kinderen kennen geen haast en zijn niet in een agenda te proppen. Massa’s werknemers worstelen ‘s morgens dan ook om op tijd de deur uit te komen. Volgens pedagoge Emmeliek Boost, initiatiefneemster van de Opvoeddesk, zijn spanningen te voorkomen. Met subsidie van het ministerie van Sociale Zaken geeft de Opvoeddesk in bedrijven workshops waarbij werknemers tips krijgen om de dubbele belasting beter aan te pakken. Op kosten van de baas, want die heeft er baat bij dat hun werknemers lekker in hun vel zitten. 
  • Hulp in de huishouding, boodschappenservice, kledingreparatie, maaltijdservice, was- en strijkservice, bloemenservice, een kapper op kantoor? Diverse gemaksdiensten voor op kantoor of thuis vindt u bij O.F.A. en HomeRun.
  • Dienstencentrum Elivio, deels tot stand gekomen door een subsidie van het Dagindelingproject van SZW, helpt werkgevers en medewerkers met praktische oplossingen bij het vinden van balans tussen werk en privé.
  • Deelnemers van de workshop “Werk en ouderschap” (op locatie tijdens of na kantooruren mogelijk) van de Opvoeddesk krijgen praktische tips op het gebied van opvoeding en time-management.
  • Career & Kids richt zich specifiek op de (re)ïntegratie van vrouwen die werk en gezin combineren. De organisatie kan worden ingeschakeld als er sprake is van (dreigend) verzuim dat wordt veroorzaakt door psychische klachten naar aanleiding van de verstoorde werk-privé-balans.
  • Ontspannende T’ai-chi op uw bedrijfsbijeenkomst? Kijk op www.lakerveld.org.

Met dank aan: O.F.A. (Organisatie van Familie & Arbeid), Mariangeles Nogueras.

Voor welke auto ga jij?
Het brede aanbod van Mercedes-Benz is standaard rijk uitgerust en sluit naadloos aan bij de behoeften van de zakelijke rijder. En dat tegen een zeer aantrekkelijke prijs én netto bijtelling.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Help de slachtoffers en doneer
Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens.