Een goed opgestelde onderwerpregel van een e-mailbericht kan het verschil maken tussen een geopende of ongeopende nieuwsbrief of commerciële aanbieding van uw bedrijf. Hoe maakt u een onderwerpregel die optimaal opvalt in de inbox van de ontvanger? 12 tips.

Inhoudsopgave

1. Maak direct duidelijk wat de ontvanger aan uw bericht heeft

Ga ervan uit dat de ontvanger van uw bericht dagelijks een berg e-mail ontvangt en weinig tijd heeft. Een goede onderwerpregel stelt hem in staat om de berichten in de inbox te filteren en snel te bepalen welke interessant zijn en welke niet.

Maak dus direct duidelijk wat de ontvanger aan het bericht heeft. Welk voordeel biedt u hem? Welke onmisbare informatie moet hij lezen?

Ter inspiratie:

-11 tips voor een lagere energierekening
– Dit gaat u merken van de nieuwe regels voor e-mail

2. Gebruik de AIDA formule

De AIDA-formule is een hulpmiddel voor het opstellen van effectieve reclameboodschappen. De afkorting staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Deze formule kunt u ook gebruiken voor een onderwerpregel: stel hem zo op dat hij de aandacht (Attention) van de ontvanger wekt en hij het bericht opent (Action).

3. Personaliseer de onderwerpregel

Spreek bestaande klanten op een persoonlijke manier aan in de onderwerpregel. U kunt e-mail bijvoorbeeld ook inzetten om klanten van belangrijke informatie te voorzien over wat ze bij u gekocht hebben. ” Mijnheer Jansen, uw auto is weer toe aan een grote beurt”.

4. Gebruik woorden die werken

Er zijn woorden die het standaard ‘goed’ doen in een onderwerpregel. Met dergelijke signaalwoorden speelt u in op behoeftes van de ontvanger, zoals geld en tijd besparen en risico’s vermijden.

Enkele voorbeelden: bespaar, veilig, nieuw, beste, verlaag, verhoog, optimaliseer, verbeter.

5. Vermijd spamgevoelige woorden

Het woord ‘gratis’ speelt natuurlijk perfect in op de behoefte om geld te besparen, maar als u dit in een onderwerpregel gebruikt, komt uw bericht mogelijk niet door het spamfilter.

Lees meer over het maken van een spamvrij e-mailbericht »

6. Gebruik de juiste tone of voice

Zorg dat de tone of voice in de onderwerpregel hetzelfde is als in andere bedrijfsuitingen, zoals uw website en brieven. Hoe spreekt u klanten normaal gesproken aan? Met ‘u’ of ‘jij’?

7. Maak de onderwerpregel niet te lang

Er is geen wet van Meden en Perzen voor de optimale lengte van een onderwerpregel, maar zorg er in ieder geval voor dat hij niet wordt afgebroken in de inbox. Gaat uit van ongeveer 40 tot 50 tekens (inclusief spaties).

8. Schrijf actief

Vermijd zinnen met ‘kunnen’ en ‘worden’. Schrijf actief, dan blijft de onderwerpregel compact. Bijvoorbeeld: ‘Hier tankt u 5% goedkoper’.

9. Laat anderen de onderwerpegel lezen

Een simpele manier om te bepalen of een onderwerpregel duidelijk genoeg is opgesteld. Is de boodschap duidelijk, roept het geen vragen op?

10. Verplaats u in de ontvanger

Zou u door de onderwerpregel die u heeft gemaakt het bericht openen?

11. Test…

Maak twee varianten van een onderwerpregel. Bepaal dan welke het beste werkt door uw bericht met variant 1 naar een klein aantal klanten te sturen en variant 2 naar een andere klanttestgroep. De onderwerpregel die het hoogste aantal geopende berichten oplevert, gebruikt u daarna voor het totale adressenbestand.

12. … en evalueer

Ga na welke onderwerpregels van uw berichten over een bepaalde periode goed gewerkt hebben, en welke minder. Dit biedt houvast bij het maken van onderwerpregels voor nieuwe mailings.

Lees ook:

Hier moet u rekening mee houden als u reclame maakt met e-mail »
8 tips om uw mail goed af te leveren »
Checklist professionele zakelijke teksten »

Tip: Werknemers door laten werken na hun pensioen
Met deze krappe arbeidsmarkt wil je jouw ervaren werknemer misschien door laten werken na zijn pensioen. Dan kan via de de populaire Doorwerkregeling. Dit en meer op Ideale later.
.
Beleggen in vastgoed is inflatiebestendig. Stijgt de inflatie? Dan stijgt ook de huur en dus het directe rendement. Benieuwd wat jouw opties zijn?
Lees ook…
Veel ondernemers hebben een idee, schrijven zich in bij de KvK, gaan aan de slag met ondernemen, maar slaan een belangrijke stap over. Want, leuk dat…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
Een verkoopproces kent een aantal vaste stappen. Wanneer je die goed doorloopt, vergroot je de kans op een geslaagde verkoop. In dit artikel…