Je e-mails bij klanten en relaties bezorgen, wordt steeds lastiger. Spamfilters houden veel berichten tegen, terwijl je het volste recht hebt om 'gewoon' in de inbox terecht te komen. Hoe zorg je ervoor dat je berichten niet in de ongewenste mail belanden? Acht tips.

Inhoudsopgave

1. Gebruik opt-in adressen

Verzamel e-mailadressen van (potentiële) klanten én verzamel toestemming om daar iets mee te doen. Volgens de Telecomwet moet je voldoen aan de opt-in regel, wat inhoudt dat je van tevoren toestemming hebt gekregen om consumenten en zakelijke klanten met e-mail te benaderen.

Op zoek naar de meest krachtige en betaalbare software waarmee je met e-mailmarketing kunt starten én schalen? Met Maileon haal alles in huis dat je nodig hebt voor marketing succes: van creatie tot aan optimalisatie. Probeer via De Zaak 30 dagen gratis >

2. Je verzendadres in het adresboek

Vraag de ontvanger van je e-mail om je verzendadres op te nemen in zijn of haar adresboek. Dan wordt je e-mail bijna zeker doorgelaten door een spamfilter.

3. Maak afmelden makkelijk

Maak de (verplichte) afmeldmogelijkheid in een e-mail of nieuwsbrief goed zichtbaar. Deze moet makkelijker vindbaar zijn dan de spamknop van de mailserver. Als iemand je mail als spam bestempelt om er vanaf te zijn, werkt dit door op de gehele mailserver, dus ook op de aflevering bij andere ontvangers.

4. Vermijd risicovol taalgebruik in de onderwerpregel

De manier waarop je de onderwerpregel formuleert, weegt zwaar bij de bepaling of je e-mail bezorgd kan worden. Vermijd Engelse termen zoals free, download, money en natuurlijk ook viagra.

5. Zorgvuldig met opmaak en inhoud

De meeste spamfilters controleren de opmaak en content van mailings voordat deze worden afgeleverd. Zorg ervoor dat meegestuurde bijlagen niet te zwaar zijn, schrijf geen woorden en zinnen in hoofdletters en voeg geen invulformulieren aan de mail zelf toe. Test van tevoren hoe de mail aankomt en eruit ziet: verstuur hem eerst naar Outlook, Hotmail en Gmail.

6. Gebruik een eigen IP-adres

Wanneer je een softwarepakket voor e-mailings hebt gekocht of gehuurd, deel je waarschijnlijk het IP-adres met andere partijen die e-mail versturen. Dit brengt risico’s met zich mee. Als een bedrijf spam verstuurt, bestaat de kans dat ook jouw mailings worden geblokkeerd. Controleer dit op www.spamcop.net of www.spamhaus.org.

7. Spreid grote verzendingen over een langere periode

Mailservers vinden het niet prettig als er veel e-mails van één afzender tegelijk binnenkomen. Het gaat dan om een bulkmailing en spam wordt ook altijd op deze manier verstuurd. Daarnaast kan een server die veel e-mail tegelijk ontvangt, overbelast raken. Hierdoor gaat de volledige mailing verloren of hij wordt verworpen. Overweeg je doelgroep op te splitsen in selecties en mail deze op verschillende tijdstippen.

8. Houd je adressenbestand up-to-date

Tussen twee mailings in kan het adres van je relatie veranderen. Als een e-mailadres niet meer werkt, krijgt je een foutmelding. Een spamfilter controleert voor aflevering van je e-mail of je mailserver veel foutmeldingen in de vorm van foutieve e-mailadressen (bouncers) genereert. Als dit het geval is, dan weet de e-mailservice dat je met een ‘vervuild’ bestand werkt. Houd goed in de gaten of, en hoeveel foutmeldingen je ontvangt. Een goede vuistregel: verwijderd het adres uit uw bestand als je drie keer een foutmelding krijgt.

Meer omzet met je e-mails? Probeer de e-mailmarketing software Maileon 30 dagen gratis >

Logo Maileon

Maileon, partner van De Zaak

Een persoonlijke benadering van marketing automation. Meet Maileon: een team dat bouwt aan slimme software en echte relaties. Wij helpen marketeers overal ter wereld hun (e-mail) marketing te verbeteren, door complexe data om te zetten naar resultaatgerichte campagnes. Met ons platform start en schaal je makkelijk met effectieve communicatie & marketing. Via e-mail, sms en web/app push. En dankzij het sterke netwerk van agency- en koppelpartners is alle expertise die je nodig hebt direct binnen handbereik.

Bekijk alle artikelen van Maileon >

Lees ook…
Het versturen van commerciële e-mail naar consumenten en bedrijven is aan nogal wat regels gebonden. Hieronder een beknopte uitleg over waar je…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
Een goed opgebouwde database met e-mailadressen is een van de succesfactoren van geslaagde e-mailmarketing. Voor adressen hoef je niet direct bij een…
Wil je zeker weten dat je e-mailings in de inbox van de ontvanger komen? Zorg er dan voor dat ze niet als spam worden gezien. Dat blijkt in de praktijk…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Een belangrijk moment in het verkoopproces: een potentiële klant vraagt een offerte aan. Wat heb je nodig om op een professionele manier een…