Drie uur in rekening brengen voor een klus die in een kwartiertje was gepiept? Een goedbetaalde opdracht aannemen terwijl je weet dat je er eigenlijk niet geschikt voor bent? In "Eerlijk scoren" laten Margreeth Kloppenburg en Jaco van der Schoor zien hoe u veel slimmer en gezonder met het dilemma tussen geld en geweten kunt omgaan. Het goede doen voor de klant betaalt zich volgens de auteurs altijd uit.

Margreeth Kloppenburg: Wat nu, moeten ondernemers die te gemakkelijk en te snel geld verdienen zich ongemakkelijk gaan voelen?
Margreeth Kloppenburg: “Wel wanneer ze dit doen ten koste van hun klanten. Iedereen vindt zichzelf integer, maar integriteit is een nogal rekkelijk begrip. Wat volgens jou door de beugel kan, noemt een ander verwerpelijk.”
 
Wat vinden jullie zelf een tekenend voorbeeld van niet-integer scoren?
“Op een interim-klus zitten, je stierlijk vervelen en recalcitrant worden van je eigen nutteloosheid. Maar ja, dat dagdeeltarief is zo sky high hè, dat laat je natuurlijk niet liggen. Tenminste, dat is dan het argument. Maar daar overschrijd je, wat ons betreft, een grens.”
 
Jaco van der Schoor: Jullie kernboodschap is: eerlijk handelen betaalt zich altijd uit. Méér dan af en toe een klusje van een kwartier factureren als drie uur?
“Dat zeker. Behalve dat je jezelf recht kunt blijven aankijken in de spiegel, is wat je doet uitlegbaar. Je zit meer ontspannen aan tafel bij je klant. Je vergroot je geloofwaardigheid en daarmee weer het vertrouwen. Als je vindt dat je meer waarde toevoegt dan het ene uur dat je schrijft, moet je een andere manier van belonen afspreken.”

Stel dat een klant liever rechtstreeks met mij zaken doet in plaats van via het bureau dat mij als zzp’er inhuurt. Hoe ‘slim en gezond’ kan ik met dat dilemma omgaan?
“Openheid werkt! Bespreek met het bureau en met je klant het dilemma en kijk of je elkaar kunt vinden zonder belangen te schaden. Zoek actief naar een oplossing die recht doet aan de relaties die je hebt opgebouwd. Anders is er hoe dan ook schade.”

 

 

EINDELIJK SCOREN
Uitgeverij Van Duuren, Culemborg
ISBN 978-90-896-50641

 

Lees ook…
Een belangrijk moment in het verkoopproces: een potentiële klant vraagt een offerte aan. Wat heb je nodig om op een professionele manier een…
Een goed opgebouwde database met e-mailadressen is een van de succesfactoren van geslaagde e-mailmarketing. Voor adressen hoef je niet direct bij een…
Het versturen van commerciële e-mail naar consumenten en bedrijven is aan nogal wat regels gebonden. Hieronder een beknopte uitleg over waar je…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…