Dit staat in een goed persbericht
Het versturen van een persbericht is een veel gebruikte én effectieve manier om in de publiciteit te komen. Het schrijven van een persbericht gaat een stuk eenvoudiger als u een vaste indeling hanteert. Hieronder ziet u uit welke elementen een persbericht bestaat.

Naam en logo van de afzender
Plaats bovenaan het persbericht uw logo, telefoonnummer, e-mailadres en internetgegevens.

Aanduiding persbericht
De tekst ‘persbericht’ plaatst u met opvallende letters boven de tekst.

Embargo
In spaarzame gevallen verstuurt u een bericht onder embargo. Zet dan duidelijk boven de pagina ‘onder embargo’ met vermelding van het gewenste tijdstip van publicatie. Het bericht mag dan pas geplaatst worden na de vermelde datum en tijdstip.

Datum
Geef aan wanneer u het bericht heeft verzonden. De journalist kan zo vaststellen of het bericht nog actueel is.

De kop
Geef zo exact en pakkend mogelijk aan waar uw bericht over gaat. Zorg voor een wervende, uitdagende en korte kop zonder overbodige lidwoorden. Zorg dat de ‘Wie-vraag’ beantwoord is.

De lead
Begin uw persbericht met een lead. Dit is een inleiding van enkele regels waarin de kern van de boodschap staat. Geef in de lead antwoord op de volgende vragen: Wie doet Wat, Waar en Wanneer? 

De body
In de body staat de meer gedetailleerde informatie. De eerste alinea van de body geeft antwoord op de vragen: Waarom en Hoe? Plaats de meest belangrijke informatie aan het begin en de minst belangrijke informatie aan het eind van het persbericht.

Tussenkoppen
De tussenkoppen geven de redactie snel inzicht in de inhoud van het bericht.

Paginanummering
Door de paginanummering laat u de redactie zien dat er nog meer pagina’s volgen. Het voorkomt dat er informatie zoek raakt.

Afsluitteken
Een afsluitteken – zoals een stippellijn – geeft het einde van het persbericht aan. Hiermee maakt u de redactie duidelijk wat voor publicatie bestemd is, en welke informatie uitsluitend voor de redactie bedoeld is.

Noot voor de redactie
Na de tekst van uw persbericht vermeldt u de naam, het e-mailadres en het telefoonnummer van de contactpersoon waar een journalist voor extra informatie terecht kan. Neem bij voorkeur een 06-nummer op, zodat de contactpersoon ook buiten kantooruren bereikbaar is.

Bijlage
Geef aan welke bijlagen u meestuurt. Dit is bijvoorbeeld een passende foto: beeldmateriaal trekt de aandacht en vergroot de kans dat uw bericht wordt geplaatst.

De Zaak Magazine is terug
Ter ere van ons 30 jarig jubileum brengen we het vertrouwde De Zaak Magazine weer tot leven, mits 2000 ondernemers zich aanmelden. Doe jij ook mee?
Nationale-Nederlanden
Meer pensioen nieuws?
Wat moet je als werkgever weten over de nieuwe pensioenregels? Lees het direct op het nieuwe kennisplatform vol verhalen van experts, pensioenfeiten en handige tips & tricks.
Lees ook…
Wil je als zzp’er of starter echt succes hebben en in één jaar je inkomen verdubbelen? Besteed je tijd en energie dan aan de juiste zaken en zorg dat…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…
Een verkoopproces kent een aantal vaste stappen. Wanneer je die goed doorloopt, vergroot je de kans op een geslaagde verkoop. In dit artikel…