De verkoop van uw bedrijf is een ingrijpende gebeurtenis waarvoor u ruim de tijd moet nemen. Hoe zorgt u voor een succesvolle overdracht? Deze checklist helpt u alvast een eind op weg.

Voorbereiding

De belangrijkste tip voor een soepele bedrijfsoverdracht: begin er op tijd mee. Over het algemeen wordt een periode van minimaal vijf jaar aanbevolen. Ga daarbij planmatig te werk en schakel deskundigen in om de fiscale en juridische aspecten door te spreken. Zoek een vertrouwenspersoon die u tijdens het gehele traject terzijde kan staan.

Opvolger

Ga bij het zoeken van een opvolger rationeel en kritisch te werk en let daarbij niet alleen op de prijs. Wat voor soort ondernemer zoekt u, past deze binnen uw bedrijf? Stel een profiel op van de koper, bedenk aan welke eisen hij moet voldoen. Verkoopt u binnen de familie, aan personeel (management buy-out of management buy-in), of aan een investeerder?

Inwerkperiode

Een bedrijfsoverdracht kan de nodige onrust onder het personeel veroorzaken. Zorg er daarom voor dat uw medewerkers op tijd op de hoogte worden gebracht. Stel een opleidingsplan voor de koper op, zodat hij leert hoe het er binnen uw bedrijf aan toe gaat. Zorg er tevens voor dat alle arbeidscontracten op orde zijn en vraag commitment van medewerkers in sleutelposities, zodat het bedrijf door kan draaien na de overdracht. Maak een duidelijk overzicht van uw klantenbestand en introduceer de koper tijdig bij klanten en leveranciers.

Waardebepaling

Schat vooraf in hoeveel het bedrijf ongeveer moet opbrengen. Wees echter niet te rigide. De factoren die de waarde bepalen zijn namelijk deels objectief, en deels subjectief. De uiteindelijke prijs die de koper betaalt zal het resultaat zijn van onderhandelingen.

Fiscale aspecten

U kunt uw bedrijf op verschillende manieren overdragen. Zeker bij een verkoop binnen de familie kan dit fiscaal gunstig worden geregeld, bijvoorbeeld via de doorschuifregeling. Ga voor advies niet alleen langs bij accountants en juristen, maar klop ook aan bij de Belastingdienst zelf. En ook hierbij geldt: neem er ruim de tijd voor.

Na de overdracht

Maak vooraf duidelijke afspraken over uw eventuele rol in het bedrijf na de overdracht. Wordt u adviseur, consultant, of puur een externe relatie die nu en dan kan worden ingeschakeld? Sta ook stil bij wat u met de opbrengst van de verkoop gaat doen. Maak bijvoorbeeld een afspraak met een vermogensbeheerder. Denk ook na over wat u met uw vrije tijd gaat doen.

Hoe ver ben jij met automatiseren?
Het MKB is vaak (te) veel tijd kwijt aan administratieve taken en mist actueel inzicht. Wat is jouw automatiseringsbehoefte? Ontvang direct jouw resultaten.
Financiering zonder businessplan of papierwinkel?
Wil je investeren of juist tekorten oplossen? Bereken online binnen 15 minuten wat je financieringsopties zijn en tegen welke voorwaarden. Simpel, snel en zonder gedoe.
Lees ook…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…