Stel, tijdens een netwerkbijeenkomst komt u onverwacht oog in oog te staan met een potentiële opdrachtgever. Kunt u dan in no-time vertellen waarom hij juist met ú zaken zou moeten doen? Leer de fijne kneepjes van een elevator pitch.

Elevator pitch

In slechts een minuut uw bedrijf zodanig beschrijven dat een potentiële klant gelijk toehapt. Dat is, in een notendop, de definitie van een elevator pitch. De term komt voort uit de gedachte dat u in staat bent iemand die u toevallig in de lift ontmoet, kunt overtuigen van uw kracht.

Een goed begin

Begin uw verhaal met een pakkende openingszin. Spreek potentiële klanten aan met een sterke bewering of belofte. Bijvoorbeeld: ‘Uw website maak ik in 24 uur gebruiksvriendelijk’. Gebruik bij voorkeur de ‘ik’ vorm tijdens uw elevator pitch, zeker als u zzp’er bent. Veel ondernemers gebruiken de term ‘wij’ om uit te leggen wat zij doen, maar als u een eenmanszaak heeft, kan dat vreemd overkomen.

Pas op voor jargon

Vermijd als het even kan het gebruik van ingewikkelde technische termen en het noemen van allerlei producteigenschappen. U weet natuurlijk wat ze betekenen, maar degene waarmee u praat waarschijnlijk niet.
Leg in simpele woorden uit wat de potentiële opdrachtgever aan uw product of dienst heeft: wat is het voordeel voor de klant?

Varianten

Het is slim om verschillende presentaties over uw bedrijf paraat te hebben. Aan een investeerder vertelt u hoe uw bedrijf de omzetdoelstellingen behaalt, aan iemand met een specifiek probleem vertelt u meer over uw product of dienst.

Sterk eindigen

Uw presentatie zal langer blijven hangen als u sterk afsluit. Gebruik bijvoorbeeld beeldspraak ‘Ik ben de huisarts voor de ondernemer’) of maak een vergelijking met een bekend bedrijf of merk. De bedenker van een zoekmachine speciaal voor jongeren, presenteerde zich als ‘De Yahoo voor tieners’. En het allerbelangrijkste: probeer een afspraak te maken voor een tweede gesprek!

Minder sterke uitspraken

‘Wij denken na over hoe wij onszelf anders in de markt kunnen zetten’

Deze openingszin heeft het bedrijf zelf als uitgangspunt. Er wordt helemaal niets gezegd over ‘wat heeft de klant aan mijn dienstverlening?’. Als de ondernemer aangeeft dat hij nadenkt over hoe hij zijn bedrijf in de markt zet: weet hij dan zelf wel wat hij wil?

‘Ik probeer een zo goed mogelijke service te bieden’

Service bieden is vanzelfsprekend. Een potentiële klant zal door deze uitspraak echt niet overstag gaan. Als u dit aspect dan toch onder de aandacht wilt brengen, leg dan uit wat uw service inhoudt. ‘U kunt mij ook ‘s avonds bellen’.

Wat maakt uw bedrijf bijzonder?

Om een overtuigende presentatie over uw bedrijf te kunnen houden, is het van cruciaal belang dat u kunt aangeven op welke manier u zich wilt onderscheiden van de concurrentie. Bent u goedkoper, sneller, beter? Heeft u een bepaalde specialisme of bedient u een bepaalde nichemarkt?

Gebruik ook informatie van uw bestaande klanten om uw elevator pitch te ‘voeden’. Waarom doen ze zaken met u? Waar zijn ze tevreden over? Neem regelmatig contact met uw klanten en vraag ze of de samenwerking nog bevalt of wellicht opmerkingen of klachten hebben.

Tips

  • Ondernemers gebruiken vaak de term ‘wij’ als ze willen uitleggen wat hun bedrijf doet. Dat kan afstandelijk overkomen. Gebruik tijdens uw elevator pitch ‘ik’, zeker als u een eenmanszaak heeft.
  • Bied uw toehoorders de ruimte om hun mening te geven over uw verhaal, zodat u daar weer op kunt reageren.
  • Heeft u medewerkers in dienst? Zorg er voor dat uw verkopers in staat zijn op dezelfde manier de elevator pitch te houden.

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

15% korting op een Acer Chromebook
De ChromeOS devices van Acer zijn de veiligste oplossing op werkgebied. Profiteer nu via De Zaak met de kortingscode DEZAAK15 van 15% korting op je nieuwe Acer Chromebook.
Hoe ver ben jij met automatiseren?
Het MKB is vaak (te) veel tijd kwijt aan administratieve taken en mist actueel inzicht. Wat is jouw automatiseringsbehoefte? Ontvang direct jouw resultaten.
Lees ook…
Een verkoopproces kent een aantal vaste stappen. Wanneer je die goed doorloopt, vergroot je de kans op een geslaagde verkoop. In dit artikel…
Veel ondernemers hebben een idee, schrijven zich in bij de KvK, gaan aan de slag met ondernemen, maar slaan een belangrijke stap over. Want, leuk dat…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…