Hebben uw reclameboodschappen en commerciële uitingen niet het gewenste effect? Het kan hem zitten in de woorden die u in reclameteksten voor uw nieuwsbrief, folders, banners of website gebruikt. Welke woorden zijn effectief en welke kunt u beter weglaten?

‘Omdat’ in plaats van ‘want’
Als u in plaats van ‘want’ het woord ‘omdat’ gebruikt, kan de overtuigingskracht van uw reclameboodschap enorm toenemen. Het woord ‘want’ leidt namelijk tot een kleine vertraging tijdens het lezen: ons brein ‘waarschuwt’ dat het om een mening gaat, zo blijkt uit onderzoek. ‘Omdat’ wordt juist geassocieerd met een vaststaand feit of een geldige reden. (Bron: Frankwatching.com). 

Vergelijk: ‘Kies voor product X. Want het werkt!’ en ‘Kies voor product X. Omdat het werkt!’

Niet ‘niet’ gebruiken
Onze hersenen slaan het woord ‘niet’ vaak gewoon over. Als wij u vragen om vooral niet aan een olifant te denken, waar denkt u dan nu aan? En wat gaat iemand doen die tegen u zegt: ‘Ik wil niet zeuren hoor, maar…?’ Ja, precies, die gaat wel degelijk zeuren.

Woorden met een positieve betekenis
‘Gratis’ en ‘garantie’ zijn bekende voorbeelden van positieve signaalwoorden. ‘Gratis’ maakt nieuwsgierig’, ‘garantie’ geeft een gevoel van zekerheid en betrouwbaarheid.

Woorden die een tekst ongeloofwaardig maken
Woorden als ‘proberen’, ‘hopen’, ‘binnenkort’, ‘snel’ en ‘spoedig’ kunnen een tekst ongeloofwaardig maken. Wees concreet: in plaats van ‘Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op’, zegt u ‘Wij nemen binnen 24 uur contact met u op’.

U of jij?
Spreekt u, bijvoorbeeld in een nieuwsbrief, de lezer met ‘u’ of met ‘jij’ aan? Het kan een lastige keuze zijn. ‘U’ klinkt waarschijnlijk beleefder, maar komt bij een jongere doelgroep vaak afstandelijk of ouderwets over. ‘Jij’ kan daarentegen averechts werken als iemand u niet kent, of voor het eerst uw nieuwsbrief leest.

Lees ook:
In 8 stappen naar betere teksten voor uw e-mailings »
Tips om online te scoren met tekst »
Bouw zelf een database met e-mailadressen op »
5 tips om uw database te optimaliseren »
– Teksthuisstijl – de taal van uw bedrijf. Deel 1: Grondverf »
– Teksthuisstijl – de taal van uw bedrijf. Deel 2: Aflakken »

Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
Nationale-Nederlanden
Meer pensioen nieuws?
Wat moet je als werkgever weten over de nieuwe pensioenregels? Lees het direct op het nieuwe kennisplatform vol verhalen van experts, pensioenfeiten en handige tips & tricks.
Lees ook…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…