Nederland speurt op internet vooral via Google. Dat geldt ook voor de meerderheid van de ondernemers, blijkt uit eigen onderzoek van De Zaak. Maar zoeken kost tijd. Tien tips om sneller te vinden wat u zoekt.

Benieuwd wat online marketing voor de groei van jouw bedrijf kan betekenen? Doe de Online Klanten Check en ontvang advies over hoe jij meer leads en klanten via je website genereert!

Inhoudsopgave

Op de website google-zoektips.startpagina.nl staan veel tips om effectiever te zoeken. De Zaak selecteerde er tien voor u.

1. Gebruik woorden waarvan de kans groot is dat zij ook in het zoekresultaat staan.

Vermijd het stellen van een vraag. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kom ik aan een exportvergunning voor Albanië?’ Google zal dan op zoek gaan naar pagina’s met al die woorden.

Beter is: ‘exportvergunning Albanië’.

2. Gebruik quotes om nog exacter te zoeken.

Door bijvoorbeeld zinsdelen als “uitbesteden buiten Nederland” als zoekopdracht te geven, krijgt u alleen die sites waar de precieze combinatie van deze trefwoorden op staat.

3. Zoek gerichter naar informatie over een bepaald onderwerp.

Bijvoorbeeld ‘marketing’. U doet dat via Google met de volgende zoekopdracht: ‘site:startpagina.nl marketing’. Hierdoor wordt alleen binnen sites over marketing gezocht. Dat zijn er in dit geval ruim 5000, tegen 1,4 miljard resultaten bij de opdracht ‘marketing’. Let op de spatie, in dit geval: tussen nl en marketing.

4. Wie linkt er naar de website van uw concurrent?

U wilt weten wie er op hun site een link naar uw concurrent geplaatst hebben? Toets dan de website van uw concurrent in als zoekopdracht, voorafgegaan door ‘link:’. Dus bijvoorbeeld: ‘link:www.concurrent.nl’.

5. Staat uw bedrijfsnaam wel op nummer 1 in Google?

Geef uw naam als zoekopdracht om dat te testen. Is dit niet het geval, dan behoeft uw website verbetering.

6. Gebruik meerdere zoekmachines naast elkaar.

Professionele zoekers gebruiken meerdere zoekmachines naast elkaar. ‘Er komt steeds meer verschil in de resultaten van de zoekmachines’, weet Jeroen van de Wiel. ‘Het is daarom slim om te kijken hoe een ander scoort met een bepaald trefwoord.’

7. Wetenschappelijke informatie.

Gedegen achtergrondinformatie en onderzoeksgegevens over een bepaald onderwerp vindt u vaak in wetenschappelijke artikelen op pdf-bestanden. (PDF is de afkorting voor Portable Document Format, een uitvinding van Adobe, de maker van software-programma’s als Acrobat Reader). Deze zijn snel boven water te krijgen door de opdracht: file:pdf trefwoord. Tussen pdf en trefwoord komt een spatie.

8. Wees specifiek: gebruik meer zoektermen.

Als uw zoekopdracht te vaag is, loopt u het risico op minder trefzekere zoekresultaten. Neem bijvoorbeeld de zoektocht naar ‘software’. Beter is om aan te geven naar welke software u op zoekt bent. Nog beter is erbij te vermelden voor welk platform/systeem. Wanneer u bijvoorbeeld informatie wilt vinden over databasesoftware, kunt u de zoekmachine laten zoeken naar: ‘database software Windows mkb’.

9. Eenmaal zoeken is vaak niet genoeg.

Succesvol zoeken is een kwestie van vaak proberen. Zo kunt u na een eerste globale zoekopdracht de juiste termen achterhalen om verder te gaan.

10. Vermijd stopwoorden, gebruik speciale tekens

Een zoekmachine als Google zal veelgebruikte woorden – bijvoorbeeld: ‘Ik ben’ – overslaan. Lidwoorden als ‘de’ en ‘een’ worden ook genegeerd. Op zoek naar een bijzondere samenstelling van woorden? Zet er dan het + -teken voor. Bijvoorbeeld: +De Zaak (let op: geen spatie tussen + en De).

Wil je dat je doelen voor 2024 meer zijn dan alleen dromen? Vind de perfecte marketingmix met de gratis Online Klanten Check.

Lees ook…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…
Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke…
i.s.m.
Wanneer je de wereld van online marketing betreedt, en dat is onvermijdelijk, sta je voor cruciale keuzes die het succes van je bedrijf beïnvloeden….
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
i.s.m.
Als ondernemer of bedrijf is het cruciaal om online marketing te omarmen, ongeacht je omvang. In dit artikel delen we 6 redenen waarom je met online…