Een e-mail of digitale nieuwsbrief sturen naar uw klanten, dat is toch zó 2008? Nee, e-mail is allesbehalve dood. 81 procent van alle marketeers verwacht dat e-mailmarketing dit jaar alleen nog maar meer aan belang wint. Het geheim van succesvolle e-mailmarketing.
Uit onderzoek van E-village onder 700 bedrijven blijkt dat marketeers e-mailmarketing 
steeds belangrijker vinden. 43 procent van alle marketeers beweert dit jaar meer te
gaan investeren in e-mailmarketing. Bij 51 procent blijft het budget gelijk.
Er is een eenvoudige reden waarom veel bedrijven nog altijd marketing bedrijven
via e-mail. Het werkt gewoon. E-mailmarketing is bijna veertig keer zo effectief als
soortgelijke campagnes via Facebook en Twitter, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek van
adviesbureau McKinsey. Maar waarom is e-mailmarketing zo effectief? Daar zijn met
name drie redenen voor:
  1. De meeste bedrijven bereiken nog altijd meer (potentiële) klanten via e-mail dan via andere digitale kanalen.
  2. Ontvangers voelen zich persoonlijker aangesproken.
  3. Ontvangers gaan vanuit een e-mail eerder over tot een aankoop.

Ook voor mkb

E-mailmarketing werkt dus. Ja, zult u zeggen, voor grote bedrijven misschien. Maar e-
mailmarketing kan ook geschikt zijn voor kleine bedrijven. Zelfs als u minder dan 50
medewerkers hebt. “Zonder twijfel”, zegt Laura Nuhaan, specialist op het gebied van
e-mailmarketing. “Het hoeft helemaal niet groot, duur en moeilijk te zijn. Door klein te
beginnen blijft het allemaal behapbaar”, weet ze. Nuhaan deed 10 jaar ervaring op
in Sillicon Valley en is nu Chief Marketing Officer van
Webpower en docente aan de
Beeckestijn Business School. “Als u start met e-mailmarketing, begin dan eerst met een
pilot. De resultaten spreken voor zich.”

E-mailmarketing in Nederland

Van alle verzonden Nederlandse Electronic Direct Mails (EDM) komt gemiddeld 98,45% 
aan bij de ontvanger. De e-mails worden gemiddeld door 32,88% van de ontvangers
geopend. 7,89% van de ontvangers klikt door naar een webpagina. (
Nationale E-mail

“Begin vandaag nog”

Erno Hannink is sinds 2006 actief met het helpen van coachingsbedrijven om meer
klanten te werven via internet en sociale media. Twee jaar na de start van zijn bedrijf
begon hij met het inzetten van e-mail om zijn doelgroep te benaderen.
Daar is hij duidelijk tevreden over, want op de vraag ‘Is e-mail marketing een dood
paard?’ antwoordt Hannink gedecideerd: “Nee, zeker niet! Ik haal er het grootste deel
van mijn klanten en het leeuwendeel van mijn omzet mee binnen.”

4 tips voor succesvolle e-mails

  1. Maak het persoonlijk
    Het open- en doorklikratio van je e-mail is beter als je de naam van de ontvanger of zijn bedrijf in de subjectline (onderwerpregel) gebruikt. 
  2. Maak het relevant
    Het volume aan verstuurde marketingmails blijft stijgen. U kunt opvallen door relevanter te zijn en de mails persoonlijk afstemmen op de interacties van de klant in het verleden. Hierdoor zul je betere resultaten krijgen.
  3. Maak het aantrekkelijk
    De vormgeving van je mail is minstens zo belangrijk als de inhoud. 88% van de ontvangers prefereert een HTML-opmaak boven een tekstversie. 65% wil liever plaatjes dan tekst.
  4. Zorg voor een goede (mobiele) landingspagina
    Denk verder dan uw e-mail. Aangepaste landingspagina’s verhogen de conversiegraad met ruim 25%. Zorg dat die pagina ook geschikt is voor mobiele gebruikers. Bijna de helft van de marketingmails wordt geopend op een mobiel apparaat en 61% van de mobiele gebruikers geeft aan niet te zullen terugkeren naar een site die moeilijk toegankelijk is op een klein scherm.(Op basis van onderzoeken van McKinsey en HubSpot.)

Lees ook:

Zo maakt u een professionele nieuwsbrief »

Crypto
Starten met crypto’s?
Wil je ook starten met het kopen, verkopen en bewaren van cryptovaluta? Maak nu gratis een account aan bij het grootste handelsplatform van Nederland: Bitvavo, en handel de eerste €1000 zónder transactiekosten. Al meer dan 1 miljoen tevreden gebruikers.
Crypto
Starten met crypto’s?
Wil je ook starten met het kopen, verkopen en bewaren van cryptovaluta? Maak nu gratis een account aan bij het grootste handelsplatform van Nederland: Bitvavo, en handel de eerste €1000 zónder transactiekosten. Al meer dan 1 miljoen tevreden gebruikers.
Lees ook…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Een verkoopproces kent een aantal vaste stappen. Wanneer je die goed doorloopt, vergroot je de kans op een geslaagde verkoop. In dit artikel…
Veel ondernemers hebben een idee, schrijven zich in bij de KvK, gaan aan de slag met ondernemen, maar slaan een belangrijke stap over. Want, leuk dat…