"Ik heb door toedoen van een ander bedrijf omzetverlies geleden. Hoe kan ik hiervoor gecompenseerd worden?"

Deze case werd voorgelegd aan De Zaak Advies:
“Ik sta al tien jaar op de markt op donderdag, vrijdag en zaterdag, in respectievelijk Stede Broec, Leeuwarden en Alkmaar. Ik werd onlangs onaangenaam verrast toen ik op de marktplaats in Leeuwarden zag dat er een bouwkeet met hekken eromheen op mijn vaste plek stond. Ik moest daardoor uitwijken naar een andere plek.”

“Klanten bleken mij die dag niet te kunnen vinden, waardoor de omzet fors lager uitviel. Wat kan ik doen om hiervoor compensatie te krijgen?”

Antwoord van De Zaak Advies
“De organisatie van, en verantwoordelijkheid voor, lokale markten ligt meestal bij de gemeente waar de markt wordt gehouden”, zegt Martijn Croon, adviseur bij De Zaak.

“U pacht een standplaats van de gemeente en die is er dus ook verantwoordelijk voor dat u deze standplaats kunt gebruiken. Als u daarin belemmerd wordt, moet u dus bij de gemeente aankloppen voor schadevergoeding, niet bij het bedrijf dat de keet op uw standplaats neerzette.

“Het is aan de gemeente om eventueel financiële compensatie te verhalen bij het bedrijf dat de keet op uw standplaats neerzette.”

Claimen
“Stel een brief op waarin u aangeeft dat de gemeente de afspraken in de overeenkomst voor het huren van een standplaats niet nakomt, en claim het geleden omzetverlies. Verstuur deze brief aangetekend naar de afdeling waar de marktmeesters van de gemeente deel van uitmaken. Dan weet u zeker dat de brief goed aankomt.

“Als de gemeente niet op uw eis voor compensatie ingaat, dan kunt u overwegen een deurwaarder in te schakelen, om u te helpen bij eventuele volgende stappen.”

Lees ook…
Een belangrijk moment in het verkoopproces: een potentiële klant vraagt een offerte aan. Wat heb je nodig om op een professionele manier een…
Je e-mails bij klanten en relaties bezorgen, wordt steeds lastiger. Spamfilters houden veel berichten tegen, terwijl je het volste recht hebt om…
Een goed opgebouwde database met e-mailadressen is een van de succesfactoren van geslaagde e-mailmarketing. Voor adressen hoef je niet direct bij een…
Wil je zeker weten dat je e-mailings in de inbox van de ontvanger komen? Zorg er dan voor dat ze niet als spam worden gezien. Dat blijkt in de praktijk…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…