Een bedrijf met het predikaat 'Hofleverancier', dat klinkt als een prestigieuze en betrouwbare zaak. Niet voor niets staat er op het wapenschild de Franse spreuk je maintiendrai ('ik zal handhaven'). Toch komt het voor dat winkels met het voorname predikaat failliet gaan, zoals bij het 175 jaar bestaande modeconcern Thom Broekman. Wat is de toevoeging 'Hofleverancier' eigenlijk waard en wat levert het u als ondernemer precies op?
In 1815 was het Koning Willem I die het predicaat Hofleverancier invoerde. Als Hofleverancier
krijgt uw bedrijf het recht om het Koninklijk Wapen te voeren met daarbij de toevoeging ‘Bij 
Koninklijke Beschikking Hofleverancier’. Sinds 1987 kan alleen het Staatshoofd het recht verlenen 
tot het voeren van het predikaat Hofleverancier. Momenteel mogen zo’n 400 bedrijven zich 
Hofleverancier noemen. 
Stichting Hofleveranciers in Nederland behartigt de belangen van de uitverkoren bedrijven en 
begeleidt het proces van aanvragen. “Het gaat om kleine en middelgrote ondernemingen die een 
zeer belangrijke plaats innemen in hun regio”, legt Marcus Rudolf van der Krogt van de Stichting 
uit. “Daarnaast moet de firma minimaal honderd jaar bestaan en dienen de bestuurders van het 
bedrijf van onbesproken gedrag te zijn, net als de onderneming zelf.”

Groeiende omzet

Vorig jaar was het feest voor de bakkerij van Bert Van Voorden in het Gelderse stadje Heukelum: 
hij werd benoemd tot Hofleverancier. “Dat is natuurlijk geweldig”, glundert eigenaar Bert van 
Voorden. 
“We zijn de eerste in onze gemeente Lingewaal. Ook voor de burgemeester is zoiets leuk 
en uniek. En we merken het aan de klandizie: mede door deze aandacht blijft onze omzet verder 
groeien. Dat is best knap in zulke tijden van crisis, daar hebben wij geen last van. Het gaat erom dat 
je mensen laat zien waarom ons vak zo mooi is. Dat waarderen mensen.” 
Maar wat levert dit predikaat de ondernemer eigenlijk op? “Het predikaat betekent een officiële 
waardering voor het gevoerde beleid van het bedrijf”, weet Van der Krogt. “Daarbij valt op dat 
vooral familiebedrijven worden onderscheiden. Het gaat om firma’s die de storm van de laatste 100 
jaar hebben doorstaan. Maar het predikaat is niet zaligmakend: uiteindelijk moeten de ondernemers 
zelf zorgen voor goede service en kwaliteit.”

Dubieus

Sterker nog: officieel moet een bedrijf ook aantonen waarom het beter is dan de concurrentie. “Dat 
laatste is soms wat dubieus”, zegt Van der Krogt. “Bij de ene bakker zijn de tompoezen goed en de 
moorkoppen niet te vreten, en bij de volgende bakker is het misschien andersom.” 
Het ouderwetse predikaat Hofleverancier blijkt nog springlevend. Van der Krogt: “Afgelopen jaar 
hebben we redelijk veel aanvragen binnengekregen. Momenteel hebben we ongeveer 30 aanvragen 
in behandeling. Normaal zijn dat er gemiddeld 15 tot 20 per jaar. Daar zitten allerlei verschillende 
bedrijven tussen, van bakkers tot fabrikanten in stroop.”

Geen garantie

Het predikaat is echter allerminst een garantie dat een bedrijf blijft bestaan. “We hebben meerdere 
malen gezien dat een bedrijf verdwijnt, en daarmee ook hun predikaat Hofleverancier. Dat kan 
verschillende oorzaken hebben: je kunt failliet gaat, overgenomen worden of een belangrijke 
statutaire wijziging doorvoeren. In al die gevallen vervalt het predikaat.”
Hofleverancier worden brengt wel flink veel administratie met zich mee. “Een uitgebreid 
schriftelijk verzoek, voorzien van aantoonbare historische gegevens, moet worden aangeleverd 
bij de burgemeester”, vertelt Van der Krogt. “Die zorgt ervoor dat het proces via de Commissaris 
van de Koning wordt omgezet in een adviescommissie. Die gaan daarop informatie inwinnen bij 
Binnenlandse Zaken, Justitie, etcetera. En uiteindelijk moet de vorst zelf zijn handtekening zetten. 
Of je wordt afgewezen, maar dat zal nooit publiekelijk worden gemaakt.”

Flink zweten

Het idee voor de aanvraag kwam niet eens uit de bakkerij zelf, beweert Van Voorden. “Onze 
klanten attendeerden ons erop dat het mogelijk was. Daarop hebben een hele waslijst aan 
documenten moeten aanleveren. Dat was anderhalve week lang flink zweten, maar het is ons gelukt. 
Allerlei verslagen, cijfers. In totaal heeft het hele proces negen maanden geduurd. Maar uiteindelijk 
kregen we bericht dat het de majesteit heeft behaagd om ons Hofleverancier te maken. En daar 
kregen we een mooi wapen en oorkonde bij.”

Lees ook:

Cursus: Koop of verkoop een bedrijf succesvol
Ben je betrokken bij de koop of verkoop van een bedrijf? Volg de cursus Actief in Overnames. Ontvang tips en maak de beste deal. Zorg dat jouw overname een succes wordt.
Nieuw personeel werven?
Talent is schaarser dan ooit, het aanbod in vacatures verschuift en werving en selectie vindt steeds vaker op afstand plaats. Lees deze 5 redenen waarom werkgevers waardevolle kandidaten verliezen tijdens het recruitmentproces én tips hoe je dit kunt voorkomen.
Lees ook…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…