Gebruik jij jouw netwerk om nieuwe klanten te krijgen? Je netwerk is een enorme vijver vol contacten en relaties waaruit je kan vissen. Maak jij daar optimaal gebruik van? Hoe krijg jij nou uit jouw visvijver kwalitatief goede doorverwijzingen?

Stap 1. Het begint bij de vraag

Om meer doorverwijzingen te krijgen op een natuurlijke en gemakkelijke manier, moet je je eerst goed voorbereiden. Denk vooruit: wie zou je om een doorverwijzing kunnen vragen? En hoe zou je die vraag moeten stellen? En wat wil je eigenlijk vragen?

Als je vraag te vaag of te algemeen is, moeten mensen veel te veel moeite doen om te bedenken aan wie ze jou zouden moeten doorverwijzen of voorstellen. Dat werkt dus niet. Wees concreet in wat je vraagt. Help de mensen in de goede (en gewenste) richting.

Stap 2. Weet wat je wil

Zet op een rijtje wat je wilt vragen.

  • Je wilt hulp of advies over hoe je een specifiek iemand kunt bereiken
  • Je wilt dat ze hun contacten of een specifiek contact over jouw expertise vertellen
  • Je wilt aan iemand in het bijzonder worden voorgesteld
  • Je wilt iemands contactgegevens

Stap 3. Maak het comfortabel

Wanneer je ze de hulpvraag stelt wil je natuurlijk ook dat ze eerlijk durven te antwoorden. Als ze het niet prettig vinden om jou bij iemand te introduceren, zorg dan dat ze zich niet bezwaard voelen om nee te zeggen.

Stap 4. Zorg voor wederkerigheid

Misschien kun jij op jouw beurt weer helpen met een doorverwijzing naar iemand uit jouw netwerk. Vraag wat je voor hen zou kunnen doen. Als ze op zoek zijn naar meer klanten, vraag dan naar wat voor klanten ze op zoek zijn. Dat helpt je om goed te kunnen doorverwijzen.

Stap 5. Wees dankbaar voor de hulp en niet het resultaat

Laat merken dat je dankbaar bent voor de hulp die je krijgt, ook als het niet precies heeft opgeleverd wat je ervan gehoopt had. Iemand heeft toch de tijd genomen om mee te denken.

Stap 6. Houd je relatie op de hoogte

Als je bent doorverwezen of zelfs bij iemand bent geïntroduceerd, wil jouw relatie graag weten wat dat heeft opgeleverd. Laat jouw relatie dus weten of je een afspraak hebt gekregen, of een nieuwe doorverwijzing. Laat daarna nog eens weten hoe het verder is gegaan. Zo ga je zorgvuldig om met jouw relatie. En kun je later nog eens om een doorverwijzing vragen.

Tip: Als er een opdracht uit dit contact voortkomt, verras je relatie dan met een (onverwachte) attentie. Dit zal hij zeker waarderen. En stimuleert hem misschien om jou nog eens te helpen, omdat het duidelijk is dat jij er blij mee bent.

Deze blogpost is geschreven door Daphne Medik.

Hoe ver ben jij met automatiseren?
Het MKB is vaak (te) veel tijd kwijt aan administratieve taken en mist actueel inzicht. Wat is jouw automatiseringsbehoefte? Ontvang direct jouw resultaten.
Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Lees ook…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Een verkoopproces kent een aantal vaste stappen. Wanneer je die goed doorloopt, vergroot je de kans op een geslaagde verkoop. In dit artikel…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…