Jouw website - of webwinkel - is door nalatigheid van je webbouwer langere tijd niet bereikbaar. Je webbouwer beweert vervolgens dat de schade op geen enkele manier op hem verhaald kan worden. Moet je je daar zomaar bij neerleggen?

Deze vraag werd voorgelegd aan De Zaak Advies

“Mijn website en webwinkel zijn al een tijdje uit de lucht. Mijn webbouwer heeft geen back-up gemaakt. Na een crash gaat het zeker vier weken duren voordat alles weer werkt. Ik werk al vier jaar met deze webbouwer samen, maar hierover is niks op papier gezet. In zijn algemene voorwaarden staat dat hij op geen enkele manier aansprakelijk is bij schade. Moet ik mij hier zomaar bij neerleggen?”

Antwoord van Bauco van der Meulen, adviseur bij De Zaak Advies

“Nee, dit hoef je zeker niet zomaar te accepteren. ‘Helemaal nergens voor aansprakelijk’, dat kan natuurlijk niet. Stel de webbouwer schriftelijk – met een aangetekende brief! – in gebreke wegens wanprestatie en claim de directe schade en de gevolgschade.”

“De kosten die worden gemaakt om de website en webwinkel weer werkend te krijgen, vormen de directe schade. Maak de webbouwer duidelijk dat hij daarvoor opdraait. Als hij weigert om de schade te herstellen, kun je aangeven dat je daarvoor iemand anders in de arm neemt en dat hij daarvoor de rekening ontvangt.

Weigert de webbouwer die te betalen, dan maak je de gang naar de rechter. Claim ook de gevolgschade. Dat is het omzetverlies dat je lijdt omdat de webwinkel niet te bereiken is.”

Algemene voorwaarden niet van toepassing

“De webbouwer kan zich niet beroepen op zijn algemene voorwaarden, want die zijn kennelijk niet ter hand gesteld. Een leverancier van producten en diensten moet zijn algemene voorwaarden ter hand stellen aan een afnemer. Als dat niet is gebeurd, zijn ze ook niet van toepassing.”

Lees ook: “Is een verwijzing naar de algemene voorwaarden op mijn website voldoende?”

Leden van de De Zaak kunnen met al hun vragen bij onze adviseurs terecht. Onbeperkt.

Stuur een mail naar: [email protected]!

Nog geen lid? Lees hier wat de voordelen zijn »

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Lees ook…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…
Wil je zeker weten dat je e-mailings in de inbox van de ontvanger komen? Zorg er dan voor dat ze niet als spam worden gezien. Dat blijkt in de praktijk…
Een goed opgebouwde database met e-mailadressen is een van de succesfactoren van geslaagde e-mailmarketing. Voor adressen hoef je niet direct bij een…
Je e-mails bij klanten en relaties bezorgen, wordt steeds lastiger. Spamfilters houden veel berichten tegen, terwijl je het volste recht hebt om…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…