Kansen voor kleinbedrijf over de grens
Een derde van de ondernemers in het kleinbedrijf is internationaal actief. De belangrijkste handelspartners zijn Duitsland en België, de grootste kansen liggen in Centraal- en Oost-Europa. Dit blijkt uit recent onderzoek van het ING Economisch bureau. 
Het ING Economisch Bureau polste 778 kleine ondernemers (tot 50 werknemers, exclusief zzp’ers en eenmanszaken). De belangrijkste resultaten: 
  • Een derde van de ondernemers in het kleinbedrijf onderneemt over de grens. Export en import zijn veruit de belangrijkste internationale activiteiten in het kleinbedrijf. 
  • De eerste internationale stappen worden vaak in België en/of Duitsland gezet, gevolgd door Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Op basis van de verwachte importstromen blijkt dat er in deze vier landen met name groeikansen zijn voor ondernemers die actief zijn in de land- en tuinbouw, elektronica en chemie.
  • Een aantal opkomende markten in Centraal- en Oost-Europa zoals Polen, Tsjechië en Turkije biedt met name kansen voor ondernemers die actief zijn in de land- en tuinbouw, voeding en chemie.laat een interessante groei zien. De verwachte economische groei en importgroei in deze markten ligt fors hoger dan de verwachte groei in de meeste West-Europese landen. 
  • Hoewel een meerderheid van de landen in Centraal- en Oost-Europa in de afgelopen jaren belangrijke vooruitgang heeft geboekt op het gebied van markttoegankelijkheid en regelgeving is het zaken doen over  het algemeen nog wel lastiger in vergelijking met West-Europa. 
  • De belangrijkste reden voor kleine ondernemers om geen zaken over de grens te doen is dat het product of dienst daarvoor niet geschikt is. Bijvoorbeeld een tandartsenpraktijk of een administratiekantoor. Een derde van de ondervraagde ondernemers geeft aan dat zij vooralsnog geen internationale ambities hebben.
Ben van de Vrie, ING directeur Marketing Zakelijk  “Voor het veroveren van de buitenlandse markt zijn diepe zakken, doorzettingsvermogen en een lange adem onontbeerlijk. En succes begint met een gedegen voorbereiding. Maar voor degenen die de stap naar het buitenland wagen, gaat er een wereld aan groeimogelijkheden open.” 
 
 
Inspirerende verhalen van ondernemers die u voorgingen naar het buitenland leest u in het internationale themanummer van Tijdschrift De Zaak. Met tips voor exportfinanciering en meer over ondernemen over de grens. 
 
 
Financiering zonder businessplan of papierwinkel?
Wil je investeren of juist tekorten oplossen? Bereken online binnen 15 minuten wat je financieringsopties zijn en tegen welke voorwaarden. Simpel, snel en zonder gedoe.
De Zaak Magazine is terug
Ter ere van ons 30 jarig jubileum brengen we het vertrouwde De Zaak Magazine weer tot leven, mits 2000 ondernemers zich aanmelden. Doe jij ook mee?
Lees ook…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Een verkoopproces kent een aantal vaste stappen. Wanneer je die goed doorloopt, vergroot je de kans op een geslaagde verkoop. In dit artikel…