"Ik wil een merknaam gebruiken waarvan ik weet dat die al wordt gebruikt door een ander bedrijf. Dit bedrijf gebruikt de merknaam echter niet actief. Mag ik dit merk dan gebruiken?"

Advies van Bauco van der Meulen, adviseur bij De Zaak en eigenaar van adviespraktijk MMC in Amstelveen

“Nee, u mag deze merknaam niet zomaar gebruiken, ook niet als deze niet actief wordt gebruikt. Als het bedrijf dat de merknaam al in gebruikt heeft, het merk heeft geregistreerd bij bijvoorbeeld het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE), dan geldt het recht op gebruik van de merknaam. De merkeigenaar heeft niet de plicht het merk te gebruiken.

Alleen als het merk niet is geregistreerd, kan degene die het gebruikt niet optreden tegen bedrijven die het merk ook inzetten.

U zou het merk wel kunnen gebruiken als u in een totaal andere branche opereert. De kans dat er twee bedrijven door elkaar worden gehaald, is dan immers niet zo groot.”

Een betere aanpak

“Om eventuele conflicten te voorkomen, kunt u contact opnemen met het bedrijf dat het merk gebruikt. Probeer afspraken te maken over het merkgebruik. Als het merk geregisteerd is, en de eigenaar verleent u toestemming om het te gebruiken, kan hij daar wel een vergoeding voor vragen.

En wat let u om in dit geval te proberen het merkenrecht over te nemen? Als u de merkeigenaar bent, mag niemand het zonder uw toestemming zomaar gebruiken.”

Is uw merk al geregisteerd? »

Onbeperkt advies voor leden van De Zaak

Als lid van hét kennisnetwerk voor ondernemers kunt u vijf dagen per week terecht bij De Zaak Advies. Aarzel niet om de telefoon te pakken als u met vragen zit: 023 – 553 55 10.

Meer informatie over De Zaak Advies »

Lees ook…
Je e-mails bij klanten en relaties bezorgen, wordt steeds lastiger. Spamfilters houden veel berichten tegen, terwijl je het volste recht hebt om…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…
Een belangrijk moment in het verkoopproces: een potentiële klant vraagt een offerte aan. Wat heb je nodig om op een professionele manier een…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Het versturen van commerciële e-mail naar consumenten en bedrijven is aan nogal wat regels gebonden. Hieronder een beknopte uitleg over waar je…
Wil je zeker weten dat je e-mailings in de inbox van de ontvanger komen? Zorg er dan voor dat ze niet als spam worden gezien. Dat blijkt in de praktijk…