U kunt goed reclame maken voor uw bedrijf met het werk dat u voor klanten hebt gedaan. Als u daar echter voorbeelden van op uw website of in andere bedrijfsuitingen gebruikt, moet u wel met bepaalde regels rekening houden, zoals het auteursrecht.

Deze vraag werd aan De Zaak Advies voorgelegd:

“Ik heb een drukkerij en maak onder meer visitekaartjes, folders, flyers en stickers voor mijn klanten. Dit jaar hebben we een nieuwe site gelanceerd en we willen ook een bedrijfsbrochure maken. Werk dat we voor onze klanten hebben gemaakt, willen we zowel op de site als in deze brochure laten zien. Mag dat zomaar, of moeten we daar toestemming voor vragen?”

Antwoord van Niek Idema, adviseur bij De Zaak Advies 

“Het gaat hier om auteursrechtelijk beschermd materiaal”, aldus Niek Idema, adviseur bij De Zaak.

“Als u op uw website of in uw bedrijfsbrochure voorbeelden wilt laten zien van werk dat u voor andere klanten hebt gedaan, dan speelt de vraag: wie is de ontwerper van visitekaartjes, folder, briefpapier en logo’s. Zeg maar: de huisstijl. De ontwerper heeft namelijk een exclusief recht op onder meer het openbaar maken en verveelvoudigen van zijn ontwerp. Dat betekent dat hem of haar toestemming gevraagd moet worden.”

“Het zal regelmatig zo zijn dat de ontwerper zijn rechten heeft overgedragen op de opdrachtgever. Die laatste moet dan om toestemming gevraagd worden. Het is sterk te adviseren hier zorgvuldig mee om te gaan en de verleende toestemming op schrift te laten zetten, ondertekend en wel!”

“Bij gebruik van een logo liggen de rechten daarvan bij degene die het logo heeft gedeponeerd bij bijvoorbeeld het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Dat kan weer een ander zijn dan de ontwerper van het briefpapier. Bij twijfel over bij wie de rechten liggen, is het verstandig om zowel ontwerper als opdrachtgever om toestemming te vragen. Dit om mogelijke problemen voor te zijn.”

Lees ook:

– “Kan een webdesigner auteursrecht claimen?” »
– Eén digitaal loket voor auteursrechten »
– Auteursrechtorganisaties komen onder scherper toezicht »

Leden van de De Zaak kunnen met al hun vragen bij onze adviseurs terecht. Onbeperkt.

Stuur een mail naar: [email protected]!

Nog geen lid? Lees hier wat de voordelen zijn »

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Lees ook…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Een goed opgebouwde database met e-mailadressen is een van de succesfactoren van geslaagde e-mailmarketing. Voor adressen hoef je niet direct bij een…
Je e-mails bij klanten en relaties bezorgen, wordt steeds lastiger. Spamfilters houden veel berichten tegen, terwijl je het volste recht hebt om…
Een belangrijk moment in het verkoopproces: een potentiële klant vraagt een offerte aan. Wat heb je nodig om op een professionele manier een…