Veel ondernemers hebben een idee, schrijven zich in bij de KvK, gaan aan de slag met ondernemen, maar slaan een belangrijke stap over. Want, leuk dat je als ondernemer een dienst of product wilt verkopen, maar is daar eigenlijk wel vraag naar, behoefte aan en zijn er niet al honderden concurrenten die precies hetzelfde doen? Op al die vragen krijg je alleen antwoord door marktonderzoek te doen. Hoe je zo’n onderzoek doet en wat het je oplevert, leggen we in dit artikel aan je uit.

Inhoudsopgave

Inzicht in de markt 

Als je een onderneming start of al bezig bent met ondernemen is het nuttig om een marktonderzoek te doen. Door niet alleen maar van achter je computer iets de markt in proberen te pompen maar echt het veld in te gaan, ontdek je waar behoefte aan is, wie je concurrenten zijn en hoe jij jouw bedrijf, product of dienst kunt onderscheiden en aantrekkelijker kunt maken dan die van de concurrent. 

Door goed onderzoek weet je hoe jouw omgeving, jouw doelgroep en jouw concurrenten eruit zien en kun je jouw product, dienst of bedrijf hier zo goed mogelijk op afstemmen. Je bent zo niet als een kip zonder kop aan het ondernemen, maar weet waar je het over hebt. 

Stappenplan marktonderzoek 

Een marktonderzoek bestaat uit een aantal onderzoeken en inzichten die allemaal met elkaar in verbinding staan. Het totaal geeft jou een goed beeld van de markt. Met onderstaande stappen maak je dit totaalplaatje voor jezelf. 

SWOT-analyse 

Door middel van een SWOT-analyse breng je intern jouw sterktes en zwaktes in kaart en extern jouw kansen en bedreigingen. Zo’n analyse laat je direct zien waar je bedrijf goed in is en wat extra aandacht vergt. 

Brancheonderzoek 

Het woord zegt het al; met een brancheonderzoek breng je jouw branche in kaart. Je zoekt tijdens dit onderzoek onder andere antwoord op de vragen hoeveel bedrijven er in jouw branche zitten, wie de belangrijkste aanbieders zijn en wat de ontwikkelingen en verwachtingen zijn. 

Concurrentieanalyse 

Breng jouw concurrenten in kaart. Welke concurrenten zijn er en hoe staat hun aanbod tegenover jouw product of dienst? Hebben zij een betere prijs, kwaliteit, locatie, service, bekendheid of juist niet? Door dit onder elkaar te zetten heb je een duidelijk beeld van jouw positie in de markt ten opzichte van jouw concurrenten. 

Klantonderzoek 

Achterhaal wie jouw potentiële klanten zijn, wat hun koopgedrag is en hoe je hen het beste kunt bereiken. 

Omgevingsanalyse 

Met deze analyse onderzoek je hoe ideaal jouw bedrijfslocatie is. Heb je alleen een magazijn en verkoop je online? Dan is de locatie veel minder van belang dan wanneer je een fysieke winkel hebt. 

Daarnaast is het goed om te checken of je bijvoorbeeld kunt uitbreiden op de locatie waar je zit en de bouwplannen en politieke ontwikkelingen mee te nemen in deze analyse. Wellicht komt er een supermarkt om de hoek die jou extra klanten oplevert of wil de gemeente koopzondagen in het leven roepen in het gebied waar jouw bedrijf gevestigd is. 

Klanttevredenheidsonderzoek 

Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw klanten tevreden zijn. Door een klanttevredenheidsonderzoek te doen kun je dit checken. Vraag aan klanten wat hun ervaringen en wensen zijn. Zo kom je erachter wat jouw bedrijf al goed doet en waar jullie kunnen optimaliseren. Tevreden klanten zorgen voor goede mond-tot-mond reclame en dus voor nieuwe klanten.

Imago-onderzoek 

Ga het veld in en ontdek hoe jouw bedrijf bekend staat. Heb je het imago dat je wil hebben of ligt jouw wens en het huidige beeld dat de doelgroep van jouw bedrijf heeft ver uit elkaar? Door fieldresearch te doen en te ontdekken wat de doelgroep op dit moment van jouw bedrijf vindt, kun je hetgeen wat jij uitstraalt aanpassen zodat je wel het gewenste imago krijgt. 

Hoe ga jij de markt veroveren? 

Een goed marktonderzoek brengt dus veel voordelen met zich mee. Je krijgt een beter inzicht in de markt en weet hoe jij geen dertien in een dozijn wordt en als een kip mét kop onderneemt. Doorloop de stappen en ga succesvol als een wijze ondernemer de markt veroveren. 

Amber Oomen

Amber Oomen

Amber Oomen is een jonge ambitieuze onderneemster. Ze mag zichzelf tekstschrijver, videomaker, beeldredacteur en mediaprofessional noemen. Al vroeg begon zij met het bouwen aan haar carrière. De combinatie van beeld en tekst is haar kracht.
Gratis e-magazine: Elektrische mobiliteit
Waarom is elektrificering van je wagenpark belangrijk? Waar begin je mee als je je medewerkers (en klanten) hierin wilt faciliteren? En wat zijn de ervaringen van elektrische rijders tot nu toe?
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ontvang kortingscode tankpas
Weg met alle reisbonnetjes en ingewikkelde btw-terugvorderingen. Met een zakelijke tankpas ontvang je één overzichtelijke factuur met alle gemaakte kosten. Probeer via De Zaak 3 maanden gratis uit!
Lees hier ons Privacy statement
Lees ook…
Wil je als zzp’er of starter echt succes hebben en in één jaar je inkomen verdubbelen? Besteed je tijd en energie dan aan de juiste zaken en zorg dat…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…
Een verkoopproces kent een aantal vaste stappen. Wanneer je die goed doorloopt, vergroot je de kans op een geslaagde verkoop. In dit artikel…