Veel ondernemers hebben een idee, schrijven zich in bij de KvK, gaan aan de slag met ondernemen, maar slaan een belangrijke stap over. Want, leuk dat je als ondernemer een dienst of product wilt verkopen, maar is daar eigenlijk wel vraag naar, behoefte aan en zijn er niet al honderden concurrenten die precies hetzelfde doen? Op al die vragen krijg je alleen antwoord door marktonderzoek te doen. Hoe je zo’n onderzoek doet en wat het je oplevert, leggen we in dit artikel aan je uit.

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Inhoudsopgave

Inzicht in de markt 

Als je een onderneming start of al bezig bent met ondernemen is het nuttig om een marktonderzoek te doen. Door niet alleen maar van achter je computer iets de markt in proberen te pompen maar echt het veld in te gaan, ontdek je waar behoefte aan is, wie je concurrenten zijn en hoe jij jouw bedrijf, product of dienst kunt onderscheiden en aantrekkelijker kunt maken dan die van de concurrent. 

Door goed onderzoek weet je hoe jouw omgeving, jouw doelgroep en jouw concurrenten eruit zien en kun je jouw product, dienst of bedrijf hier zo goed mogelijk op afstemmen. Je bent zo niet als een kip zonder kop aan het ondernemen, maar weet waar je het over hebt. 

Stappenplan marktonderzoek 

Een marktonderzoek bestaat uit een aantal onderzoeken en inzichten die allemaal met elkaar in verbinding staan. Het totaal geeft jou een goed beeld van de markt. Met onderstaande stappen maak je dit totaalplaatje voor jezelf. 

SWOT-analyse 

Door middel van een SWOT-analyse breng je intern jouw sterktes en zwaktes in kaart en extern jouw kansen en bedreigingen. Zo’n analyse laat je direct zien waar je bedrijf goed in is en wat extra aandacht vergt. 

Brancheonderzoek 

Het woord zegt het al; met een brancheonderzoek breng je jouw branche in kaart. Je zoekt tijdens dit onderzoek onder andere antwoord op de vragen hoeveel bedrijven er in jouw branche zitten, wie de belangrijkste aanbieders zijn en wat de ontwikkelingen en verwachtingen zijn. 

Concurrentieanalyse 

Breng jouw concurrenten in kaart. Welke concurrenten zijn er en hoe staat hun aanbod tegenover jouw product of dienst? Hebben zij een betere prijs, kwaliteit, locatie, service, bekendheid of juist niet? Door dit onder elkaar te zetten heb je een duidelijk beeld van jouw positie in de markt ten opzichte van jouw concurrenten. 

Klantonderzoek 

Achterhaal wie jouw potentiële klanten zijn, wat hun koopgedrag is en hoe je hen het beste kunt bereiken. 

Omgevingsanalyse 

Met deze analyse onderzoek je hoe ideaal jouw bedrijfslocatie is. Heb je alleen een magazijn en verkoop je online? Dan is de locatie veel minder van belang dan wanneer je een fysieke winkel hebt. 

Daarnaast is het goed om te checken of je bijvoorbeeld kunt uitbreiden op de locatie waar je zit en de bouwplannen en politieke ontwikkelingen mee te nemen in deze analyse. Wellicht komt er een supermarkt om de hoek die jou extra klanten oplevert of wil de gemeente koopzondagen in het leven roepen in het gebied waar jouw bedrijf gevestigd is. 

Klanttevredenheidsonderzoek 

Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw klanten tevreden zijn. Door een klanttevredenheidsonderzoek te doen kun je dit checken. Vraag aan klanten wat hun ervaringen en wensen zijn. Zo kom je erachter wat jouw bedrijf al goed doet en waar jullie kunnen optimaliseren. Tevreden klanten zorgen voor goede mond-tot-mond reclame en dus voor nieuwe klanten.

Imago-onderzoek 

Ga het veld in en ontdek hoe jouw bedrijf bekend staat. Heb je het imago dat je wil hebben of ligt jouw wens en het huidige beeld dat de doelgroep van jouw bedrijf heeft ver uit elkaar? Door fieldresearch te doen en te ontdekken wat de doelgroep op dit moment van jouw bedrijf vindt, kun je hetgeen wat jij uitstraalt aanpassen zodat je wel het gewenste imago krijgt. 

Hoe ga jij de markt veroveren? 

Een goed marktonderzoek brengt dus veel voordelen met zich mee. Je krijgt een beter inzicht in de markt en weet hoe jij geen dertien in een dozijn wordt en als een kip mét kop onderneemt. Doorloop de stappen en ga succesvol als een wijze ondernemer de markt veroveren. 

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Amber Oomen

Amber Oomen

Amber Oomen is een jonge ambitieuze onderneemster. Ze mag zichzelf tekstschrijver, videomaker, beeldredacteur en mediaprofessional noemen. Al vroeg begon zij met het bouwen aan haar carrière. De combinatie van beeld en tekst is haar kracht.
Lees ook…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…