Internet en e-mail zijn uiterst effectieve middelen om goede klantrelaties op te bouwen. Hoe kunt u dit succesvol aanpakken? Negen tips.

1. Bied gratis diensten aan op uw site
Om van mensen die uw website bezoeken klanten te maken, is het van cruciaal belang dat u contactgegevens verkrijgt. Maak dit zo laagdrempelig mogelijk. ‘Uw e-mailadres voor onze gratis dienst.’

2. Bouw een goede database op
Bied op uw site de mogelijkheid aan bezoekers om hun e-mailadres achter te laten. ‘Tik hier uw e-mailadres om op de hoogte te blijven’. Als u van een bezoekers een relatie kunt maken door een e-mailadres te ‘scoren’, bent u op de goede weg. Nu heeft u een band en een zogenaamd ‘retourkanaal’.

3. Vraag niet te veel gegevens
Als iemand alleen wil weten of u een bepaald product op voorraad heeft, dan is het niet nodig om de bezoekers adresgegevens te laten invullen. Die zal wellicht denken ‘dat hebben ze helemaal niet nodig’ en klikt weg. Gemiste kans. Maak deze invulvelden dus niet verplicht in uw reactieformulier.

4. Stuur alleen mail naar mensen die erom gevraagd hebben
Sinds 1 oktober 2009 geldt een totaal spamverbod. Dat betekent dat u zowel consumenten als zakelijke relaties geen berichten meer mag sturen als ze daar geen toestemming voor hebben gegeven »

5. Beantwoord e-mail onmiddellijk
Dat wil niet zeggen ‘volledig afhandelen’, maar stuur wel een ontvangstbevestiging en geef aan welke stappen nu gezet worden om tot resultaat te komen. Als u op die manier binnen een paar minuten (geautomatiseerd) antwoord geeft, heeft u de sympathie van de gebruiker en is de dialoog gestart.

6. Spreek de ontvanger persoonlijk aan
Daarmee ‘bewijst’ u dat u een bestaande relatie heeft met de ontvanger. U schrijft bijvoorbeeld “Geachte heer Jansen, u vroeg ons om u op de hoogte te houden van…’ Op die manier laat u blijken dat u de ontvanger al kent en dat u op zijn eigen verzoek contact opneemt.

7. Test elke actie
De resultaten van acties op internet zijn onvoorspelbaar. Laat u niet verrassen door verkeerde respons. Test elke actie vooraf op een beperkt gedeelte van uw bestand en pas uw boodschap aan als de respons tegenvalt.

8. Help uw klant met kiezen
Direct marketing is: leren van het verleden om te bouwen aan de toekomst. Als klanten een spoor bij u achterlaten van informatie zoeken, kopen, testen en gratis zaken downloaden, heeft u een beeld van hun interesses. Bied dan de mogelijkheid om gratis advies te vragen bij het keuzeproces.

9. Beloon trouwe klanten
Heeft u voor trouwe klanten ook ‘een plakje worst van de slager’? Toon uw waardering voor het feit dat klanten voor u kiezen met een spaarpuntensysteem of korting op basis van een besteed bedrag.

Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Voor welke auto ga jij?
Het brede aanbod van Mercedes-Benz is standaard rijk uitgerust en sluit naadloos aan bij de behoeften van de zakelijke rijder. En dat tegen een zeer aantrekkelijke prijs én netto bijtelling.