Internet en e-mail zijn uiterst effectieve middelen om goede klantrelaties op te bouwen. Hoe kunt u dit succesvol aanpakken? Negen tips.

Inhoudsopgave

1. Bied gratis diensten aan op uw site

Om van mensen die uw website bezoeken klanten te maken, is het van cruciaal belang dat u contactgegevens verkrijgt. Maak dit zo laagdrempelig mogelijk. ‘Uw e-mailadres voor onze gratis dienst.’

2. Bouw een goede database op

Bied op uw site de mogelijkheid aan bezoekers om hun e-mailadres achter te laten. ‘Tik hier uw e-mailadres om op de hoogte te blijven’. Als u van een bezoekers een relatie kunt maken door een e-mailadres te ‘scoren’, bent u op de goede weg. Nu heeft u een band en een zogenaamd ‘retourkanaal’.

3. Vraag niet te veel gegevens

Als iemand alleen wil weten of u een bepaald product op voorraad heeft, dan is het niet nodig om de bezoekers adresgegevens te laten invullen. Die zal wellicht denken ‘dat hebben ze helemaal niet nodig’ en klikt weg. Gemiste kans. Maak deze invulvelden dus niet verplicht in uw reactieformulier.

4. Stuur alleen mail naar mensen die erom gevraagd hebben

Sinds 1 oktober 2009 geldt een totaal spamverbod. Dat betekent dat u zowel consumenten als zakelijke relaties geen berichten meer mag sturen als ze daar geen toestemming voor hebben gegeven »

5. Beantwoord e-mail onmiddellijk

Dat wil niet zeggen ‘volledig afhandelen’, maar stuur wel een ontvangstbevestiging en geef aan welke stappen nu gezet worden om tot resultaat te komen. Als u op die manier binnen een paar minuten (geautomatiseerd) antwoord geeft, heeft u de sympathie van de gebruiker en is de dialoog gestart.

6. Spreek de ontvanger persoonlijk aan

Daarmee ‘bewijst’ u dat u een bestaande relatie heeft met de ontvanger. U schrijft bijvoorbeeld “Geachte heer Jansen, u vroeg ons om u op de hoogte te houden van…’ Op die manier laat u blijken dat u de ontvanger al kent en dat u op zijn eigen verzoek contact opneemt.

7. Test elke actie

De resultaten van acties op internet zijn onvoorspelbaar. Laat u niet verrassen door verkeerde respons. Test elke actie vooraf op een beperkt gedeelte van uw bestand en pas uw boodschap aan als de respons tegenvalt.

8. Help uw klant met kiezen

Direct marketing is: leren van het verleden om te bouwen aan de toekomst. Als klanten een spoor bij u achterlaten van informatie zoeken, kopen, testen en gratis zaken downloaden, heeft u een beeld van hun interesses. Bied dan de mogelijkheid om gratis advies te vragen bij het keuzeproces.

9. Beloon trouwe klanten

Heeft u voor trouwe klanten ook ‘een plakje worst van de slager’? Toon uw waardering voor het feit dat klanten voor u kiezen met een spaarpuntensysteem of korting op basis van een besteed bedrag.

Bereken autoverzekering besparing
Altijd met een gerust gevoel de weg op, met de uitgebreide autoverzekering van Allianz voor personenauto’s en bestelwagens. En met de onlangs verlaagde tarieven kan je nu tot €500 per jaar besparen.
Tip: Werknemers door laten werken na hun pensioen
Met deze krappe arbeidsmarkt wil je jouw ervaren werknemer misschien door laten werken na zijn pensioen. Dan kan via de de populaire Doorwerkregeling. Dit en meer op Ideale later.
Lees ook…
Veel ondernemers hebben een idee, schrijven zich in bij de KvK, gaan aan de slag met ondernemen, maar slaan een belangrijke stap over. Want, leuk dat…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…