“Wij hebben vorig jaar 3 x meer omzet gedraaid”, bevestigt Tim de Visser. De Visser is directeur van chefplaza.com, een site waar consumenten een kok aan huis kunnen bestellen. De kok neemt de ingrediënten voor de maaltijd mee, dekt de tafel, kookt en ruimt na de maaltijd ook weer op. Chefplaza is slechts één van de websites die De Visser met zijn bedrijf United Food Concepts beheert. “Begin dit jaar zijn wij ook met foodtrucks begonnen. Dat lijkt ook een groot succes te worden.”
In het vierde kwartaal van 2015 gaven consumenten maar liefst 54% meer uit aan online food/nearfood dan in dezelfde periode in 2014.
Grootste stijging in uitgaven aan producten
In andere sectoren was de groei misschien niet zo explosief, maar in ieder geval aanmerkelijk hoger dan in de fysieke detailhandel (omzetstijging over heel 2015 1,4%). Zo steeg de online verkoop van speelgoed in het vierde kwartaal van vorig jaar met 7% ten opzichte van dezelfde periode in 2014.
Een sector die het online ook goed doet zijn schoonheids- en verzorgingsproducten. Ruud van Basten is directeur van shops4youonline en beheert negen webwinkels. Verreweg de meest succesvolle webshop uit zijn stal ishairandbeautyonline.com. Van Basten: “De omzet van haarproducten was vorig jaar 84% hoger dan in 2014! Dat valt vrijwel in zijn geheel toe te schrijven aan de webwinkel.”
Uitgaven aan online diensten, zoals reizen en eventtickets stegen vorig jaar met 10,3% ten opzichte van 2014.
Verzesvoudiging aantal webwinkels in 10 jaar
Eerder dit jaar maakte het CBS bekend dat het aantal webwinkels sinds 2007 is verzesvoudigd: van ruim vijfduizend toen naar bijna 30.000 begin 2015. Bij de fysieke winkels deed zich een tegengestelde ontwikkeling voor.
De omzet groeit het hardst bij bedrijven die zowel een fysieke vestiging hebben als een webwinkel. Die bedrijven zagen over 2015 de omzet met zeker een kwart stijgen.
Download hier de infographic van Thuiswinkel.org »
Auteur: De Zaak/FS