De zoekende klant
Meer dan 80% van de internetgebruikers zoekt specifieke informatie via zoekmachines. Bijvoorbeeld om zich te oriënteren op een bedrijf of als zij meer informatie willen over een product of dienst. Google is verreweg de grootste zoekmachine, met een marktaandeel van meer dan 90%.
Waarom is het van belang om hoog te scoren in zoekmachines? Mensen die een zoekopdracht invoeren, kijken niet verder dan de eerste drie pagina’s met zoekresultaten. Bedenk daarbij ook dat elk zoekresultaat binnen ongeveer een seconde wordt beoordeeld.
De werking van zoekmachines
Zoekmachines doen eigenlijk maar drie dingen: websites bezoeken, relevante informatie indexeren en deze informatie opslaan in een database. Wie een zoekterm in bijvoorbeeld Google intikt, zoekt in deze database. Het zoekwerk voor de machines wordt gedaan door zogenoemde ‘spiders’. In theorie wordt elke website op het world wide web een keer gevonden. Maar alleen als uw site aan bepaalde eisen voldoet, zult u hoog eindigen in zoekresultaten. Zoekmachines worden ook steeds ‘intelligenter’, wat betekent dat het alsmaar lastiger wordt om gevonden te worden. Dat betekent dat al bij het ontwerp van de site rekening moet worden gehouden met de manier waarop zoekmachines werken.
Goed van start
Zoekmachines vinden je website niet vanzelf. Deze moet eerst aangemeld worden. Het startpunt daarvoor is de organisatie Dmoz. Deze onderhoudt de open databasestructuur van internet. Hoe ga je te werk?
1. Surf naar dmoz
2. Voor Nederlandse websites gaat u naar de categorie ‘World’ en kiest u voor ‘Nederlands’;
3. Blader binnen de weergeven categorieën verder tot je de subcategorie gevonden hebt die het beste past bij je internet site;
4. Bovenin het scherm zie je een knop ‘URL aanmelden’, kies deze en volg de verdere procedure.
Een aantal zoekmachines maakt gebruik van de informatie van Dmoz (zoals Google), maar andere weer niet. Om geen risico te lopen gaat u ook naar de bekendste zoekmachines (Google, Bing en Yahoo) en zoekt de knop ‘Website aanmelden’ (of vergelijkbaar). De procedure om je website aan te melden wijst zich vanzelf.
Dit is nodig om gevonden te worden
Nu uw website overal is aangemeld, is het zaak te zorgen dat de zoekrobots je website interessant gaan vinden. Hoe belangrijker zij je website vinden, hoe hoger je positie bij de zoekresultaten.
- Zorg voor goede content
De inhoud (of content) van je site is erg belangrijk voor goede zoekresultaten. Ga bij het (laten) maken van webteksten uit van de klantbehoefte. Welke oplossingen kan je hen bieden? Dat levert in principe vanzelf de juiste trefwoorden op die gebruikt worden als zoekwoord. Denk niet slim te zijn door je startpagina vol te schrijven met de door u gewenste zoekwoorden: dat levert ‘strafpunten’ op, waardoor je site dus minder goed scoort. Ga dus gedoseerd om met de woorden waarop je gevonden wilt worden.
Een tip: plaats relevante woorden drie keer in een tekst; aan het begin, in het midden en aan het eind. Wat zijn relevante woorden? Wanneer je een prijsvechter bent, zijn ‘goedkoop’ en ‘voordeel’ bijvoorbeeld relevant. Maar maakt je bedrijf plaatstaal van hoge kwaliteit voor de retail- en kantoormarkt, dan gaat het om woorden als ‘winkelinrichting’ en ‘office furniture’.
Zoekmachines plaatsen je site hoger als je de inhoud regelmatig ververst. Je website wordt gemiddeld eens per twee weken bezocht door de zoekrobots. De frequentie van het aanpassen van je website kan je hierop aanpassen.
- Linkpopulariteit
Een belangrijk deel van de waardering van je website hangt af van de zogenoemde linkpopulariteit: hoeveel andere websites verwijzen naar die van jou? Ga op zoek naar verwante internetsites, zoals die van brancheverenigingen en startpagina’s. Meld je bij die sites aan of verzoek de webmaster om je website op te nemen. Kies hierbij een goede ankertekst uit. Dat is de tekst die op de betreffende internetpagina komt te staan en bezoekers moet uitnodigen om op de verwijzing te klikken en bij je website uit te komen. Ook de ankertekst zelf is een criterium voor de zoekrobots, kies deze dus zorgvuldig uit.
Tips:
- voorkom dat Google je website boycot, omdat er informatie op staat die vrijwel identiek is met de informatie op soortgelijke websites. Voorbeeld: wanneer je mailing en fulfillment systemen produceert, probeer dan origineel te zijn in de omschrijving van je producten.
- Let er op dat Google je archief niet indexeert, omdat daardoor je website in waarde daalt (geen nieuwe content!).
- Keywords
Er moet een goede analyse uitgevoerd worden naar de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en er moet onderzocht worden hoeveel concurrenten dit in de zoekresultaten oplevert. Een zoekwoord dat goed bij je website past en niet te veel concurrenten oplevert is het beste.
- Pas op met javascript en Flash
Javascript wordt gebruikt om (onderdelen van) websites aantrekkelijker en interactief te maken. Het probleem is dat zoekmachines javascript niet kunnen indexeren, wat dus nadelig is voor de vindbaarheid.
Google indexeert geen Flash-pagina’s, alleen de tekst. YouTube gebruikt HTML.
- Navigatie en sitemap
Een goede navigatie (interne linkstructuur) en een sitemap wordt door zoekrobots zeer gewaardeerd. Bij de linkstructuur van je website is het belangrijk dat de gezochte informatie nooit meer dan twee muisklikken ver weg is. De sitemap is een soort plattegrondje met alle verwijzingen binnen uw eigen internetpagina. Op veel websites kom je ze tegen, zeker als de site uit veel pagina’s bestaat.
Tip: gebruik geen Flash voor de navigatie van je website; voor de content van je website is het geen bezwaar.
Uw site laten optimaliseren
Om je website te laten optimaliseren voor zoekmachines, kan je in zee gaan met een zogenoemde search engine optimizer (seo). Het aantal bedrijven dat op dit gebied diensten aanbiedt is onnoemlijk groot. Wat doen deze partijen? Zij kunnen een website zodanig technisch en inhoudelijk aanpassen, waardoor hogere zoekresultaten mogelijk moeten zijn.
Let op! Geen enkele seo kan je garanderen dat uw website hoger zal gaan scoren. Google waarschuwt voor partijen die dit claimen.
Enige kennis van het onderwerp kan geen kwaad: een korte cursus zoekmachinemarketing is voldoende.
Betalen om gevonden te worden
Een andere mogelijkheid om beter gevonden te worden in zoekmachines is betalen voor zoekresultaten.
Hoe werkt dit? Je koopt zoekwoorden waarop je (bedrijf) gevonden wilt worden. Deze woorden worden via een soort veilingssysteem verkocht. Een bekend voorbeeld hiervan is Google Adwords (gesponsorde links). Wie het meest betaalt, wordt het beste gevonden. Pas op: betaal niet teveel!
Als je voor dit systeem kiest, wordt je website direct naast of boven de ‘normale’ zoekresultaten getoond. Bijkomend voordeel is dat je de kosten binnen de perken kunt houden door een maximumprijs af te spreken. Maar net als voor zoekmachine-optimalisatie geldt dat je geen wonderen moet verwachten. Vindbaar worden én blijven is een kwestie van de lange adem.