Perfecte openingszin voor je offerte
Offertes beginnen vaak met clichés, zoals ‘In vervolg op ons prettige gesprek van 10 december jl. stuur ik u hierbij onze offerte'. De kans is klein dat een klant daarvan onder de indruk zal zijn. Neem de tijd om een originele of creatieve openingszin te bedenken. Zo doe je dat.
Bij de volgende openingszinnen is de kans al groter dat jouw klant zich uniek voelt:
 
  • Wij zijn bijzonder verheugd dat wij u een aanbieding mogen doen voor een plan om uw bedrijfsprocessen te verbeteren;
  • Het gesprek dat we op maandag 28 oktober met u voerden, heeft ons een goed beeld gegeven van uw situatie;
  • U wilt uw inkooporganisatie professionaliseren en heeft uw visie daarop helder toegelicht in ons gesprek van 8 juli.
 

Creatieve openingszin offerte, 4 opties

Wil je je nog nadrukkelijker onderscheiden van je concurrent? Begin een offerte dan op een echt originele en creatieve manier. Hieronder vier opties, die je vanzelfsprekend alleen gebruikt nadat je tijdens het acquisitiegesprek hebt gepeild of de klant hiervoor gevoelig is.

1. Start met een prikkelende vraag

Uiteraard heeft deze vraag te maken met de situatie van de klant. Bijvoorbeeld: ‘Hoe zorgen we samen voor een stijging van de boekverkopen in het digitale tijdperk?’

2. Presenteer een positieve ervaring van een klant

Zorg er wel voor dat deze aanbeveling geloofwaardig overkomt. Bijvoorbeeld: ´De training door uw bureau is voor ons een uitstekend middel gebleken om de communicatie in ons bedrijf te verbeteren. Daar plukken we elke dag de vruchten van.’

3. Begin met een concrete uitspraak op jouw vakgebied

Zoek een uitspraak waarin bijvoorbeeld opzienbarende cijfers of feiten verwoord zijn: ‘In 80% van de organisaties is inkoop nog steeds geen issue op directieniveau’ of ‘Een kwart van de ondernemers in het mkb heeft geen website’.

4. Verwijs naar een krantenkop

Doe dit alleen als de problematiek van jouw klant te maken heeft met een actuele situatie: “Markt  mobiele telefonie stort in”, kopte NRC Handelsblad afgelopen zaterdag. In ons gesprek kwam naar voren dat u ernaar streeft binnen deze markt uw aandeel te behouden. Het is dus belangrijk dat uw medewerkers zich uitermate klantgericht opstellen.’
 
Dit artikel is een bewerking van een deel van hoofdstuk 5 ‘Met elk offerteonderdeel aansluiten bij je klant’ uit het boek ‘Offertes schrijven die scoren’  van Mariët Hermans. (uitgeverij Coutinho)
 
Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.
 
.
Beleggen in vastgoed is een langetermijnbelegging. Benieuwd wat jouw opties zijn? Lees meer in de brochure. Prognose gemiddeld jaarrendement over 7 jaar: 8,1%.
Zakelijke autoverzekering
Uitgebreide dekking, een uitstekende service en extra exclusieve collectieve korting via De Zaak. Benieuwd hoeveel jij kan besparen?
Lees ook…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
De barcode die nu op productverpakkingen staat, biedt beperkte mogelijkheden om informatie te verstrekken. Nadert het tijdperk van de barcode zijn…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…