De kerstdagen staan weer voor de deur en net als vorig jaar heeft De Zaak ook dit jaar een onderzoek onder werknemers in het midden- en kleinbedrijf gehouden over het kerstpakket. Niet alle vragen waren hetzelfde, maar toch vallen er enkele opmerkelijke verschillen te noteren. Een ding is duidelijk: je komt als baas niet zomaar weg met een simpel kerstpakketje.....

Inhoudsopgave

Dat erover na moet zijn gedacht, betekent voor de meerderheid van de respondenten niet dat een cadeau ook duur moet zijn: 46 procent vindt de waarde niet belangrijk en 15 procent verwacht iets ter waarde van minimaal 30 euro; 22 procent verwacht dat het kerstgeschenk duurder is dan 50 euro. De meerderheid (74%) verwacht dat de baas dit jaar evenveel uitgeeft als in 2014 en 17 procent denkt dit jaar juist een duurder cadeau te krijgen.

Teleurgesteld

Zeker 77 procent van de ondervraagden geeft aan een kerstcadeau van de baas te verwachten. De meesten (75%) zien het kerstgeschenk van de werkgever als een blijk van waardering. 37 procent zegt teleurgesteld te zijn wanneer ze niets zouden krijgen. 41 procent zegt enigszins teleurgesteld te zijn wanneer ze iets krijgen dat ze niet bevalt. Slechts 4 procent zou in zo’n geval heel erg teleurgesteld zijn.

Blij met kerstcadeau

Maar de Nederlandse bazen slaan de plank niet vaak meer mis. Maar liefst 80 procent van de respondenten was blij met het kerstcadeau dat zij vorig jaar gekregen hebben. In het Kerstpakkettenonderzoek 2014 lag dit percentage nog op 61 procent.

Traditioneel is (nog steeds) populair

Maar wat willen werknemers dan graag krijgen? Het traditionele kerstpakket is nog altijd het populairst. De helft krijgt dat het liefst. In de Top 3 staan ook de cadeaubon (44%) en een geldbedrag (23%). Verzorgingsproducten (1%) en spullen voor in het interieur (1%) zijn het minst populair.

Lokaal valt in de smaak

Een cadeau van een kleiner lokaal bedrijf valt bij 47 procent erg in de smaak; 8 procent ziet liever een geschenk van een grote landelijke kerstgeschenkenaanbieder. Een duurzaam kerstpakket staat nog niet helemaal boven aan de agenda (43 procent hecht daar belang aan), terwijl 42 procent er neutraal tegenover staat.

TOELICHTING: Bij de infographic in het magazine staan de percentages zoals die bekend waren op het moment dat alle artikelen naar de drukker gingen. De online versie hieronder geeft de definitieve uitkomst weer.

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Infographic

Voor de volledige antwoorden op elke vraag klik je hieronder op de kerstpakketten:

Lees ook…
Die mooie opdracht wil je natuurlijk binnenhalen. Een vlijmscherpe offerte mag dan niet ontbreken. Dat wordt nog belangrijker wanneer er meerdere…
Een belangrijk moment in het verkoopproces: een potentiële klant vraagt een offerte aan. Wat heb je nodig om op een professionele manier een…
Een verkoopproces kent een aantal vaste stappen. Wanneer je die goed doorloopt, vergroot je de kans op een geslaagde verkoop. In dit artikel…
Acquisitie staat bij veel ondernemers op de to-do lijst. Leunen op bestaande klanten – hoe trouw ze ook zijn – is immers niet toekomstbestendig….