Wil jij graag aan storytelling gaan doen, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? Fred Tiggelman, eigenaar van bakkerij Hartog vertelt over zijn ervaringen.
Fred is 22 jaar geleden bij familiebedrijf Hartog gekomen. “Ons bedrijf heeft een rijke geschiedenis, ik ben gaan uitzoeken hoe dingen zijn gekomen zoals ze zijn. Ik wilde het verhaal vertellen en het inzetten voor ons bedrijf.”

Storytelling, wat is dat?

Storytelling is het vertellen van het verhaal achter je bedrijf. Met een goed bedrijfsverhaal kun je alles wat je doet motiveren. Je bedrijf krijgt ook een menselijk gezicht waardoor consumenten zich identificeren met je merk. Zo’n positief imago kan ervoor zorgen dat je meer producten of diensten verkoopt. Bovendien kunnen je medewerkers geïnspireerd raken door je bedrijfsverhaal. Dat zorgt weer voor meer motivatie op de werkvloer.

Het verhaal

Het bedrijfsverhaal van Hartog begint eind 1800. Aagje Hartog bakte haar eigen brood in het dorpje Aartswoud in West-Friesland. Toen de familie Hartog bezoek kreeg uit Amsterdam, vonden die kennissen het brood zo lekker dat ze Aagje overhaalden om brood te gaan verkopen in Amsterdam.

Authenticiteit

“Als je je geschiedenis gebruikt om je acties te motiveren, moet alles wat je vertelt écht zijn”, vertelt Fred. “Je moet als ondernemer geen onzinverhalen verkopen. Ik heb ook nooit een bureau ingeschakeld om een verhaal te verzinnen. De ideeën zijn authentiek, ik bedenk ze en schakel dan derden in om de uitvoering professioneler te maken.”

Gemeenschap

Dankzij storytelling heeft bakkerij Hartog inmiddels een echte ‘gemeenschap’ opgebouwd. De visie van Hartog is dat brood puur moet zijn en dus uit niets anders mag bestaan dan volkorenmeel, zout, gist en water. “Deze visie sluit aan bij wat deze mensen belangrijk vinden. Eerlijk eten. Hiervoor hoef je ons brood niet eens lekker te vinden. Het gaat erom dat ze zich kunnen identificeren met ons verhaal.” De fans zijn onder andere te vinden op de Facebookpagina (ruim 1.000 likes) en Instagram (232 volgers) en natuurlijk in de winkel (2000 klanten per dag).

Geïnspireerde collega’s

Fred merkt dat zijn medewerkers ook geïnspireerd raken door het bedrijfsverhaal. “We hadden helemaal niet verwacht dat ze zo enorm geïnspireerd zouden raken. Door verhalen te vertellen hebben we een veel meer betrokken groep, iedereen voegt iets toe. Onze jongste werknemer is 15 en de oudste is 92. De jongste draagt bijvoorbeeld ideeën aan over automatisering, de oudste is de oud-eigenaar, hij draait met al zijn ervaring nog steeds mee in de bakkerij.”

Blijven vernieuwen

Soms is het nodig om het verhaal uit te breiden met nieuwe ontwikkelingen. “De afgelopen 20 jaar is het ons altijd voor de wind gegaan. Toch is er in Amsterdam zo veel concurrentie dat we moeten blijven vernieuwen.” Zo opent Hartog op 18 september haar deuren in een nieuw pand. “Als we vernieuwen, doen we dat op basis van onze geschiedenis en onze visie. We zijn gaan onderzoeken welke sfeer ons verhaal uitstraalt. De winkel zelf is volledig in jaren ‘20 stijl. Zo laten we het verhaal doorklinken in de winkel.”

Tip van Fred

Fred heeft ook een tip voor andere ondernemers: “Mkb’ers adverteren vaak, hier gaat een groot deel van het budget naar toe. Het is beter om vanuit je ziel je verhaal te vertellen. Maak een documentaire over hoe het er in jouw bedrijf aan toe gaat, of organiseer een workshop.”
15% korting op een Acer Chromebook
De ChromeOS devices van Acer zijn de veiligste oplossing op werkgebied. Profiteer nu via De Zaak met de kortingscode DEZAAK15 van 15% korting op je nieuwe Acer Chromebook.
Tip: Werknemers door laten werken na hun pensioen
Met deze krappe arbeidsmarkt wil je jouw ervaren werknemer misschien door laten werken na zijn pensioen. Dan kan via de de populaire Doorwerkregeling. Dit en meer op Ideale later.
Lees ook…
Veel ondernemers hebben een idee, schrijven zich in bij de KvK, gaan aan de slag met ondernemen, maar slaan een belangrijke stap over. Want, leuk dat…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…