Een splinternieuw product of een kersverse dienst in de markt zetten is de ambitie van vrijwel iedere ondernemer. Deze checklist biedt de helpende hand bij nieuwe marktintroducties.

vanuit Inleven in de klant

Denk niet vanuit het product, maar verplaats uzelf zoveel mogelijk in de klant. Leg in eenvoudige bewoordingen uit waarom hij uw nieuwe product of dienst zou moeten kopen. Welk ‘probleem’ lost u concreet voor de klant op? Zorg voor een goede presentatie waarin u de voordelen helder en bondig uiteenzet.

nietKeuzes maken

Communiceer niet alle voordelen tegelijk, dat doet afbreuk aan de boodschap. Houd het belangrijkste deel van de doelgroep voor ogen en pik dan de meest steekhoudende voordelen er uit. Gespecialiseerde en onderscheidende producten en diensten hebben in de regel de beste marktkansen.

klantenGratis pilot

Laat klanten reageren op een eerste versie van uw product. Bied bijvoorbeeld een gratis pilot aan. Wat zijn volgens deze gebruikers de voor- en nadelen? Breng waar nodig verbeteringen aan. Uw website is een ideaal medium om reacties te verzamelen.

zakenVerwachtingspatronen

Sommige zaken laten zich nou eenmaal niet veranderen. Een vierkante gehaktbal zal om die reden niet aanslaan. Negeer hardnekkige vooronderstellingen uit uw doelgroep dus niet. U kunt beter uw product aanpassen aan de wensen van de klant.

welkeInhaken op de actualiteit

Bij welke maatschappelijke trend of actuele gebeurtenis kunt u aanhaken? Bij stijgende olieprijzen zullen energiebesparende producten het bijvoorbeeld goed doen. Breng deze met een persbericht onder de aandacht van vakbladen en digitale media die uw doelgroep raadpleegt.

tevorenPerfecte timing

Bepaal van tevoren wat het meest geschikte moment is voor de marktintroductie. In ieder geval moet het product of de dienst uitontwikkeld zijn en moeten de prijs, service en garantiebepalingen vastliggen. Vergeet ook niet uw medewerkers op de hoogte te stellen van alle ins en outs.

dienstVerkoopkanalen bepalen

Al is het product of dienst nog zo uniek, het zal zich niet vanzelf verkopen. U kunt dus niet volstaan met het openen van bijvoorbeeld alleen een website. Potentiële klanten moeten uw product of dienst ook kunnen vinden. Probeer te achterhalen waar uw klanten hun aankopen meestal doen. Onderzoek ook de mogelijkheden van samenwerking met partners in de markt. Misschien kunnen zij u ondersteunen bij de distributie van het product.

Cursus: Koop of verkoop een bedrijf succesvol
Ben je betrokken bij de koop of verkoop van een bedrijf? Volg de cursus Actief in Overnames. Ontvang tips en maak de beste deal. Zorg dat jouw overname een succes wordt.
15% korting op een Acer Chromebook
De ChromeOS devices van Acer zijn de veiligste oplossing op werkgebied. Profiteer nu via De Zaak met de kortingscode DEZAAK15 van 15% korting op je nieuwe Acer Chromebook.
Lees ook…
Veel ondernemers hebben een idee, schrijven zich in bij de KvK, gaan aan de slag met ondernemen, maar slaan een belangrijke stap over. Want, leuk dat…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…